گروه بورس- تازه‌ترین گزارش عملکرد شرکت‌های کارگزاری نشان‌ می‌دهد که کارگزاران بانکی دولتی توانسته‌اند صدر جدول را در اختیار بگیرند. بر اساس گزارش مدیریت بازار بورس اوراق بهادار تهران که در سایت رسمی این شرکت منتشر شده، شرکت‌های کارگزاری بانک ملت، بانک صادرات و بانک تجارت رتبه‌‌های اول تا سوم ارزش کل معاملات را تا پایان مهر ماه از آن خود کرده‌اند. بر این اساس کارگزاری بانک ملت توانسته است به تنهایی ۹/۱۳درصد ارزش کل معاملات را در اختیار خود داشته باشد. سهم این کارگزاری از کل ارزش معادل ۸هزار و ۲۷۰میلیارد و ۲۹۶میلیون و از کل ارزش فروش نیز معادل ۱۰هزار و ۹۸میلیارد و ۸۲۵میلیون‌ریال بوده است. اما بانک صادرات ایران که رتبه دوم کل ارزش معاملات را طی ۷ ماهه ابتدای امسال را در اختیار دارد، توانسته است ۷هزار و ۴۴۳میلیارد و ۸۷۹میلیون ریال کل ارزش خریدهای بازار را از آن خود کرد. سهم این کارگزاری از کل ارزش فروش هم رقمی معادل ۸هزار و ۵۸۱میلیارد و ۸۳۶میلیون ریال بوده است. رتبه سوم جدول کارگزاران برتر از لحاظ در اختیار داشتن کل ارزش معاملات متعلق به کارگزاری بانک تجارت با ۵۳/۷درصد از کل ارزش معاملات است. رتبه‌های چهارم تا دهم برترین کارگزاران از لحاظ ارزش کل معاملات هم به ترتیب متعلق به شرکت‌های کارگزاری «صبا تامین»، «آرمون بورس»، «حافظ»، «مفید»، «تامین سرمایه نوین»، «بهمن» و «بانک صنعت و معدن» است. از سوی دیگر نام شرکت‌های کارگزاری «بدره سهام»، «سهام گستران شرق» و «گنجینه پویا» هر کدام با سهم نیم‌درصدی از کل ارزش معاملات در انتهای جدول دیده می‌شود.

رتبه‌های فقط بازاری!

اما با نگاهی دوباره به جدول ارزش کل معاملات شرکت‌های کارگزاری بدون لحاظ کردن معاملات عمده و سایر معاملات (معاملات واگذاری به کارگران، رد دیون دولت، جوایز صادراتی و سهام عدالت) مشخص می‌شود که کارگزاری «آرمون بورس» توانسته است رتبه نخست را در این بخش از آن خود کند. چرا که این کارگزاری با در اختیار داشتن ۰۶/۸درصد از کل ارزش معاملات کارگزاری‌ها، در صدر جدول قرار گیرد. رتبه‌های دوم و سوم رتبه‌بندی کارگزاران بدون لحاظ کردن «معاملات عمده و سایر» متعلق به کارگزاری‌های «صبا تامین» با ۲/۴درصد و «تامین سرمایه نوین» با ۷/۳درصد است.

۷ ماه با معاملات کارگزاران!

نگاهی به جدول خلاصه معاملات شرکت‌های کارگزاری تا پایان مهر ماه امسال نشان می‌دهد که تعداد کل دفعات معاملات ۸۷ شرکت کارگزاری برابر ۲میلیون و ۳۷هزار و ۶۵۸دفعه بوده است.

همچنین مجموع کل ارزش خرید و فروش سهام از سوی شرکت‌های کارگزاری معادل ۶۵هزار و ۸۶۱میلیارد و ۱۱۵میلیون ریال برآورد شده است. با این حساب و با فرض کارمزد ۴ در هزارمی که برای خرید و فروش تعیین شده، مجموع درآمد شرکت‌های کارگزاری از معاملات حدود ۳۰میلیاردتومان بوده است.