روز آرام فرابورس
گروه بورس - هدیه لطفی: فرابورس روز گذشته را در حالت آرامش سپری کرد. در این روز تمام سه شرکت عضو این بازار و دو گواهی سپرده معامله شدند و در مجموع سه‌میلیون و 247هزار سهم و گواهی سپرده در این بازار دادوستد شد و ارزش کل معاملات به رقم 89میلیارد و 523میلیون ریال رسید.

شایان ذکر است حدود 93درصد از این رقم در اختیار معاملات گواهی سپرده بانک کشاورزی بود.
در این روز تعداد ۸۳هزار و ۵۳۰ فقره گواهی سپرده بانک کشاورزی به ارزش ۸۳میلیارد و ۵۳۰میلیون ریال در بازار پذیره‌نویسی شد که با احتساب این معامله، تمام گواهی سپرده این بانک در آخرین روز به فروش رفت. بر این اساس با اتمام پذیره‌نویسی این اوراق، از امروز این گواهی وارد بازار چهارم فرابورس می‌شود و قابلیت خریدوفروش پیدا خواهد کرد.
یادآور می‌شود تا روز شنبه گذشته بانک تجارت با در اختیار داشتن 40درصد از گواهی سپرده بانک کشاورزی به عنوان بزرگ‌ترین سهامدار این شرکت به شمار می‌آید.
همچنین بانک پاسارگاد و بانک اقتصاد نوین هر کدام به ترتیب سهامدار ۲۰درصدی (معادل۱۰میلیارد تومان) و ۱۰درصدی (معادل ۵میلیارد‌تومان) این شرکت هستند.
همچنین شرکت پرشیا ایکوئیتی فاند با خرید 5/7درصد دیگر از این گواهی، در حال حاضر با 10درصد (معادل 5میلیاردتومان) و ترکویزپارتنرزلیمیتد با افزودن دو درصد دیگر، اکنون با 3درصد (معادل 5/1میلیاردتومان) دیگر سهامداران این شرکت هستند. با توجه به معاملات روز گذشته این ترکیب دچار تغییر خواهد شد که احتمال می‌رود خریداران مابقی گواهی سپرده بانک کشاورزی از همین 5 شرکت یاد شده باشند.
از سوی دیگر روز گذشته گواهی سپرده بانک اقتصاد نوین با ۴دهم درصد افت قیمت در بازار معامله شد و هر فقره گواهی این شرکت ۴۰۰تومان افت کرد و در پایان معاملات به رقم ۱۰۰هزار تومان رسید.
در مجموع روز گذشته تعداد 90 فقره گواهی بانک اقتصاد نوین به ارزش 90میلیون ریال در بازار فرابورس دادوستد شد.
همچنین بازار OTC روز گذشته شاهد معامله سه‌میلیون سهم از سهام بیمه دی به ارزش ۵میلیارد و ۴۵۷میلیون ریال بود.
گفتنی است هر سهم «ودی» در بازار دیروز رشد قیمتی معادل 24/2درصد را تجربه کرد و به رقم یک‌هزار و 826ریال رسید.
همچنین در این بازار تعداد ۳۸هزار سهم مرجان‌کار و ۱۳۶هزار سهم کویرتایر معامله شد و ارزش ناشی از این معاملات به ترتیب ۱۸۳میلیون ریال و ۲۶۲میلیون ریال اعلام شد.
شایان ذکر است هر دو شرکت یاد شده شاهد افت قیمت سهام خود بودند. روز گذشته هر سهم «کمرجان» با 3درصد کاهش به رقم 4هزار و 752ریال و هر سهم «پکویر» با 31صدم‌درصد کاهش به رقم یک‌هزار و 918ریال رسید.
یادآور می‌شود در معاملات روز شنبه سرمایه‌گذاری امید اقدام به خرید ۱۵هزار سهم کویرتایر کرده است. همچنین سرمایه‌گذاری صنایع بهشهر ۸هزار سهم از سهام مرجان‌کار را وارد سبد سهام خود کرده و در بازار OTC خریده است.