پایان مهلت پذیره‌نویسی «کشاورزی»
عکس: نگار متین‌نیا
گروه بورس- هدیه لطفی: امروز آخرین مهلت پذیره‌نویسی گواهی سپرده بانک کشاورزی در فرابورس است. این مهلت ۱۰روزه، امروز در حالی به اتمام می‌رسدکه روز گذشته با معامله ۴۷هزار و ۵۰۰گواهی سپرده بانک کشاورزی، حدود ۷ /۱۶درصد از کل گواهی قابل عرضه این بانک به ارزش ۸میلیارد و ۳۵۳میلیون ریال باقی مانده که این تعداد گواهی باقی مانده، در بازار امروز عرضه می‌شود.

یادآور می‌شود در صورت عدم پذیره‌نویسی کل گواهی یاد شده در بازار امروز، اوراق باقی‌مانده در اختیار کارگزاری بانک کشاورزی قرار می‌گیرد.
همچنین ارزش ناشی از معاملات روز گذشته گواهی مزبور به رقم 47میلیارد و 500میلیون ریال رسید که این رقم حدود 95درصد ارزش کل معاملات بازار فرابورس دیروز بود.
بازار فرابورس در روز گذشته شاهد معامله یک‌میلیون و ۳۳۲هزار سهم و گواهی سپرده بود و ارزش کل معاملات این بازار به رقم ۴۹میلیارد و ۸۹۷میلیون ریال رسید.
از سوی دیگر در ساعات میانی معاملات روز گذشته، صف فروشی برای سهام بیمه دی تشکیل شد که این صف تا پایان معاملات تداوم یافت و در نهایت به یک‌میلیون سهم رسید.
همچنین در این روز تعداد یک‌میلیون و ۱۴۱هزار سهم «ودی» به ارزش دومیلیارد و ۳۸میلیون ریال در بازار معامله شد.
شایان ذکر است در معاملات روز چهارشنبه مجموعه شاهد برخلاف روال روزهای قبل، فروشنده سهام بیمه دی نبود. این در حالی است که در روز یاد شده سرمایه‌گذاری سپه تعداد 4میلیون و 10هزار و 999سهم از سهام «ودی» را از سبد سهام خود خارج کرد و در بازار OTC به فروش رساند، که با احتساب این فروش، سرمایه‌گذاری سپه در حال حاضر سهامدار 2/1درصدی بیمه دی است. یادآور می‌شود این شرکت در ابتدا 5/2درصد از کل سهام «ودی» را در اختیار داشت که بیش از نیمی از آن را به فروش رسانده است.
همچنین روز گذشته با وجود خریدار برای گواهی سپرده بانک اقتصاد نوین، معامله‌ای بر روی این گواهی صورت نگرفت.
از سوی دیگر دو شرکت مرجان‌کار و کویرتایر همچنان در شرایط تعادلی روز گذشته را سپری کردند.
در این روز تعداد ۱۱۶هزار سهم کویرتایر به ارزش ۲۲۳میلیون ریال در بازار OTC دادوستد شد. همچنین ارزش معاملات مرجان‌کار در این روز به رقم ۱۳۵میلیون ریال رسید.
گفتنی است؛ روز گذشته هر سه شرکت فرابورسی «کمرجان»، «پکویر» و «ودی» شاهد افت قیمت سهام خود بودند.
بر این اساس سهام مرجان‌کار با ۶۶/۲درصد افت قیمت به نرخ ۴هزار و ۸۷۶ریال رسید. همچنین کویرتایر و بیمه دی هر کدام به ترتیب ۴درصد و ۵درصد افت قیمت را تجربه کردند و به قیمت یک‌هزار و ۹۲۴ریال و یک‌هزار و ۷۸۶ریال رسیدند.
شایان ذکر است در معاملات روز چهارشنبه بانک تجارت اقدام به خرید 10درصد از سهام گواهی سپرده بانک کشاورزی کرده است که با احتساب این معامله، مجموع سهام خود را به 40درصد رسانده است. از سوی دیگر در این روز شرکت ترکویز پارتنرز لیمیتد نیم‌درصد دیگر از سهام گواهی یاد شده را خریداری کرده است که این شرکت در حال حاضر سهامدار 5/2درصدی گواهی سپرده بانک کشاورزی به شمار می‌آید.
همچنین روز چهارشنبه سرمایه‌گذاری امید ۱۰هزار سهم کویرتایر و سرمایه‌گذاری صنایع بهشهر ۱۷۲هزار و ۶۹۸سهم از سهام مرجان‌کار را در بازار OTC خریداری کرده‌اند.
رشد ارزش معاملات
همچنین در مجموع هفته گذشته بیش از ۲۷میلیون سهم گواهی سپرده به ارزش ۲۵۶میلیارد ریال در بازار فرابورس معامله شد. این در حالی است در مجموع مهر ماه، ارزش معاملات بازار OTC به رقم ۲۶۰میلیارد ریال رسیده بود که با نگاهی سطحی به این دو رقم متوجه برابری ارزش معاملات اولین هفته آبان ماه با کل ماه گذشته می‌شویم.
در مجموع هفته گذشته 27میلیون و 510هزار سهم در بازار فرابورس دادوستد شد که 25میلیون آن مربوط به حجم معاملات بیمه دی بود.
همچنین در هفته یاد شده ۷۱۱هزار سهم مرجان‌کار، یک‌میلیون و ۴/۲هزار سهم کویرتایر و ۲۰۲هزار و ۶۷۰فقره گواهی سپرده بانک کشاورزی معامله شد.
همچنین ارزش کل معاملات OTC در هفته گذشته به رقم 255میلیارد و 664میلیون ریال رسید که حدود 79درصد از این رقم به ارزش معاملات گواهی سپرده بانک کشاورزی تعلق داشت.
همچنین ارزش معاملات «کمرجان»، «پکویر» و «ودی» در هفته یاد شده به ترتیب به رقم ۴میلیارد و ۴۹۹میلیون ریال، دومیلیارد و ۴۴۷میلیون ریال و ۴۶میلیارد ریال رسید.
پتروشیمی زنجان در راه است
همچنین قائم‌مقام مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی زنجان از ورود سهام این شرکت به فرابورس خبر داد و اظهار کرد: با ورود سهام شرکت به فرابورس، اطلاعات مالی شرکت برای سهامداران، مشتریان، بانک‌ها و همه عوامل خارج از شرکت از اعتبار بالایی برخوردار می‌شود که این امر، آثار مثبت بسیاری در بر دارد.
مصطفی الماسی گسترش معاملات سهام شرکت و تسهیل در خرید و فروش سهام شرکت را از جمله مزیت‌های دیگر این امر ذکر کرد و گفت: این اتفاق سبب خواهد شد تا شرکت صنایع پتروشیمی و سهام آن از مزیت‌های یک شرکت بورسی نسبت به شرکت‌های غیربورسی برخوردار شود.
وی در ادامه افزود: در صورت موافقت نهایی تخصیص زمین برای شهرک صنعتی پتروشیمی، استان زنجان صاحب یکی از بزرگ‌ترین شهرک‌های صنعتی در کشور می‌شود.