اما و اگرهای قطعیت معامله بزرگ!

گروه بورس- معصومه طاهرخانی: رییس شورای رقابت هر گونه تغییر و ابطال معامله بلوکی مخابرات را تکذیب کرد. «جمشید پژویان» در پاسخ به سوال خبرنگار ما که پرسید: «شورای رقابت قرار است کی نظر قطعی خود را نسبت به این معامله اعلام کند»، گفت: هنوز جلسه‌ای تشکیل نداده‌ایم که بخواهیم در این مورد اظهار نظر کنیم.

وی افزود: اخباری هم که طی چند روز اخیر از قول شورا رقابت در رسانه‌ها مطرح شده، اساسا کذب است. خبرنگار ما پرسید: آیا شورای رقابت مهلت مشخصی برای اعلام نظر خود در مورد قطعی بودن یا نبودن معامله دارد؟ «پژویان» گفت: شورای رقابت مطابق بندهای قانونی فعالیت خود می‌تواند هر زمان که نیاز شد نسبت به فعالیت‌های‌ شرکت‌های واگذار شده اظهارنظر خواهد کرد. وی در پاسخ به این سوال که جلسه شورا قرار است چه زمانی برگزار شود قبل یا بعد از ۱۸ آبان که موعد پرداخت ثمن نقدی معامله است؟ گفت: چون شورا دفتر و محل مشخصی برای برگزار کردن جلسات خود ندارد، نمی‌توانم زمان مشخصی را اعلام کنم. وی در عین حال گفت: البته سازمان‌ها و نهادهای دولتی زیاد هستند که فضا برای برگزاری جلسات را در اختیار شورا قرار می‌دهند ولی ترجیح می‌دهیم که به عنوان نهاد مستقل عمل کنیم. وی افزود: تصمیم داریم اگر محل مناسبی برای برگزاری جلسه مشخص نشد، جلسه را در منزل شخصی خود برگزار کنیم.

کنسرسیوم: ۵/۱میلیارددلار حاضر است

در همین رابطه کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین اعلام کرد که ۲۰درصد ثمن نقدی معامله بلوکی آماده پرداخت است.

روابط عمومی این کنسرسیوم ضمن اشاره به اینکه تاکنون نامه‌ای مبنی بر قطعی نبودن یا ابطال از سوی هیچ نهادی دریافت نکرده، اعلام کرد: طی روزهای آینده ترکیب مشارکت‌کنندگان بلوک ۵۰درصد به اضافه یک سهم «اخابر» به بازار اطلاع‌رسانی می‌شود.

سازمان بازرسی: فعلا نظر نمی‌دهیم

پیگیری‌های خبرنگار ما برای بررسی نظر سازمان بازرسی و شایعات مرتبط با نظرات منفی این سازمان در خصوص معامله مخابرات به روابط عمومی این سازمان رسید.

روابط عمومی این سازمان در پاسخ به سوال خبرنگار ما که پرسید: «موضوع نامه‌ای که سازمان بازرسی در مورد معامله بلوکی مخابرات منتشر کرده و در برخی رسانه‌ها هم مورد توجه قرار گرفته، چیست؟ و سازمان بازرسی در این نامه چه مواردی را مطرح کرده است، گفت: اساسا چنین نامه‌ای وجود ندارد و اگر موردی درباره معامله مخابرات وجود داشته باشد، ما به صورت مکتوب اطلاع‌رسانی می‌کنیم. وی در خصوص اعلام نظر نهایی سازمان بازرسی در مورد قطعی بودن معامله مخابرات گفت: مشخص نیست و اگر قرار بر اعلام نظر باشد هفته آینده که رییس سازمان در کشور هستند، اعلام خواهد شد.

مجلس: قانع نشدیم تا بعد...

در همین حال یک عضو کمیسیون ویژه پیگیری و نظارت بر اصل۴۴ قانون اساسی از قانع نشدن اعضای این کمیسیون از توضیحات معاون وزیر اقتصاد درباره معامله مخابرات خبر داده است.

«علی اصغر یوسف‌نژاد» در گفت‌وگو با «مهر» گفت: معاون وزیر اقتصاد و دارایی توضیحاتی را در زمینه چگونگی واگذاری سهام مخابرات و شرایط قانونی واگذاری این سهام در جلسه دیروز کمیسیون ارائه دادند، اما اعضای کمیسیون ویژه پیگیری و نظارت بر اصل۴۴ قانون اساسی همچنان در این مورد دچار تردید هستند.

وی افزود: بر این اساس مقرر شد تا در جلسه آینده این کمیسیون مجددا موضوع قانونی بودن روند واگذاری سهام مخابرات از سوی اعضای کمیسیون بررسی شود و پس از جمع‌بندی، نتایج به صورت رسمی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اعلام شود.

حرف، حرف شورای رقابت است!

این عضو کمیسیون ویژه پیگیری و نظارت بر اصل۴۴ قانون اساسی در پاسخ به اینکه نظر سازمان بازرسی در این مورد و ابطال واگذاری سهام مخابرات چه بوده است، گفت: نماینده سازمان بازرسی کل کشور در این جلسه کمیسیون شرکت نداشت، اما تنها مرجعی که می‌تواند این واگذاری را ابطال کند شورای رقابت قانون اصل۴۴ است.

یوسف‌نژاد همچنین در پاسخ به اینکه اگر اعضای کمیسیون و نمایندگان مجلس درجلسه آینده نیز درباره نحوه واگذاری سهام مخابرات قانع نشوند، چه خواهند کرد؟ تصریح کرد: اگر به این نتیجه برسیم، مشخص می شود که قانون اصل۴۴ باید اصلاح شود و بازنگری در بخش واگذاری از اقتصاد دولتی به اقتصاد شبه دولتی این قانون انجام شود.

وی ادامه داد: در نهایت اگر نمایندگان مجلس در زمینه واگذاری سهام مخابرات دچار تردید باشند موضوع را به مراجع مربوطه اعلام می‌کنند.

«امنیتی» هم بررسی می‌کنیم

اما یکی دیگر از اعضای این کمیسیون در گفت‌وگویی با «فارس» از بررسی موضوع واگذاری مخابرات از منظر امنیتی طی روزهای آینده در جلسه این کمیسیون سخن گفته است.

«جعفر قادری» اظهار داشت: مسائل امنیتی واگذاری مخابرات طی جلسه‌ای در روزهای آینده با حضور وزیر اطلاعات بررسی می‌شود.

گفتنی است یکی از شروط خریداران مخابرات دارا بودن صلاحیت مالی، فنی و امنیتی بود که مطابق اعلام مسوولان خصوصی کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین توانسته هر سه صلاحیت یاد شده را همراه با دیگر رقیب این معامله بزرگ احراز کنند.