سفارش‌های حجیم برای بورس 65 میلیارد دلاری

گروه بورس- عضو هیات عامل کانون کارگزاران از افزایش «سقف سبد سفارش» خرید و فروش از امروز به مدت ۲ هفته خبر داد. «شاهین چراغی» گفت: طی توافقاتی که در جلسه روز دوشنبه بین کانون کارگزاران، شرکت بورس و شرکت مدیریت خدمات فن‌آوری صورت گرفت، مقرر شد که حداکثر سفارش‌های خرید و فروش برای شرکت‌هایی با تعداد سهام یک‌میلیارد و بیشتر، ۱۰۰هزار سهم و برای شرکت‌هایی با تعداد سهام کمتر از یک‌میلیارد سهام هم ۵۰هزار سهم باشد.

چرا «سبد» حذف شد؟

وی اضافه کرد: شرکت مدیریت خدمات فن‌آوری بورس اعلام کرد: با توجه به اینکه آذر ماه قرارداد سیستم معاملاتی بورس با طرف خارجی به اتمام می‌رسد، نیاز دارد که قسمت مختلف سیستم را بهینه کند.

وی گفت: با توجه به اینکه توقف دوهفته‌ای سبد سفارش، مشکلات زیادی را برای کارگزاران بازار به وجود می‌آورد، پیشنهاد کردیم که افزایش سفارش‌های خرید و فروش به صورت سبد سفارش جدید ۵۰هزار و ۱۰۰هزار سهمی تعریف شود.

تعویق ۲هفته‌ای شد

از سوی دیگر، دبیر کانون کارگزاران هم در گفت‌وگویی با «فارس» گفت: شرکت مدیریت فناوری بورس به منظور انجام برخی آزمایش‌های لازم بر روی سیستم معاملاتی جم و کسب نتایج لازم ناگزیر است چنین امکانی را به طور موقت از دسترسی کارگزاران خارج کند.

به گفته خزلی خرازی، باتوجه به استفاده از سیستم معاملاتی جم از آذر سال گذشته، محدودیت ورود دسته سفارش‌های ۵۰ و ۱۰هزار سهمی برای شرکت‌های با سرمایه اسمی۳۰۰میلیارد‌تومان و کمتر از آن برداشته شده بود و کارگزاران بورس می توانستند بدون محدودیت نسبت به ورود دسته سفارش‌ها اقدام کنند، اما از امروز به مدت دو هفته سقف ورود هر دسته سفارش به مانند گذشته درنظر گرفته می‌شود.

دبیرکل کانون کارگزاران بورس به تصمیم جدید دیگری در جلسه روز گذشته کارگروه اشاره کرد و گفت: در گذشته پیشنهاد شده بود به منظور کاهش اختلال در تراکنش‌های ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه هر روز صبح، سقف ورود دسته سفارش‌ها

افزایش یابد.

وی در خاتمه به آخرین وضعیت رتبه بندی ۸۷ شرکت کارگزاری بورس اشاره کرد و گفت: اوایل شهریورماه کانون کارگزاران ۱۵ امتیاز مربوط به خود را به سازمان بورس ارائه کرده تا زمینه نهایی شدن این فرایند طی شود.

اطلاعیه‌های ۲گانه شرکت بورس

در همین راستا، شرکت بورس اوراق بهادار تهران هم روز گذشته، اطلاعیه‌های دوگانه‌ای را در مورد سفارش‌های خرید و فروش منتشر کرد.

در متن اطلاعیه اول که مربوط به مصوبات مربوط به جلسه مشترک با کانون کارگزاران و شرکت مدیریت خدمات فن‌آوری است، آمده:

«به اطلاع کلیه فعالان بازار می‌رساند از امروز سه‌شنبه مورخ ۱۲/۰۸/۱۳۸۸ قابلیت ارسال دسته سفارش از سامانه معاملات بورس به طور موقت و حداکثر به مدت سه‌هفته حذف می‌شود. لازم به ذکر است در همین راستا، حداکثر حجم سفارش خرید و فروش برای شرکت‌هایی با سرمایه کمتر از یک‌میلیارد سهم به ۵۰.۰۰۰عدد و شرکت‌هایی با سرمایه یک‌میلیارد سهم و بیشتر به ۱۰۰.۰۰۰عدد تغییر خواهد کرد.»

وقتی عمق بازار کم می‌شود

اما شرکت بورس در اطلاعیه دوم خود به کاهش نمایش سفارش‌های خرید و فروش در سامانه معاملاتی اشاره می‌کند.

در متن اطلاعیه شرکت بورس آمده است: «به استحضار فعالان محترم بازار می‌رساند، بر اساس ماده ۳ «دستور‌العمل انتشار اطلاعات معاملات توسط بورس تهران» موضوع ماده ۳۱ قانون بازار اوراق بهادار، صرفا انتشار قیمت و حجم تجمعی بهترین ۳ سفارش خرید و فروش ثبت شده در سامانه معاملاتی به تفکیک هر نماد مجاز است و لذا از این پس به جای اطلاعات ۵ سفارش، فقط اطلاعات تجمعی ۳ سفارش منتشر خواهد شد.

یادآور می‌شود، این دستورالعمل در تاریخ ۶/۴/۸۸ به تصویب هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسیده و از طریق سایت بورس تهران/ بخش قوانین و مقررات/ دستور‌العمل‌ها، قابل دسترسی است.»