عرضه موفق اولین شرکت بالا دستی نفت در بورس

سکوی ایران - البرز دیروز برای بهره‌برداری تحویل شرکتی شد که در همان روز به بورس تهران آمد -عکس: SADRA.IR. عرضه موفق اولین شرکت بالادستی نفت در کمتر از یک دقیقه

حفاری در بورس تهران

گروه بورس- مجید اسکندری: عرضه اولیه چهارصد و پنجاه و یکمین شرکت بورس در کمتر از یک دقیقه انجام شد و بار دیگر واژه «عرضه موفق» از زبان مدیران خصوصی‌سازی و بازار سرمایه شنیده شد.

روز گذشته ۶درصد از سهام شرکت حفاری شمال به میزان ۱۵۶میلیون و ۳۲۴هزار و ۳۰۰سهم با نماد «حفاری» در تابلوی فرعی بازار اول عرضه شد.

مسوولیت این عرضه با کارگزاری صنعت و معدن بود که از طریق ۵۳۰ایستگاه معاملاتی صورت پذیرفت و به هر ایستگاه تعداد ۳۲۰هزار سهم اختصاص یافت. در ابتدای عرضه، سهام «حفاری» با قیمت ۹۰تومان وارد سامانه معاملاتی شد و تنها ظرف چند دقیقه در ساعت ۱۰ و ۷ دقیقه به ۱۲۵تومان ارتقا یافت. فعالان بازار در ساعت ۱۰ و ۲۰ دقیقه شاهد افزایش قیمت «حفاری» به ۱۳۵۴ ریال بودند و در نهایت در ساعت ۱۰ و ۲۳دقیقه تقاضا به قیمت ۱۴۰۱ریال رسید. در این هنگام بخش اندکی از سهام شرکت با قیمت ۱۴۰۱ریال و بقیه با قیمت ۱۴۰۰ریال معامله شد.

به این ترتیب ارزش بازار شرکت حفاری شمال به ۳۶۵میلیارد تومان رسید و این شرکت در بین شرکت‌های بورسی از لحاظ ارزش بازار رتبه بیست و هشتم را کسب کرد و ۷/۰ درصد از ارزش بازار سرمایه را به خود اختصاص داد.

کارنامه ۴ماهه خصوصی‌سازی

بر اساس اطلاعات موجود در پایگاه اینترنتی سازمان خصوصی‌سازی در رابطه با واگذاری‌های سال ۸۸ و با احتساب عرضه حفاری شمال و عرضه ۶ بلوک بانکی، تاکنون ارزش این واگذاری‌ها مبلغ یک‌هزار و ۱۲۵میلیارد تومان شده است.

بر این اساس با توجه به اینکه بخشی از فروش‌های انجام شده اقساطی بوده، میزان پول واریز شده به خزانه ۴۲۲میلیارد تومان است.

این در حالی است که بودجه پیش‌بینی شده دولت از محل واگذاری‌ها مبلغ ۵هزارمیلیارد تومان است؛ اما تا پایان تیر ماه، دولت توانسته است تنها ۵/۸درصد از این بودجه را محقق سازد.

عرضه یک شرکت منحصر به فرد

اما در حاشیه عرضه دکتر حسن قالیباف اصل مدیرعامل شرکت بورس در خصوص عرضه یاد شده به خبرنگار ما گفت: با توجه به اینکه این صنعت تاکنون در بازار سرمایه حضور نداشته است، حفاری شمال به عنوان یک شرکت منحصر به فرد در بازار شناخته خواهد شد، ضمن اینکه این عرضه از نظر بورس، عرضه موفقی است.

وی در پاسخ به سوال «دنیای اقتصاد» در خصوص امکان دستکاری قیمت در سهام این شرکت گفت: اگر میزان سهام شناور آزاد یک شرکت بالا باشد، میزان نقدشوندگی افزایش پیدا کرده و امکان دستکاری قیمت کاهش می‌یابد.

قالیباف افزود: سازمان خصوصی‌سازی تعهد کرده است که در صورت وجود تقاضا، عرضه را ادامه دهد. از سوی دیگر شرکت باید ۱۵درصد سهامش را تا یک سال در تابلوی فرعی بازار اول عرضه کند و ما نیز پیگیری خواهیم کرد که به تعهداتش عمل کند.

مدیرعامل شرکت بورس خاطرنشان کرد: ما سعی کردیم سهام حفاری شمال با شفافیت عرضه شود و در حال حاضر نیز، شرکت پیش‌بینی سود خود را تا سال ۹۰ اعلام کرده است. وی سپس گفت: ما در جلسه قبلی هیات پذیرش در سال ۸۷، سخت‌گیری کردیم. در آن هنگام بیشتر ایرادات هیات پذیرش روی اطلاعات اقتصادی و فنی بود که با پیگیری هیات پذیرش، این اطلاعات به بازار داده شد.

قالیباف درباره عرضه بلوکی حفاری شمال و زمان برگزاری مجمع شرکت گفت: ۱۰درصد این شرکت به «ساتا» واگذار خواهد شد و بقیه آن به صورت بلوکی عرضه خواهد شد و به سهام عدالت نیز واگذار نمی‌شود.

