پیشنهاد تاسیس بانک مشترک ایران و آفریقای جنوبی

گروه بورس- معاون وزیر روابط و توسعه همکاری‌های بین‌المللی آفریقای جنوبی در دیدار معاون وزیر اقتصاد و رییس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی کشورمان، تاسیس بانک مشترک ایران و آفریقای جنوبی را خواستار شد. به گزارش روابط عمومی سازمان سرمایه‌گذاری، در این دیدار، بهروز علیشیری معاون وزیر اقتصاد، با اشاره به روابط دوستانه و تاریخی دو کشور بر اجرای توافقات بانکی به منظور تسهیل در مناسبات تجاری و اقتصادی از جمله تاسیس بانک مشترک ایران و آفریقای جنوبی و همچنین ایجاد رابطه کارگزاری بین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سایر بانک‌های کشورمان در آفریقای جنوبی تاکید کرد. علیشیری افزود: ایران به علت ثبات سیاسی و اقتصادی در بحران مالی جهانی در مقایسه با کشورهایی دیگر، کمتر آسیب دیده است.

وی تاکید کرد: توسعه رابطه با آفریقا یکی از محورهای اصلی سیاست خارجی دولت جمهوری اسلامی ایران بوده و در این میان و آفریقای جنوبی از نقش‌محوری برخوردار است.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به نزدیکی دیدگاه‌های دو کشور در خصوص مسائل و تحولات بین‌المللی بر لزوم رایزنی‌های بیشتر و اتخاد مواضع مشترک در سازمان‌های بین‌المللی تاکید کرد.

رییس کل سازمان سرمایه‌گذاری، با اشاره به نقش فعال اتاق‌های بازرگانی دو کشور در ارتقای روابط اقتصادی، خاطرنشان کرد: وظیفه حاکمیتی دو کشور باید در جهت تسهیل حضور بخش خصوصی در همه عرصه‌های اقتصادی و تجاری صورت گیرد.

وی در ادامه افزود: با توجه به سطح روابط اقتصادی و تجاری دو جانبه، امید است موافقتنامه تعرفه ترجیهی بین دو کشور امضا شود.

علیشیری با اشاره به توانمندی‌های ایران در حوزه‌های کشتی سازی، حمل‌ونقل دریایی، نفت، گاز، پتروشیمی تصریح کرد: با توجه به ماده ۴ آیین‌نامه اجرایی قانون تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی، محدودیتی از نظر درصد مشارکت سرمایه‌گذاری خارجی وجود ندارد.

معاون وزیر اقتصاد، در عین حال روابط تجاری و اقتصادی دو کشور را مطلوب توصیف کرد و افزود: با توجه به ظرفیت‌های موجود دو کشور در عرصه خدمات فنی و مهندسی باید تلاش کنیم که این حوزه از روابط اقتصادی دو کشور گسترش پیدا کند. وی در ادامه یادآور شد: شرکت‌های خدمات فنی، مهندسی دو کشور می‌توانند برای اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها، در کشور همکاری کنند.

علیشیری تصریح کرد: تجربه شرکت‌های آفریقای‌جنوبی از جمله ایرانسل و آریاسوسول نشان داد که سرمایه‌گذاران آفریقایی در ایران موفق بوده‌اند. وی با اشاره به رشد صادرات غیرنفتی در کشورمان اظهار امیدواری کرد که حجم مبادلات اقتصادی فعلی با آفریقای جنوبی از رقم فعلی آن که سه‌ونیم‌میلیارد‌دلار است، افزایش یابد. این مقام مسوول در ادامه از تصویب خط اعتباری پوشش بیمه‌ای به ارزش ۲۱۰‌میلیون‌دلار توسط صندوق ضمانت صادرات ایران جهت اجرایی شدن پروژه‌های کشورمان در آفریقای جنوبی خبر داد.

علیشیری آمادگی ایران را جهت برگزاری سومین دور کمیته همکاری‌های بندری و دریایی اعلام کرده در عین حال افزود: سه موافقتنامه همکاری مشترک نیز درحال نهایی شدن است.

تغییر ساختارهای نهادهای مالی بین‌المللی به نفع کشورهای در حال توسعه

در این دیدار ابراهیم اسماعیل ابراهیم، معاون وزیر روابط و توسعه همکاری‌های بین‌المللی اظهار داشت: بدون مشارکت فعال ایران حل مسائل خاورمیانه امکان‌پذیر نیست. وی در ادامه همکاری‌های بیشتر جنوب - جنوب بین کشورهای عضو گروه ۱۵ را خواستار شد.

