فارس- رییس اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس دلایل ادامه توقف نمادهای شرکت‌های حفاری شمال، ایران‌خودرو، سرمایه‌گذاری ملت، پیام و آزمایش را اعلام کرد. امیرحمزه مالمیر وضعیت بازگشایی نماد معاملاتی چند شرکت حفاری شمال، ایران‌خودرو، پیام، آزمایش و سرمایه‌گذاری ملت را تشریح کرد و از بهبود توقف و بازگشایی نمادهای معاملاتی سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد.

تکذیب سود ۴۰تومانی حفاری شمال

وی در واکنش به برخی شایعات که درباره باز نشدن نماد معاملاتی حفاری شمال به دلیل اعلام سود ۴۰‌تومانی این شرکت و مخالفت بورس، مطرح شده اظهار داشت: به هیچ عنوان بحثی در مورد میزان پیش‌بینی سود این شرکت مطرح نبوده و نیست. ما بیشتر به دنبال دلایل تعدیل سود هستیم زیرا دلایلی که از سوی مدیران شرکت اعلام شده بود قابلیت بررسی نداشت. وی ادامه داد: این موضوع ممکن است ناشی از دو مورد باشد؛ یا با بررسی در جزییات به این نتیجه برسیم که شرکت در اعلام تعدیل اشتباه کرده و یا اینکه شرکت تعدیل درستی را اعمال کرده اما از لحاظ زمانی اشتباه کرده و از همان ابتدا می‌توانسته چنین پیش‌بینی سودی را داشته باشد. مالمیر افزود: در حال تکمیل مدارک حفاری شمال هستیم و هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده‌ایم و تصور اینکه اطلاعات ارائه شده این شرکت مورد تایید نیست و اصرار به اعلام پیش‌بینی قبلی کنیم، صحت ندارد. وی درباره بازگشایی نماد این شرکت گفت: فرم‌هایی تهیه و به شرکت ارسال شده تا بعد از اخذ اطلاعات، تکمیل و بررسی شود. با انتشار اطلاعات تکمیلی به بازار در اولین فرصت نماد معاملاتی حفاری باز می‌شود.

رییس اداره نظارت بر ناشران بورس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: در صورتی که مشخص شود این شرکت پیش از این می‌‌توانسته تعدیل سود را اعلام کند وارد بحث پیگیری تخلفات شرکت خواهیم شد، اما در غیر‌این صورت با احراز عادی بودن شرایط تعدیل، پیگیری نخواهد شد.

ایران خودرو اطلاعات نداده

مالمیر در واکنش به این سوال که آیا مسوولان ایران خودرو اطلاعات لازم برای بازگشایی نماد معاملاتی به سازمان بورس ارائه کرده‌اند یا خیر؟ پاسخ داد: خیر. تا این لحظه اطلاعاتی مانند عملکرد ۶ ماهه، بودجه اصلاحی ۸۸ و اثرات فروش بلوک ۳۲‌‌درصدی بانک پارسیان توسط این شرکت ارائه نشده تا بررسی‌های لازم به عمل آمده و زمینه بازگشایی نماد آن فراهم شود. وی در خصوص نماد دو شرکت پیام و آزمایش که از ۳۱ شهریور سال گذشته تاکنون متوقف است نیز توضیح داد: باتوجه به پیگیری‌های حقوقی و انتظامی که انجام شده اعضای هیات مدیره جدید هر دو شرکت به شدت به دنبال رفع مشکلات موجود در صورت‌های مالی و ایرادهای مطرح شده هستند و در حال رفع مورد به مورد مشکلات برآمده‌اند تا هرچه زودتر اصلاحات صورت‌های مالی پیام و آزمایش و گروه انجام شده تا نماد آنها باز شود.

رییس اداره نظارت بر ناشران بورس سازمان بورس ادامه داد: از جمله اقدامات اولیه هیات مدیره جدید آزمایش، فسخ قرارداد ۳۰ مردادماه سال ۸۴ در خصوص فروش عرصه و اعیان و مستحدثات کارخانه آزمایش بود.

مالمیر همچنین در مورد سرمایه‌گذاری ملت که نماد آن از ۲۶ اسفند ۸۶ تاکنون متوقف است، خاطرنشان کرد: این شرکت هیچ اقدامی در خصوص ارسال اطلاعات به سازمان بورس نکرده تا نماد آن باز شود.

توقف و بازگشایی ۱۱۳۳ نماد در ۷ ماه

این مقام‌مسوول با اشاره به وضعیت توقف و بازگشایی نماد معاملاتی شرکت‌های بورسی در ۷ ماه سال جاری اظهارداشت: طی این مدت در مجموع ۵۹۰ نماد معاملاتی سهام عادی و حق تقدم شرکت‌های بورس متوقف شده و ۵۴۳ نماد مورد بازگشایی قرار گرفته است. مالمیر ادامه داد: درماه گذشته نیز در برابر توقف ۴۶ نماد، ۴۱ نماد باز شده است.