موج - دبیرکل کانون کارگزاران از تصویب دستورالعمل نقل و انتقال نیروی انسانی بین شرکت‌های کارگزاری خبر داد.

حسین خزلی خرازی - دبیر کل کانون کارگزاران - از نیروی انسانی متخصص و با تجربه به عنوان مهم‌ترین مساله در هر شرکت کارگزاری نام برد.

وی اظهار داشت: ترک خدمت یک نیروی انسانی متخصص و مجرب ضربه سنگینی را به شرکت‌های کارگزاری وارد می‌کند. وی ادامه داد: دراین راستا به منظور نظم بخشیدن به این مساله، دستورالعمل نقل و انتقال نیروی انسانی بین شرکت‌های کارگزاری را تهیه کردیم.

دبیر کل کانون کارگزاران به تهیه و تدوین وظایف شرکت‌های کارگزاری در قبال نیروها و کارکنان در این دستورالعمل بر اساس اساسنامه شورای کانون کارگزاران اشاره کرد.

وی اظهار داشت: بر اساس این دستورالعمل، انتقال نیروها از شرکتی به شرکت کارگزاری دیگر باید در پی اتجام تعهدات مالی از جمله تسویه کدهای بدهکار مشتریان، تحویل تمام اطلاعات، اسناد، مدارک و اموال صورت گیرد.

وی اضافه کرد: با انجام این اقدامات شرکت کارگزاری می‌تواند برگه تسویه پرسنل خود را صادر کند.

خرازی در خصوص خروج نیروها از شرکت‌های کارگزاری قبل از اتمام مدت قرار داد آنها، گفت: ترک از شرکت کارگزاری باید یک ماه زودتر اعلام شود تا در این فاصله فرد ضمن تکمیل تعهدات خود، به آموزش نیروی جایگزین نیز بپردازد.

وی همچنین اضافه کرد: شرکت کارگزاری موظف به معرفی نیروی جایگزین به این فرد هستند تا ظرف مدت سه هفته، آموزش‌های لازم به کارگیری نیروی جایگزین صورت گیرد.

وی تصریح کرد: با انجام این اقدامات شرکت کارگزاری نمی‌تواند از صدور پایان خدمت سر باز زند.

خرازی درخصوص بروز اختلاف میان شرکت کارگزاری با پرسنل در عدم صدور برگه تسویه، اضافه کرد: بر اساس بند قوانین دستورالعمل در صورت بروز مشکل، کانون کارگزاران به عنوان داور مرضی‌الطرفین انتخاب می‌شود تا این مساله را به سازش رساند. در غیر این صورت بر اساس قوانین کار مرجع قانونی وزارت کار به حل آن خواهد پرداخت. وی تصریح کرد: اجرای دقیق این دستور‌العمل بخش زیادی از اختلافات موجود میان پرسنل با شرکت‌های کارگزاری را از میان خواهد برد. خرازی اظهار داشت: از سوی دیگر برخی از شرکت‌های کارگزاری برای رشد و ارتقای پرسنل خود هزینه‌هایی را جهت آموزش صرف می‌کنند. وی ادامه داد: در برخی موارد این پرسنل‌ها نیز در طول خدمتشان برای کسب تجربه ضرر و زیانی را به شرکت کارگزاری تحمیل می‌کنند. دبیر کل کانون کارگزاران تصریح کرد: در این دستورالعمل سعی شده است تا حقوق و تکالیف طرفین تا حدود زیادی رعایت شود.