گروه بورس - پس از یک هفته رقابت بر سر ۴بلوک بانکی، در نهایت یکشنبه بلوک دوم بانک تجارت فروخته شد، این درحالی است که رقابت‌ها در تاریخ ۲۲لغایت ۲۸تیرماه سال جاری صورت گرفت.

تعیین تکلیف واگذاری بلوکی بانک‌های دولتی، درآمدی در حدود ۴۲۵میلیارد تومان برای دولت رقم زد و فروش دو بلوک ۵درصدی دوم بانک تجارت و صادرات با توجه به این که ۲۵درصد پرداخت باید به صورت نقدی صورت گیرد، درآمدی بالغ بر ۱۰۶میلیارد تومان برای دولت در نیمه اول ۸۸ به همراه داشت.در اولین روز از عرضه ۴بلوک بانکی، سازمان خصوصی‌سازی بلوک ۵درصدی بانک صادرات را دوشنبه گذشته در قیمت پایه ۱۲۳۴ریال عرضه کرد که در قیمت ۱۴۲۴ریال معامله شد. بلوک دوم این بانک نیز در روز شنبه به قیمت ۱۴۵۹ریال معامله شد.همچنین بلوک اول بانک تجارت در قیمت ۱۷۳۲ریال خریداری شد و در نهایت رقابت برای خرید بلوک دوم بانک تجارت در روز یکشنبه در قیمت ۱۷۸۶ریال به پایان رسید.طی معاملات روز یکشنبه تعداد ۵۲۱میلیون و ۸۶۹هزارو ۲۰۰سهم به ارزش ۸/۹۲میلیارد تومان و به قیمت هر سهم ۱۷۸۶ریال توسط کارگزاری بانک ملی خریداری شد.یادآور می‌شود، خریدار بلوک دوم بانک تجارت، ۲۵درصد ارزش پایه را که معادل ۲/۲۳میلیارد تومان است باید طی ۳۰ روز آینده پرداخت کند.

«ملت» را چه کسانی خریدند؟

همچنین با پرداخت پیش از موعد مقرر ۲۰درصد وجه نقد معامله دو بلوک ۵درصدی بانک ملت، قطعیت این دو بلوک در روز یکشنبه محرز و هویت خریداران یک میلیاردو ۳۱۰میلیون سهم این بانک (معادل ۱۰درصد) مشخص شد.در حالی که چهارشنبه سوم تیر دو بلوک ۵درصدی از سهام بانک ملت توسط سازمان خصوصی‌سازی عرضه و از طریق دو گروه مختلف به قیمت هر سهم ۱۳۲۹ و ۱۳۳۸ریال و به ارزش تقریبی هر بلوک ۸۷میلیارد تومان معامله شده بود، خریداران یک میلیاردو ۳۱۰میلیون سهم بانک ملت اقدام به پرداخت پیش از موعد مقرر وجه نقد ۲۰درصدی معامله کردند. این درحالی است که بلوک اول و ۵درصدی بانک ملت توسط کارگزاری حافظ برای یک کنسرسیوم داخلی خریداری شده بود. خریداران بلوک اول ملت شامل کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های اعتبار کیش (یک درصد)، پخش سراسری ایران (۹/۰درصد)، سرمایه‌گذاری ملی ایران (۰۹/۱)درصد، بیمه ملت (۰۱/۱درصد) و شیرین عسل (یک درصد) بودند. این درحالی است که بلوک ۵درصدی دوم بانک ملت که توسط کارگزاری مفید برای کنسرسیوم دیگری خریداری شده به شرکت‌های سوربن شمال معادل ۵/۱درصد، پخش سراسری ایران معادل ۸۵/۰درصد، صندوق کارکنان بانک ملت معادل یک درصد و اشخاص حقیقی در مجموع معادل ۶۵/۱درصد رسید.