بخش خصوصی ایران 18 پروژه در ونزوئلا اجرا می‌کند

عکس: نگار متین‌نیا

گروه بورس- همایش همکاری‌های اقتصادی صنعتی و سرمایه‌گذاری ایران و ونزوئلا با حضور معاون وزیر اقتصاد به منظور بررسی راهکارهای همکاری‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری، صنعتی دو کشور در محل موسسات مطالعات بهره‌وری سازمان گسترش آغاز به کار کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان سرمایه‌گذاری، بهروز علیشیری معاون وزیر اقتصاد گفت: وظیفه حاکمیتی دولت‌ها ایجاب می‌کند که زمینه ائتلاف بین سرمایه‌های داخلی و بین‌المللی را فراهم کنند.

علیشیری با بیان اینکه براساس تحقیقات اقتصادی صورت گرفته، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی می‌تواند بهترین بستر را برای صادرات مهیا کند، خاطرنشان کرد: در همه کشورهایی که صادرات رشد جهشی را تجربه کرده‌اند، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در آن دخیل بوده است.

وی در ادامه افزود: سرمایه‌گذاران خارجی با حضور در بازار رقابتی و پرسود ایران ضمن تامین تقاضای داخلی می‌توانند حجم زیادی از محصولات خود را به خارج از کشور صادر کنند.

معاون وزیر اقتصاد در عین حال به اجرایی شدن ۱۸ پروژه توسط بخش خصوصی کشورمان در ونزوئلا اشاره و اظهار امیدواری کرد: سرمایه‌گذاران ایرانی با ارائه پروژه‌های خود براساس استاندارد‌های بین‌المللی، بتوانند حضور فعال سرمایه‌گذاران ونزوئلایی در کشور را میسر کنند.

علیشیری ونزوئلا را دروازه ورود به کشورهای آمریکای لاتین از جمله برزیل توصیف کرد و افزود: در دو سفر اخیر رئیس جمهور ونزوئلا به کشورمان، ۱۶ سند مهم همکاری اقتصادی امضاء شده و سه موافقت‌نامه تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی، تعرفه ترجیهی و اجتناب از اخذ مالیات مضاعف نیز لازم‌الاجرا شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: لازم‌الاجرا شدن این موافقتنامه‌ها و امضای اسناد همکاری بین دو کشور به همراه تاسیس بانک مشترک و صندوق سرمایه‌گذاری، بسترهای اقتصادی و حقوقی لازم را برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور فراهم کرده و بخش‌های خصوصی باید از ظرفیت‌های موجود و بنیادهای روابط فی‌ما‌بین به خوبی بهره‌برداری کنند.

به گفته علیشیری با توجه به عزم جدی دولت‌های دو کشور برای گسترش روابط اقتصادی، شرایط لازم برای حضور بخش خصوصی ونزوئلا در پروژه‌های کشورمان آماده است و با ایجاد پیوند قوی بین سرمایه‌های دو کشور، همکاری‌های اقتصادی از سطح مناسبات تجاری و صادرات خدمات فنی و مهندسی به بخش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی ارتقا خواهد یافت.

وی در پایان خاطر نشان کرد: پیش‌بینی می‌شود با معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بیش از ۱۵ کشور جهان، سرمایه‌گذاران خارجی بیش از بیش با ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در کشورمان آشنا شوند.