فارس- رییس اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس، آخرین اخبار درباره نمادهای توسعه معادن روی، پالایش نفت اصفهان، مخابرات و صدرا را اعلام کرد.

ابهام مناقصه معدن «انگوران»

«امیر حمزه مالمیر» در خصوص بازگشایی نماد معاملاتی «کروی» گفت: در حالی اطلاعات مربوط به حضور توسعه معادن روی در مناقصه‌ معدن انگوران و جزئیات آگهی و شرایط مناقصه توسط سازمان بورس دریافت و ارائه شد که این شرکت بالاترین قیمت را به تهیه و تولید مواد معدنی (برگزار‌کننده مناقصه) داده بود و ممکن است مورد پذیرش یا عدم‌پذیرش این شرکت دولتی قرار گیرد.

مالمیر با بیان اینکه جزئیات مناقصه با ابهاماتی همراه بود، تاکید کرد: هر چند پروانه بهره‌برداری معدن انگوران تاریخ مشخصی دارد، اما برایم مشخص نیست که آیا زمان پایان بهره‌برداری تا تاریخ اعلام شده است یا اینکه برای ۱۰ تا ۱۵ سال آینده خواهد بود.

وی ادامه داد: از طرف دیگر حداکثر میزان بهره‌برداری در مناقصه مشخص نشده و معلوم نیست برنده مناقصه سالانه مجاز به ۵/۱ یا یک‌میلیون تن بهره‌برداری خواهد بود و اینکه آیا محدودیت فنی دارد یا خیر؟

این مقام مسوول در سازمان بورس تصریح کرد: به‌رغم وجود چنین ابهاماتی، جزئیات ریز پروانه بهره‌برداری و مسائل مربوط به آگهی مناقصه به طور کامل دریافت و به بازار اعلام شد تا فعالان بر اساس اطلاعات منتشره تحلیل کنند.

آمار عجیب و غریب در بورس!

مالمیر خاطرنشان کرد: بخشی از رشد قیمت ۹۸‌درصدی هر سهم توسعه معادن روی در روز بازگشایی (از ۲۴۵ به ۵۰۰‌تومان) به جو روانی بازار مربوط است، چرا که برخی با ارائه آمار عجیب و غریب اعلام کردند که بالغ بر ۳‌هزار و ۳۰۰‌میلیارد‌تومان ماده معدنی در انگوران وجود دارد. در حالی این گروه مشخص نکرده‌اند که سالی چقدر بهره‌برداری خواهد شد و چه هزینه‌ای باید بشود. رییس اداره نظارت بر ناشران بورسی تاکید کرد: این دسته از فعالان به جای تنزیل سودآوری توسعه معادن روی از معدن انگوران چنین ارقامی را به فعل رسانده و اقدام به پیش‌بینی عجیب و غریبی کردند و به جای اینکه کل قیمت ماده معدنی را برای چند سال لحاظ کنند به یک دفعه آن را بالفعل کردند.

دلایل بازگشایی نماد «کروی»

وی در برابر این سوال که با این اوصاف آیا بهتر نبود نماد توسعه معادن روی متوقف می‌ماند؟ پاسخ داد: بستن نماد شرکت باید بر اساس نیاز به ارائه اطلاعات جدید باشد. از طرف دیگر فعالان بازار باید با بررسی اطلاعات واقعی و تحلیل کارشناسی و درست اقدام به خرید سهام آن در روز بازگشایی می‌کردند. مالمیر ادامه داد: این در حالی است که با توجه به سابقه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی در اعلام نظر نهایی و بلاتکلیف ماندن چنین مواردی ، باید نماد این شرکت برای مدت‌ها بسته می‌ماند. از طرف دیگر هر زمان که نماد «کروی» باز می‌شد باز هم قیمت عجیب و غریب هر سهم آن تکرار می‌شد.

در انتظار «شپنا»

وی در خصوص بازگشایی نماد پالایش نفت اصفهان (شپنا) توضیح داد: با توجه به اینکه مدیران این شرکت در مجمع سالانه از تعدیل سود هر سهم خبر داده بودند، منتظریم تا این تعدیل اعمال شود. مالمیر با بیان اینکه در صورت نبود چنین اظهار نظری از سوی مدیران، نماد این شرکت باز می‌شد، ادامه داد: از طرف دیگر باید نحوه قیمت‌گذاری فروش محصولات پالایش نفت اصفهان خصوصا بنزین سوپر و بنزین هواپیما مشخص شود. به گفته وی، کارشناسان سازمان بورس در حال پیگیری روزانه این موارد هستند تا زمینه بازگشایی نماد «شپنا» طی هفته جاری فراهم شود.

مخابرات وصدرا در راه بازگشایی

مالمیر در رابطه با بازگشایی نماد معاملاتی دو شرکت مخابرات و صدرا نیز خاطرنشان کرد: کارشناسان مربوطه پیگیر هستند به هر نحو ممکن اطلاعات نهایی و تمکیلی این دو شرکت را دریافت کنند تا بلافاصله یک روز بعد از دریافت اطلاعات نماد آنها در بورس باز شود. وی ادامه داد: به دنبال این هستیم تا بعد از دریافت اطلاعات طی هفته جاری، نماد این دو شرکت نیز در بورس بازگشایی شود.

نمادهای بسته ۲۰تایی می‌شوند

مالمیر در بخش پایانی اظهارات خود تاکید کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که به عمل آمده مقرر شده کارشناسان شرکت‌ها در سازمان بورس با دریافت اطلاعات مورد نظر به گونه‌ای بررسی‌ها را انجام دهند که در شهریور ماه تعداد نمادهای متوقف به ۲۰ شرکت برسد.