سنا- نایب رییس ستاد اصل۴۴ شرکت ملی گاز ایران از واگذاری ۵/۲درصد این شرکت در قالب رد دیون به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح خبر داد.

«ابراهیم رییسی» گفت: عملیات آماده‌سازی سهام شرکت گاز در حال پیگیری است و با رایزنی‌هایی که با بورس انجام شده تا قبل از پایان امسال می‌توانیم سهام شرکت گاز را در بورس عرضه کنیم.

وی گفت: با توجه به اینکه ۱۰۰‌درصد سهام شرکت گاز متعلق به شرکت ملی نفت ایران است، مدیرعامل و مدیر مالی شرکت نفت باید فرم های پذیرش مربوط به ورود به بورس را امضا و نهایی کنند.این کار هم در مراحل پایان تایید است و به زودی مدارک لازم به بورس فرستاده می‌شود تا فرآیند پذیرش تکمیل و پیگیری شود.

رییس امور مجامع شرکت ملی گاز ایران در مورد ترکیب سهامداران شرکت بعد از ورود به بورس گفت: شرکت گاز جزو شرکت‌های گروه دوم مشمول واگذاری قرار دارد، بنابراین باید ۲۰‌درصد از سهام در دست دولت باقی بماند.در کنار این ۲۰‌درصد، کل سهام شرکت انتقال گاز که جزو شرکت‌های حاکمیتی است در دست دولت می‌ماند و واگذار نمی‌شود. وی افزود: به تازگی هم ۴۰‌درصد دیگر سهام هم به مشمولان حاضر در کارگزاری سهام عدالت داده شده است.

وی ادامه داد: جدای از این ۶۰‌درصد که تکلیف واگذاری آن روشن شده، ۵/۲‌درصد از کل سهام شرکت ملی گاز در قالب رد دیون به شرکت تامین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) داده شده که شامل ۴۱‌درصد سهام پالایش گاز بید بلند و ۴۹‌درصد سهام شرکت گاز استان همدان است.

وی ۵‌درصد از این سهام را متعلق به کارکنان شرکت اعلام کرد و گفت: براساس تصمیم‌گیری قرار است ۵‌درصد از سهام نیز در قالب سهام ترجیحی به کارکنان شرکت ملی گاز ایران واگذار شود و تصمیم قطعی برای واگذاری ۵‌درصد سهام به مدیران گرفته نشده است.

رییسی یادآور شد: برنامه‌ریزی‌ها برای عرضه سهام به شکل بلوک بعد از عرضه اولیه ۵‌درصدی هم در دست بررسی‌های بیشتر است.