تحلیل روان‌شناختی امواج نمودارهای قیمتی

محمّدیلان

بسیاری از کسانی که در بازارهای ایران، مشغول فعالیت هستند، از رازهای نهفته در حرکت‌های قیمتی و از چگونگی به وجود آمدن آنها بی خبر هستند. متاسفانه بازارهای ایران و به خصوص بازار بورس، اشخاص بسیاری را که حتی اندکی علم در این زمینه ندارند، شامل می‌شوند.

از این نکته نگذریم که بیشتر سرمایه‌گذاران بازارهای دیگر نیز در ایران بر اساس تجربه و روش آزمون و خطا (Try & Error) به دانش حاضر رسیده‌اند. برای همین، تنها می‌توانند در یک زمینه خاص که آموزش دیده‌اند، فعالیت کرده و در موارد دیگر، با ترس زیادی سرمایه‌گذاری کنند یا اصلا به سراغ حرفه دیگری نروند.

شما که منکر این نیستید که بهتر است با دانش در مورد یک شغل وارد آن شویم. پس به نظر شما، چرا اکثر سهامداران ما، حتی نمی‌دانند سهامی که سال گذشته خریده‌اند، در حال حاضر در چه شرایطی است یا حتی تحلیلی ساده نیز از سهام خریداری شده ندارند؟ این بازار به نظر ساده می‌آید و یکی از علت‌های ورود بدون فکر به این بازار همین است.

دلیل دیگر می‌تواند این اندیشه باشد که؛ «ما وارد این بازار می‌شویم و بدون هیچ تلاش یا مطالعه‌ای، منتظر می‌نشینیم تا سود به دست ما برسدو از نظر این اشخاص، بازار سهام سودهای سریع و بالایی دارد.این را بدانید که بزرگ‌ترین شکست‌های مالی و مشکلات روحی نیز از همین بازار به دست می‌آید.»

بازارهایی که از این پس در مورد آن صحبت می‌شود، شامل بورس سهام(Stock)، ارز(Currency)، کالا(Commodity) و اوراق قرضه (Bond) می‌باشد. در واقع در همگی آنها، وجه تشابه موجود، دخالت انسان در معاملات یا بهتر بگویم شکل‌گیری این بازارها بر پایه رفتارهای انسانی است.

تعدادی از اصطلاحاتی را که در بخش‌های آینده با آن مواجه می‌شویم، برای شما بازگو خواهم کرد. بازار Bearish یا خرسی: در واقع همان بازار نزولی است که بر اساس تاریخچه Wall Street که در آن حیوانات نگهداری می‌شدند این نام حفظ شده است.(خرس‌ها از طریق چنگال‌های خود به پایین ضربه می‌زنند) بازار Bullish یا گاوی: بر همان اساس این نام همچنان در بورس جهانی استفاده می‌شود (گاوهای با شاخ‌های خود به بالا ضربه می‌زنند).

کلمه Trade (ترید) به معنای معامله کردن است که در این بازارها استفاده آن معمول است و به همین دلیل، کسانی‌که در این بازارها به معامله و داد و ستد مشغول هستند، Trader (تریدر) نامیده می‌شوند. این اسامی از این پس بسیار دیده می‌شود، زیرا استفاده از این اسامی به شناخت شما در مورد نمودارهای قیمتی بازارهای جهانی و تحلیل آنها کمک می‌کند.

اما در مورد واژه تریدر(Trader) از آنجایی که کلمه مناسبی برای شخصی که قصد خرید سهام یا سرمایه‌گذاری در بازارهای بورس را دارد، پیدا نکردم، این کلمه را بکار خواهم برد. این بخش، تنها مقدمه‌ای بود برای آشنایی شما با مضمون مطالبی که در آینده با شما در میان خواهم گذاشت و یادگیری آنها ضروری است. کتاب‌های زیادی برای راهنمایی همه انسان‌ها در هر زمینه‌ای وجود دارد، اما بسیاری از ما انسان‌ها، به خاطر برخی لذت‌های زودگذر و نوعی تنبلی، به سراغ آنها نمی‌رویم. سوالی که اولین بار از یک روانشناس بزرگ شنیدم و مرا به فکر فرو برد این بود که: «آیا تا به‌حال فکر کرده اید که چرا با وجود اینهمه کتاب در مورد رژیم لاغری، اکثر مردم دنیا، چاق هستند؟»

Yalaan_Analyze@yahoo.com