گروه بورس- وزارت امور اقتصادی و دارایی گزارش عملکرد سه ساله خود در خصوص واگذاری سهام بنگاه‌های دولتی و ایجاد امکان سرمایه‌گذاری‌های جدید را منتشر کرد.

به گزارش شبکه اخبار اقتصاد و دارایی (شادا)، سر فصل آماده‌سازی و واگذاری گسترده شرکت‌های وابسته به وزارت اقتصاد در حوزه‌های صدر اصل۴۴ به ویژه سهام بانک‌ها و بیمه‌ها و واگذاری سهام بانک‌هایی مانند تجارت، ملت و صادرات ایران پس از تصویب مجمع عمومی بانک‌ها از طریق بورس اوراق بهادار، به عنوان بخشی از عملکرد این وزارتخانه اعلام شده است.

این گزارش می‌افزاید: اساسنامه جدید پست بانک نیز به تازگی در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده و موضوع واگذاری سهام آن پس از رفع مشکلات اجرایی و قیمت‌گذاری از طریق بورس عرضه خواهد شد.

همچنین به منظور ساماندهی شرکت‌های بیمه دولتی و خصوصی‌سازی آنها، کلیه امور مربوط به سیاست‌گذاری‌های خصوصی شرکت‌های بیمه آسیا، البرز و دانا با هماهنگی سایر ارگان‌های ذیربط انجام شده است.

به منظور خصوصی‌سازی شرکت‌های بیمه برنامه جامع خصوصی‌سازی این شرکت‌ها تدوین شده و در این خصوص کارگروه مالی، حقوقی، نیروی انسانی، ساختار و تشکیلات و چالش‌های خصوصی‌سازی شرکت‌های بیمه، در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی شکل گرفته است.

در این کارگروه مباحثی از جمله شفافیت صورت‌های مالی، تنظیم و تدوین اساسنامه، تهیه پیش نویس آیین‌نامه‌های آموزشی، انضباطی معاملاتی و اصلاح ساختار تشکیلات مورد بررسی قرار گرفته و اقدامات لازم برای پذیرش بیمه‌های البرز، دانا و آسیا در بورس انجام شده است. گزارش همچنین حاکی است: فرآیند شناسایی مشمولان سهام عدالت نیز در سالجاری ادامه یافته و گروه‌های جدیدی به مشمولان طرح اضافه شد که عملیات شناسایی و اعطای سهام به آنها در جریان است.

همکاری در تهیه و تصویب آیین‌نامه واگذاری تعداد ۱۰ نیروگاه تولید برق با ظرفیت حدود ۷‌هزار مگاوات و تعیین تکلیف بدهی‌ها و آماده‌سازی آنها برای واگذاری از جمله دیگر موارد ذکر شده در این گزارش است. در ادامه گزارش عملکرد وزارت امور اقتصادی و دارایی در خصوص اجرای اصل۴۴ قانون اساسی، در سرفصل ادامه اقدامات انجام شده از منظر فراهم کردن امکان سرمایه‌گذاری‌های جدید از شناسایی چالش‌های موجود در فضای کسب و کار و تشکیل کمیته‌های ده‌گانه بهبود فضای کسب و کار برای بهبود شاخص‌های آن با همکاری قوه قضائیه و سایر دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی، تبادل نظر مستمر با تدوین کنندگان شاخص کسب و کار مربوط به ایران در بانک جهانی و پیگیری رفع مشکلات و گلوگاه‌های اثبات شده موثر بر فعالیت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران بخشی از عملکرد این وزارتخانه به عنوان اقدامات زیرمجموعه این سرفصل یاد شده است.

تشکیل کمیته راهبردی ماده۷ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل۴۴ قانون اساسی متشکل از مشاوران، کارشناسان بخش‌های دولتی و غیردولتی، پیگیری فرآیندهای مربوط به اخذ مجوزهای فعالیت از دستگاه‌های مختلف، انتشار کتاب راهنمای سرمایه‌گذاری به صورت مکتوب و الکترونیکی و تشکیل پایگاه اینترنتی فضای کسب و کار، اصلاح آیین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی بورس در شورای بورس و ارسال برای تصویب هیات وزیران و تهیه لایحه یک فوریتی توسعه ابزارها و نهادهای مالی بورس و ارسال به مجلس شورای اسلامی و تصویب یک فوریت آن در مجلس از جمله دیگر اقدامات وزارت امور اقتصادی و دارایی عنوان شده است. این گزارش همچنین از ایجاد نهادهای جدید برای توسعه بازار سرمایه و کمک به تقویت و گسترش بخش خصوصی، تدوین مقررات و ایجاد فضای مناسب سرمایه‌گذاری با تاکید بر حمایت از بخش خصوصی، افزایش تعداد و تنوع نهادهای مالی بازار سرمایه از طریق افزایش تعداد و نوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری و تشکیل فرابورس به عنوان بخش دیگری از اقدامات انجام شده وزارت امور اقتصادی و دارایی در خصوص اجرای اصل۴۴ قانون اساسی یاد کرده است.