همچنین شرکت روز شنبه از سهامداران جدید دعوت به عمل خواهد آورد تا زمان برگزاری مجمع را تعیین کنند.

برگزاری مجمع سالانه حفاری شمال در اواخر مرداد ماه

همچنین مهدی عقدایی با بیان این که ۶‌درصد از سهام حفاری شمال که روز گذشته به قیمت هر سهم ۱۴۰‌تومان کشف قیمت و با رکورد فروش ۳۶ ثانیه‌ای مواجه شد به فارس گفت: دلیل فروش کمتر از یک دقیقه‌ای ۱۵۶‌میلیون سهم این شرکت به دلیل استقبال بسیار مطلوب سرمایه‌گذاران بود.

وی ادامه داد: سهام حفاری شمال اولین شرکت حفاری وابسته به وزارت نفت است که به بخش خصوصی واگذار و با قیمت خوب کشف قیمت شد.

این مقام مسوول در پاسخ به این سوال که آیا در روزهای آینده نیز سهام تدریجی حفاری شمال باز هم عرضه خواهد شد یا خیر؟ گفت: در صورت کشش بازار تا سقف ۴‌درصد دیگر از سهام این شرکت در بورس و به‌صورت تدریجی عرضه خواهد شد.

عقدایی در رابطه با واگذاری سهام بلوکی این شرکت تصریح کرد: ‌درصد واگذاری سهام بلوکی حفاری شمال هنوز قطعی نشده و به شرایط بازار بستگی دارد. این در حالی است که براساس آیین‌نامه‌های موجود، قیمت سهام بلوکی این شرکت باید بعد از ۱۵ روزکاری و بررسی روند قیمت آن و شرایط بازار مشخص و توسط هیات واگذاری تصویب شود.

وی در خصوص زمان برگزاری مجمع سالانه حفاری شمال که قرار بود (روز گذشته) برگزار شود، خاطرنشان کرد: به دلیل همزمانی عرضه اولیه سهام این شرکت و برگزاری مجمع، تصمیم گرفته شد مجمع سالانه این شرکت به تنفس کشیده شود. بر همین اساس احتمالا در اواخر مرداد ماه مجمع سالانه حفاری شمال برگزار خواهد شد.

معاون سازمان خصوصی‌سازی در خاتمه درخصوص واگذاری ۵‌درصد از سهام به کارکنان حفاری شمال گفت: در صورت ارائه فهرست کارکنان، ۵‌درصد از سهام حفاری شمال به کارکنان این شرکت داده خواهد شد و این احتمال وجود دارد که قبل از مجمع سالانه واگذاری ۵‌درصد از سهام به کارکنان انجام شود.

حفاری شمال زودبازده نیست

در این زمینه علی کاردر به فارس گفت: شرکت حفاری شمال در بین شرکت‌های وزارت نفت از جایگاه مطلوبی برخوردار است.

وی ادامه داد: سهام حفاری شمال در بازار اول و تابلوی فرعی بورس عرضه و بیش از ۱۵۶‌میلیون سهم آن در ۳۶ ثانیه و به قیمت هر سهم ۱۴۰‌تومان به فروش رسید این در حالی است که شرکت بازده نقدی سریعی ندارد و از نظر بنیادی، سهام مناسبی به نظر می‌رسد. بر این اساس به سرمایه‌گذاری بلندمدت نیاز دارد.

کاردر در برابر این سوال که آیا بعد از عرضه اولیه، سهام بلوکی حفاری شمال نیز عرضه خواهد شد یا خیر؟ پاسخ داد: بله، در صورت موافقت سازمان خصوصی‌سازی ۱۵ یا ۲۵‌درصد از سهام این شرکت بالادستی وزارت نفت در قالب سهام بلوکی واگذار می‌شود.

این مقام مسوول با بیان اینکه وزارت نفت موافق واگذاری سهام بلوک حفاری شمال است، خاطرنشان کرد: طبق تصمیم‌گیری‌های به عمل آمده هیچ‌درصدی از سهام این شرکت به کارگزاری سهام عدالت واگذار نخواهد شد.

قیمت پیش‌بینی شده بود

در همین رابطه اسماعیل غلامی گفت: ارزش هر سهم شرکت حفاری شمال پیش بینی شده بود و سازمان خصوصی سازی حاضر به فروش سهام به هر قیمتی نیست.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت بورس، معاون سازمان خصوصی‌سازی ضمن بیان مطلب فوق به روند عرضه سهام حفاری شمال اشاره و تاکید کرد: سازمان خصوصی‌سازی وضعیت سهام را می‌سنجد و بر این اساس پیش‌بینی از وضعیت معامله هر سهم ارائه می‌کند. در خصوص حفاری شمال ما پس از بررسی‌ها به دامنه قیمت ۱۳۷۷ تا ۱۴۰۰ریال رسیدیم و در نهایت با توجه به تقاضای بازار، معامله در قیمت ۱۴۰۰ریال انجام شد.

وی عرضه سهام شرکت حفاری شمال را عرضه موفق قلمداد کرد و خاطرنشان کرد: در صورتی که بازار از کشش مناسب برخوردار باشد، به زودی شاهد معامله مابقی این سهم در بورس خواهیم بود.

سکوی ایران البرز - عکس از سایت صدرا