دنیای اقتصاد- مسوولان مربوطه در وزارت اقتصاد از تشکیل کمیته‌ای برای شناسایی علمی دهک‌های درآمدی خبر می‌دهند که وظیفه آن بررسی وضعیت درآمدی دریافت‌کنندگان سهام عدالت است تا در صورت مشمول نبودن، نسبت به بازپس‌گیری سهام تخصیصی از این گروه اقدام شود؛ به گفته یک مقام آگاه در وزارت اقتصاد، محدوده اصلی این طرح به کارمندان دستگاه‌های اجرایی مربوط می‌شود؛ افرادی که ممکن است با توجه به درآمدهای ماهانه بالا، نیازی به دریافت سهام عدالت نداشته، ولی آن را دریافت‌ کرده‌اند.از سوی دیگر به گفته شیخ،‌ مدیر عامل کارگزاری سهام عدالت، با حذف این افراد از فهرست دریافت‌کنندگان سهام عدالت، افرادی که از طریق خوداظهاری یا ارائه نامه در سفرهای استانی، درخواست دریافت سهام عدالت کرده‌اند، جایگزین این گروه خواهند شد. گروهی که براساس برآوردها تعداد آنها بین ۵/۲ تا ۳میلیون نفر برآورد می‌شود. اما در این میان یک نکته مبهم نیز وجود دارد و آن اینکه آیا افرادی که سود سهام عدالت را دریافت کرده‌اند، در صورت باز پس‌گیری سهام تخصیصی از آنها، سود تخصیص یافته را نیز باید به سهامداران جدید منتقل کنند یا خیر؟ با بررسی کمیته شناسایی علمی دهک‌های درآمدی صورت می‌گیرد

بازپس‌گیری سهام عدالت از پر‌درآمدها

گروه بورس- معصومه طاهرخانی: مدیرعامل کارگزاری سهام عدالت از احتمال بازپس‌گیری برگه‌های سهام عدالت از برخی مشمولان خبر داد.

«محمد جواد شیخ» در پاسخ به سوال خبرنگار ما که پرسید:‌ «رییس سازمان خصوصی‌سازی از تشکیل کمیته‌‌ای برای بررسی و شناسایی علمی دهک‌های درآمدی خبر داده بود. با توجه به اتمام واگذاری شناسایی مشمولان سهام عدالت، دلایل تشکیل چنین کمیته‌ای چیست؟» گفت: این کمیته از ماه‌های پیش تشکیل شده و قرار است شناسایی دهک‌ها را به شکل عملی پیگیری کند.

وی افزود: این احتمال وجود دارد که در روش جدید شناسایی دهک‌ها، به این نتیجه برسیم که افرادی باید از فهرست مشمولان سهام عدالت حذف شوند. از طرف دیگر ممکن است در بررسی‌ها، افراد جدیدی به لیست مشمولان دریافت سهام اضافه شوند که تا به حال در هیچ کدام از دهک‌هانبوده‌اند.

«شیخ» در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما که پرسید: «آیا آماری از تعداد افرادی که قرار است برگه سهام آنها پس گرفته شود، در اختیار دارید یا خیر؟»، گفت: برآورد مشخصی نداریم، ولی در حال حاضر از ۴۲میلیون نفر مشمول دریافت سهام عدالت، برای ۴۱میلیون نفر دعوت‌نامه ارسال شده است. از طرف دیگر ما حدود ۴میلیون نفر مشمول دریافت سهام در فهرست انتظار داریم. بنابراین چنانچه از ۴۱میلیون نفر، ریزشی داشته باشیم، ممکن است از کسی برگه سهام عدالت را پس نگیریم.

وی تصریح کرد: سهام عدالت مطابق قانون و مصوبه اصل۴۴ برای ۶دهک پایین درآمدی جامعه طراحی شده و طبق روش جدید شناسایی دهک‌های درآمدی، ممکن است جابه‌جایی‌هایی در این دهک‌ها صورت گیرد.

«شیخ» ابعاد این طرح را در حال بررسی نهایی عنوان کرد و گفت: تا اواخر شهریور ماه نتیجه نهایی بررسی‌ها و شناسایی دهک‌ها مشخص می‌شود.

منبع آگاه: بازپس‌گیری حتمی است!

پیگیری‌های خبرنگار ما برای گرفتن جزئیات بیشتر این طرح با رییس سازمان خصوصی‌سازی و معاون وی به نتیجه نرسید. اما یک منبع آگاه در وزارت اقتصاد که نخواست نامش فاش شود، بازپس‌گیری برگه سهام عدالت از برخی مشمولان را تقریبا حتمی دانست.

