گاروهوانسیان فر*

بخش پایانی

حال در بعضی از گزارش‌های حسابرسی، معمولا بعد از بند اظهارنظر، جملاتی به شرح زیر مشاهده می‌شود: ۱ - دارایی‌های ثابت مشهود شرکت و موجودی مواد و کالای شرکت تحت پوشش بیمه‌ای نیستند.

۲ - دارایی‌های ثابت مشهود شرکت و موجودی مواد و کالا تحت پوشش بیمه‌ای کافی نیستند.

در واقع بیمه کردن دارایی‌های یک شرکت یک مساله کنترل داخلی بوده و ارتباطی به صورت‌های مالی آن شرکت ندارد. نظر به اینکه حسابرس مستقل نسبت به صورت‌های مالی یک شرکت اظهارنظر می‌کند، بنابراین درج این موضوع که آیا دارایی‌های واحد مورد رسیدگی تحت پوشش بیمه‌ای هستند یا خیر یا پوشش بیمه‌ای دارایی‌های واحد مورد رسیدگی کافی است یا نه، جزو مواردی نیست که یک حسابرس مستقل آن را در گزارش حسابرسی خود، چه قبل از بند اظهارنظر و چه بعد از آن درج کند. بنابراین، آوردن چنین بندهایی (بندهای ۱ و ۲ بالا) در گزارش حسابرسی به هیچ وجه طبق استانداردهای حسابرسی نیست و در هیچ استاندارد حسابرسی آن را مشاهده نکرده‌ام.

البته مطالب یاد شده، به نظر حرفه‌ای اینجانب، در رابطه با شرکت‌هایی است که محصولات یا فعالیت‌های آنها از نوع محصولات یا فعالیت‌هایی نیست که هر لحظه خطر بسیار بزرگی آنها را تهدید کند. آتش‌سوزی، سرقت و ... . در هر شرکتی ممکن است در هر زمانی اتفاق بیفتد ولی صنایعی هستند که محصولات یا فعالیت‌های آنها از نوعی است که خطر آتش‌سوزی، انفجار و ... در آنها بسیار بالا است، از قبیل تولید مواد سوختی، تولید مواد منفجره، تولید محصولات آتش‌زا و ... در این نوع صنایع، هر لحظه می‌تواند خطر بسیار بزرگی آنها را تهدید کرده و موجب شود که احتمالا کل فعالیت آنها در چند لحظه از بین برود. اگر این نوع صنایع دارایی‌های خود را در مقابل آتش‌سوزی، انفجار و ... بیمه نکنند، حسابرس چه مسوولیتی از نظر گزارشگری حسابرسی خواهد داشت؟ البته در استانداردهای حسابرسی به صراحت به این موضوع اشاره نشده است. به نظر حرفه‌ای اینجانب، این مورد باید در استانداردهای حسابداری و حسابرسی مطرح شود و در چنین حالت‌هایی، اگر دارایی‌های یک شرکت بیمه نشده باشند، موضوع باید در یادداشت‌های پیوست صورت‌های مالی افشا و احتمالا حسابرس آن‌را به عنوان یک بند تاکید بر مطلب خاص، بعد از بند اظهارنظر در گزارش خود درج کند و در صورتی‌که واحد مورد رسیدگی موضوع بیمه نکردن دارایی‌های خود را در یادداشت‌های پیوست صورت‌های مالی خود افشا نکرده باشد، حسابرس باید آن را به عنوان یک بند گزارش (افشا نشدن کافی اطلاعات)، قبل از بند اظهارنظر گزارش خود درج کرده و اظهارنظر خود را تعدیل کند.

* حسابدار رسمی و عضو پیوسته انجمن حسابداران خبره مدیریت انگلستان