دنیای اقتصاد- سخنگوی شورای عالی بورس از ورود سه ابزار جدید مالی به بورس تهران خبر داد؛ به‌گفته علی صالح‌آبادی، شورای عالی بورس در آخرین جلسه خود مجوز «اوراق اختیار معامله»، «اوراق استصناع» و «اوراق‌رهنی» را صادر کرد که سه فرصت جدید را برای فعالان اقتصادی ایجاد می‌کند. اوراق اختیار معامله اوراق بهاداری است که به موجب آن فروشنده اوراق متعهد می‌شود در صورت درخواست خریدار، مقدار مشخصی از دارایی مورد نظر را به قیمت معین معامله کند.همچنین اوراق استصناع، اوراق بهاداری است که ناشر بر اساس قرارداد سفارش ساخت منتشر می‌کند. این اوراق قابل‌معامله در بورس‌ها یا بازارهای خارج از بورس هستند.براساس مصوبه شورا، اوراق رهنی نیز اوراق بهاداری است که به منظور خرید تسهیلات رهنی توسط ناشر منتشر می‌شود. این اوراق را می‌توان در قالب اوراق جدید یا اوراق مشارکت منتشر کرد. با تصویب شورای عالی بورس صورت گرفت

ورود ۳ ابزار جدید مالی به بازار سرمایه

سنا- سخنگوی شورای عالی بورس از ورود سه ابزار جدید مالی به بورس تهران خبر داد.

دکتر علی صالح‌آبادی گفت: شورای عالی بورس در آخرین جلسه خود مجوز «اوراق اختیار معامله»، «اوراق استصناع» و «اوراق رهنی» را صادر کرد.

وی در مورد نحوه عملکرد این ابزارها گفت: براساس مصوبه شورای عالی بورس، اوراق اختیار معامله اوراق بهاداری است که به موجب آن فروشنده اوراق متعهد می‌شود در صورت درخواست خریدار، مقدار مشخصی از دارایی مورد نظر را به قیمت معین معامله کند.

شرایط استفاده از اوراق اختیار معامله

وی ادامه داد: خریدار این اوراق می‌تواند در زمان یا زمان‌های معینی در آینده طبق قرارداد، معامله را انجام دهد، همچنین فروشنده اوراق اختیار معامله در قبال این تعهد مبلغ معینی از خریدار اوراق دریافت می‌کند.

صالح‌آبادی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از امتناع فروشنده اوراق اختیار معامله از انجام قرارداد، ضمن قرارداد متعهد می‌شود مبلغی را به عنوان وجه تضمین نزد کارگزار بورس یا اتاق پایاپای قرار دهد و متناسب با تغییرات قیمت اوراق اختیار معامله آن را تعدیل کند. وی ادامه داد: به علاوه، هریک از خریدار و فروشنده می‌توانند در مقابل مبلغی معین اختیار یا تعهد خود را به شخص ثالثی واگذار کنند که وی جایگزین آن‌ها خواهد بود. وی یادآور شد: اوراق اختیار معامله می‌تواند به‌صورت اختیار فروش یا اختیار خرید باشد. این اوراق قابل معامله در بورس‌ها یا بازارهای خارج از بورس هستند.

تشریح اوراق استصناع

رییس سازمان بورس به تشریح اوراق استصناع، به عنوان دومین ابزار مالی مصوبه جلسه اخیر شورای عالی بورس پرداخت و گفت: اوراق استصناع، اوراق بهاداری است که ناشر بر اساس قرارداد سفارش ساخت منتشر می‌کند. این اوراق قابل‌معامله در بورس‌ها یا بازارهای خارج از بورس هستند.

صالح‌آبادی همچنین در توضیح قرارداد سفارش ساخت افزود: قرارداد سفارش ساخت، قراردادی است که به موجب آن یکی از طرفین قرارداد در مقابل مبلغی معین، ساخت و تحویل دارایی مشخصی را در زمان معین متعهد می‌شود.

اوراق رهنی چیست؟

سخنگوی سازمان بورس اوراق رهنی را سومین ابزار مالی مصوبه جلسه اخیر شورای عالی بورس ذکر کرد و گفت براساس مصوبه شورا، اوراق رهنی، اوراق بهاداری است که به منظور خرید تسهیلات رهنی توسط ناشر منتشر می‌شود. این اوراق را می‌توان در قالب اوراق جدید یا اوراق مشارکت منتشر کرد.

به گفته رییس سازمان بورس، این اوراق قابل‌معامله در بورس‌ها یا بازارهای خارج از بورس هستند.

صالح‌آبادی ادامه داد: براساس مصوبه شورای عالی بورس، مقرر شد سازمان بورس و اوراق بهادار اقدامات لازم و ضروری درخصوص اجرایی کردن ابزارهای مالی یاد شده را انجام دهد.