معاون وزیر روابط و توسعه همکاری‌های بین‌المللی، بر تغییر ساختار نهادهای مالی بین‌المللی از جمله بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در جهت منافع کشورهای در حال توسعه تاکید کرد. وی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری

۱۰ کمیسیون مشترک با کشورمان، افزود: کمیسیون مشترک یازدهم در زمانی برگزار می‌شود که در دنیا شاهد بحران مالی اقتصادی هستیم. ابراهیم اسماعیل ابراهیم در ادامه یادآور شد: ایران قدرت منطقه‌ای با تاثیرات بین‌المللی است و با مشارکت دو کشور باید گام‌های جدی را در تجارت و سرمایه‌گذاری مشترک برداریم. به گفته این مقام مسوول، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی آفریقای جنوبی تمایل دارند در پروژه‌های متنوع ایران سرمایه‌گذاری کنند.وی در عین حال تاکید کرد: کشور آفریقای جنوبی آماده است از تجارب ایران در زمینه کشتی‌سازی استفاده کنند. این مقام مسوول آفریقایی ضمن استقبال از پیشنهادات معاون وزیر اقتصاد، از بخش خصوصی کشورمان برای حضور در پروژه‌های آفریقای جنوبی نیز دعوت کرد. وی در پایان از اجرایی شدن پوشش بیمه‌ای موسسه بیمه اعتبار صادراتی ECC آفریقای جنوبی جهت اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری و لزوم بهره‌مندی تجار و بازرگانان بخش خصوصی دو طرف از منابع مالی موجود تاکید کرد و افزود: آفریقای جنوبی آماده است هیات فنی و تخصصی کشورمان را جهت مشارکت فنی به آفریقای جنوبی دعوت کنند.

فضای کسب‌وکار برای جذب سرمایه‌گذار خارجی مناسب نیست

همچنین به گفته رییس سازمان سرمایه‌گذاری کشور از هر ۱۰‌هزار طرح پیشنهادی سرمایه‌گذاری خارجی تنها ۱۰ طرح به نتیجه می‌رسد که این نشان می‌دهد که در چه فضایی می‌خواهیم در دنیا برای جذب سرمایه‌گذار رقابت کنیم.

به گزارش مهر، بهروز علیشیری ظهر چهارشنبه در مراسم افتتاحیه اولین مرکز خدمات ستاد سرمایه‌گذاری در خراسان رضوی ضمن اشاره به اینکه ایران در یک میدان جنگ مشوق‌ها و مزیت‌ها در دنیا حضور پیدا کرده، افزود: در حالی‌که کشورهایی مانند امارات توانستند طی سال‌های گذشته بالغ بر ۵۰‌میلیارد‌دلار پروژه را با سرمایه‌گذاری خارجی به بهره برداری برسانند، ما هنوز فضای کسب و کار مناسبی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی نداریم. وی ضمن ابراز نارضایتی در مورد پایین بودن رتبه ایران در فضای کسب و کار گفت: سرعت و سهولت کسب و کار به علاوه مشوق‌های دولتی برای کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدها مواردی است که می‌تواند سرمایه‌گذاران را جذب کند.

رییس سازمان سرمایه‌گذاری کشور همچنین جذب ۵۰‌میلیون‌دلار سرمایه‌گذاری خارجی از مجموع ۲۰۰‌میلیون‌دلار تفاهم صورت گرفته برای خراسان رضوی را ناکافی دانست و افزود: سهم خراسان رضوی از مجموع ۳۰۰ پروژه تعریف شده برای جذب سرمایه‌گذار خارجی تنها ۶پروژه است که با توجه به ظرفیت‌های منحصر به فرد اقتصادی این استان و وجود ۱۰‌میلیارد‌دلار پروژه سودآور، حداقل باید شش‌هزار پروژه سرمایه‌گذاری خارجی برای آن تعیین شود. وی در پایان وعده داد: با راه‌اندازی مرکز خدمات ستاد سرمایه‌گذاری در استان‌ها، خود سازمان‌های دولتی و بانک‌ها باید مجوزها و پیش‌نیازها و خدمات مورد نیاز سرمایه‌گذاران را ظرف یک هفته آماده کرده و به آنها تحویل دهند.