تعطیلی خطوط قدیم ایرالکو موجب بیکاری دوهزار کارگر می‌شود

گروه بورس- مجید اسکندری: رییس هیات مدیره آلومینیوم ایران، خواستار تعویق اجرای حکم دادستانی در خصوص تعطیلی خطوط قدیم این شرکت شد.

عیسی رضایی در حاشیه جلسه مجمع عمومی عادی سالانه ایرالکو، با تاکید بر اینکه گروهی اندک در صدد سنگ‌اندازی بر سر راه اجرای فرمان رهبر انقلاب در خصوص اصل۴۴ هستند، گفت: برخی مقامات محلی با مستمسک قرار دادن موضوع باشگاه ایرالکو و آلودگی محیط‌زیست در صدند، مخالفت خود را با بخش خصوصی نشان بدهند.

وی افزود: بر اساس تصمیم اتخاذ شده از سوی هیات مدیره، ایرالکو از این پس تعهدی به باشگاه نخواهد داشت، البته این باشگاه نیاز به حسابرسی دارد، زیرا در آخرین گزارش، حسابرس اعلام عدم اظهار نظر کرده است.

رضایی خاطرنشان کرد: از زمانی که بحث حسابرسی باشگاه عنوان شده است، مقامات محلی بر انجام نشدن این حسابرسی تاکید و اظهار می‌کنند، ایرالکو به باشگاه بدهکار ا ست.

رییس هیات مدیره ایرالکو درباره فشار مقامات محلی برای تعطیلی دیگ‌های قدیمی شرکت گفت: ادعای ایجاد آلودگی محیط‌زیست توسط ایرالکو از سوی مقامات محلی، زمانی اعلام شد که ما انصراف خود را از ادامه همکاری با باشگاه اعلام کردیم.

در این راستا با وجود مصوبه دولت برای ادامه فعالیت خطوط قدیم تا پایان سال ۸۸، مقامات محلی با اصرار به دادستانی، حکم تعطیلی این خطوط را دریافت کردند.

رضایی ادامه داد: کارشناسانی که درباره آلودگی نظر داده، مستقل نبودند و از این گذشته بحث آلودگی صحت ندارد، زیرا کارشناس دانشگاه تهران و شریف آلودگی این خطوط را قابل اغماض تشخیص داده‌اند.

وی توضیح داد: یکی از بزرگ‌ترین کارخانجات آلومینیوم چین در مرکز پکن قرار دارد و کار در این صنعت به رغم سخت بودن، با آلودگی همراه نیست.

رضایی سپس با اشاره به بیکاری کارگران این خطوط در صورت تعطیلی گفت: کارگران این خطوط ۱۹سال است که در شرایط سخت و زیان‌آور مشغول به کارند و تنها یک سال تا بازنشستگی فاصله دارند، بنابراین ما عاجزانه از دادستانی تقاضا می‌کنیم تا یک سال دیگر و همزمان با بازنشسته شدن آنها، اجرای حکم تعطیلی دیگ‌های قدیمی را به تعویق بیندازند.

رییس هیات مدیره ایرالکو تاکید کرد: بیکار شدن دوهزار کارگر خواسته مقامات محلی است که خود را مدافع حقوق مردم معرفی می‌کنند و در این صورت ایرالکو و بخش خصوصی نمی‌توانند کاری برای آنها انجام دهند.

رضایی سپس اظهار داشت: ما تولید را به ۴۰۰هزار تن رساندیم، اما الان به راحتی ۹۰هزار تن آن را از دست می‌دهیم.

وی در پایان گفت: کارشناسان ما درحال حاضر مشغول بررسی وضعیت خطوط قدیم هستند. اگر با فیلتراسیون مشکل برطرف شود، این کار را می‌کنیم و اگر برطرف نشود،خطوط را تعطیل خواهیم کرد، اما سعی ما بر این است که از بیکار شدن دو هزار کارگر زحمتکش جلوگیری کنیم.