دنیای اقتصاد- معاون سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» زمان عرضه بلوک مدیریتی مخابرات را اعلام کرد. به گفته سیدمهدی عقدایی، مطابق آگهی عرضه بلوک مخابرات که امروز منتشر شده، بلوک ۵۰درصد به اضافه یک سهم بعد از اتمام مهلت یک ماهه به خریداران در ۱۸ شهریورماه عرضه می‌شود. اعلام زمان عرضه بلوک مدیریتی مخابرات

بزرگ‌ترین معامله تاریخ بورس، ۱۸شهریورماه کلید می‌خورد

گروه بورس - معصومه طاهرخانی: معاون سازمان خصوصی‌سازی از عرضه بلوک مدیریتی مخابرات در ۱۸ شهریور ماه در بورس خبر داد.

«سید مهدی عقدایی» در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: مطابق آگهی عرضه بلوک مخابرات که امروز منتشر می‌شود، بلوک ۵۰درصد به اضافه یک سهم «اخابر» بعد از اتمام مهلت یک ماهه به خریداران در ۱۸ شهریور ماه عرضه می‌شود. وی ادامه داد: درخواست‌های غیررسمی زیادی را از سوی خریداران داخلی و خارجی برای بلوک مدیریتی مخابرات داشتیم، ولی امروز بعد از انتشار رسمی فراخوان، متقاضیان می‌توانند درخواست‌های خود را به سازمان خصوصی‌سازی ارائه کنند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه منظور از «اهلیت و صلاحیت» خریداران مخابرات چیست؟ گفت: هیات واگذاری تصمیم گرفت برای شرکت‌هایی مثل مخابرات که حساسیت دارند، کمیته‌ای را برای بررسی اهلیت و صلاحیت تشکیل دهد. وی افزود: برای خریداران مخابرات اهلیت مالی و فنی مد نظر است که متقاضیان بعد از ارائه درخواست‌های خود به سازمان، کمیته طی یک هفته کار بررسی صلاحیت را انجام خواهد داد.

تعدیل مثبت مخابرات از محل مالیات‌ها

از سوی دیگر، مدیرعامل مخابرات ایران «تغییر در نحوه پرداخت مالیات بر ارزش افزوده» در قانون بودجه ۸۸ را دلیل اصلی تعدیل پیش‌بینی سودآوری امسال این شرکت اعلام کرد.

«صابر فیضی» در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: با توجه به مقرراتی که در بودجه سال ۸۸ ایجاد شد، هزینه‌های مخابرات کاهش یافته و در نتیجه توانستیم تعدیل مثبتی داشته باشیم. وی در خصوص درصد تعدیل سود گفت: اطلاعات مالی لازم را هم به سازمان بورس و هم به سازمان حسابرسی اعلام کرده‌ایم و بعد از تایید سازمان حسابرسی طی چند روز آینده، تعدیل اعمال و نماد مخابرات بازگشایی خواهد شد. وی در عین حال گفت: قطعا میزان تعدیل هر سهم مخابرات، بالای ۱۰درصد است که نماد از طرف بورس متوقف شده است. فیضی در مورد معامله بلوکی مخابرات گفت: بر اساس فراخوانی که سازمان خصوصی‌سازی امروز منتشر می‌کند، متقاضیان خرید سهام می‌توانند تا ۱۴ شهریور ماه درخواست‌های خود را به سازمان خصوصی‌سازی ارائه کنند. وی ادامه داد: ‌این فراخوان زمان عرضه بلوک مخابرات را در بورس از ۱۸ شهریور ماه اعلام کرده است.

۳۰۰میلیارد‌تومان تقسیم نمی‌شود!

وی همچنین در گفت‌وگویی با «فارس» در برابر این سوال که موضوع برگشت ۳۰۰‌میلیارد‌تومان هزینه مخابرات به کجا انجامید؟ توضیح داد: مکاتبات لازم برای دریافت این مبلغ انجام شده، اما نکته ای که باید بر آن تاکید شود این است که چنانچه ۳۰۰میلیارد‌تومان به شرکت مخابرات برگشت داده شود، این مبلغ طبق مصوبه مجمع به عنوان سود پرداختی منظور و در ذخیره سود صورت‌های مالی محاسبه خواهد شد. وی گفت: با این اوصاف سود قابل پرداخت به هر سهم همان ۱۴‌تومان مصوب مجمع است و مبلغ ۳۰۰‌میلیارد‌تومان در صورت‌های مالی شرکت به‌صورت سود انباشته لحاظ خواهد شد.

قیمت بلوک خوب است!

این مقام مسوول در شرکت مخابرات در ادامه اظهارات خود عرضه بلوک ۵۰‌درصد به علاوه یک سهم را مدنظر قرار داد و گفت: جهت‌گیری‌ها برای انجام مذاکره با مشتریان خرید سهام بلوک مدیریتی مخابرات به سازمان خصوصی سازی محول شده است.

وی در واکنش به این سوال که آیا قیمت ۳۴۰‌تومانی هر سهم مخابرات در عرضه بلوکی آنها با ارزش‌های مخابرات مطابقت دارد یا خیر؟ گفت: بله. این قیمت به عنوان قیمت پایه است و توانسته ارزش‌های فنی و مالی مخابرات را حفظ کند.

فیضی افزود: در سال ۸۶ ، قیمت هر سهم بلوکی مخابرات را ۳۳۰‌تومان برآورد کرده بودم. قیمت ۳۴۰‌تومانی هر سهم رامناسب می‌دانم اما این قیمت، قیمت پایه است.

وی یادآور شد: در صورت فروش بلوک ۵۰‌درصدی به علاوه یک سهم مخابرات به همان قیمت پایه تعیین شده، نیمی از سهام مخابرات معادل کل ارزش روز بازار مخابرات یعنی حدود ۸/۷هزار‌میلیارد‌تومان معامله خواهد شد.