وی گفت: در این کمیته نمایندگان از مرکز آمار، وزارت رفاه، اساتید دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌های مربوطه حضور دارند و در حال جمع‌بندی نهایی اطلاعات دهک‌های درآمدی هستند.

وی در پاسخ به این سوال که «شناسایی اولیه دهک‌های درآمدی برای تخصیص سهام عدالت چگونه بوده است؟»، گفت: برای شناسایی مشمولان سهام عدالت، شناسایی به صورت قشری و گروهی انجام شد. به این صورت که بر اساس اطلاعات از نهادهای مرتبط اقدام به دسته‌بندی دهک‌ها به صورت روستاییان، معلمان و ... کردیم.

وی ادامه داد: در ادامه ما بانک اطلاعاتی متشکل از ۴۸میلیون نفر را تشکیل دادیم که با بررسی‌های انجام شده در نهایت این تعداد به ۴۲میلیون نفر رسید. دعوت‌نامه هم برای۴۱میلیون نفر ارسال شده که تاکنون ۳۶میلیون نفر ثبت‌نام قطعی انجام داده‌اند.

وی در مورد برآورد نهایی از میزان ریزشی‌های سهام عدالت گفت: پیش‌بینی ما این است که کمتر از ۲میلیون نفر از ۴۱میلیون نفری که دعوت‌نامه آنها ارسال شده، ریزش داشته باشند و ثبت‌نام نکنند.

وی تاکید کرد:‌با برآوردهایی که ما انجام داده‌ایم حتی در صورت ریزش ۲میلیونی هم احتمال بازپس‌گیری برگه سهام عدالت برخی مشمولان وجود دارد.

جای اعتراض نیست

وی در مورد تعداد احتمالی کسانی که برگه سهام عدالت آنها بازپس گرفته خواهد شد؟ گفت: هنوز جمع‌بندی دقیقی انجام نشده، ولی تصور می‌شود که حدود ۳میلیون نفر باید از دایره سهامداران عدالت خارج شوند.

وی درباره پیش‌بینی‌ها برای واکنش‌ احتمالی مشمولان گفت: به هر حال این اتفاق باید می‌افتاد. از طرفی در مرحله اول که تخصیص سهام صورت گرفت به صورت قشری و گروهی مثلا تمام کارکنان دستگاه‌های اجرایی دولت مشمول دریافت سهام اعلام شدند که در پاره‌ای موارد، تفاوت سطح درآمدی باعث ایجاد ضریب‌های خطا در تخصیص شد.

وی تصریح کرد: با طرح جدید شناسایی دهک‌های درآمدی، جای اعتراض زیادی باقی نمی‌ماند.

این منبع آگاه در پاسخ به سوال دیگری در مورد مهلت نهایی جمع‌بندی این طرح گفت: طبق تبصره ۳ماده ۳۴ قانون، تصمیم‌گیری درباره شناسایی دهک‌ها با وزارت اقتصاد است که با همکاری وزارت رفاه و سایر نهادهای ذی‌ربط انجام می‌شود. با توجه به انحلال کارگزاری سهام عدالت تا پایان شهریور ماه، نتیجه طرح شناسایی دهک‌ها تا این زمان نهایی و اعلام خواهد شد.

«عدالت»، سر سفره خبرنگاران

در همین حال، دبیر دبیرخانه‌های سهام عدالت و هیات واگذاری از ارسال دعوت‌نامه‌های سهام عدالت ۱۰‌هزار و ۷۹۴ نفر از خبرنگاران به سازمان‌های امور اقتصادی ۳۰ استان کشور خبر داد.

«ابوالقاسم شمس» در گفت‌وگو با «سنا» افزود: از ابتدای هفته گذشته تا اواسط آن کلیه عملیات ارسال دعوت‌نامه‌ها به سازمان‌های امور اقتصادی استان‌ها انجام شد تا آنها نیز مدارک را به اداره‌های کل ارشاد استان‌ها تحویل دهند.

وی گفت: خبرنگاران مشمول دریافت سهام عدالت نیز باید به شرکت‌های تعاونی استان خود مراجعه کرده و ضمن تکمیل مدارک مورد نیاز، نسبت به ثبت‌نام قطعی خود اقدام کنند.

شمس، آمار اولیه خبرنگاران برای دریافت سهام عدالت را ۱۵‌هزار و ۹۰۰نفر اعلام کرد و گفت: آمار اعلام شده اولیه از سوی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد بعد از بررسی‌های تکمیلی و تطبیق با آمار مشمولان موجود به کمتر از ۱۰‌هزار و ۷۹۴ نفر رسید.