گروه بورس - معصومه طاهرخانی: تازه‌ترین صورت‌های مالی مخابرات ایران به صراحت از عدم بازگشت 300میلیارد تومان هزینه‌های تکلیفی به حساب این شرکت خبر می‌دهد.

براساس گزارش صورت‌های مالی حسابرسی شده 12ماهه مخابرات ایران، تا زمانی که رقم 300میلیارد تومان تعیین تکلیف نشود، در حساب هزینه‌ها باقی می‌ماند و در صورت برگشت به حساب این شرکت، قابلیت شناسایی شدن به عنوان سود را دارد. در صورت برگشت این رقم، مبلغ 65ریال سود خالص به ازای هر سهم مخابرات قابل تقسیم است.
متن کامل این مورد که در بند چهارم از بندهای ۱۶گانه حسابرس آمده به شرح زیر است: «به موجب ردیف درآمدی ۱۳۰۱۰۳قانون بودجه سال ۱۳۸۷ کل کشور و نامه مورخ ۲۷/۱۲/۱۳۸۷ معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور، مقرر گردیده مبلغ ۳۰۰۰میلیارد ریال سود تکلیفی توسط شرکت ارتباطات سیار به صورت یک دوازدهم ماهانه طی سال مورد گزارش به حساب خزانه واریز گردد، لیکن مبلغ مذکور جزو سایر هزینه‌های غیرعملیاتی به طرفیت سایر حساب‌های پرداختنی (یادداشت‌های همراه صورت‌های مالی) در صورت‌های مالی انعکاس یافته است، در حالی که با توجه به ماهیت آن، قابل کسر از سود قابل تخصیص می‌باشد.
در صورت اصلاح حساب‌ها از این بابت، سود سال مورد گزارش و سود قابل تخصیص منعکس در صورت سود و زیان تلفیقی هر یک مبلغ 3000میلیارد ریال افزایش می‌یابد.»
۲۰۷میلیارد تومانی که مخابرات نمی‌تواند بگیرد
در بند سوم گزارش حسابرسی صورت‌های مالی به طلب‌های مخابرات از مشترکان این شرکت اشاره شده که بالغ بر 2هزارو 75میلیارد ریال است. متن کامل این بند به شرح زیر آمده است:
«مانده حساب مطالبات از مشترکین تلفن عادی، سایر حساب‌های دریافتنی و تجاری، موجودی مواد و کالا و دارایی‌های در جریان تکمیل شرکت‌های گروه و شرکت اصلی به شرح یادداشت‌های توضیحی همراه صورت‌های مالی شامل مبالغ ۰۷۵ و ۲، ۱۰۰ و ۶۶میلیارد ریال (مجموعا ۲۴۱/۲میلیارد ریال) اقلام راکد و سنواتی می‌باشد که از این بابت صرفا مبلغ ۲/۱۳۱میلیارد ریال ذخیره در حساب‌ها لحاظ گردیده است. با توجه به مراتب فوق، و به دلیل نامشخص بودن نتیجه پیگیری‌های شرکت، قابلیت بازیافت کامل مطالبات مذکور و تعیین ذخیره مورد نیاز برای این سازمان میسر نگردیده است.»
مالیات‌ها در انتظار تایید مقامات
بررسی مالیات‌هایی که مخابرات باید به حساب دولت واریز کند در بند پنجم گزارش مورد توجه قرار گرفته است. در این بند
آمده است:
«بابت مالیات بر درآمد عملکرد سال ۱۳۸۶ شرکت‌های گروه و شرکت اصلی مبلغ ۷۰۱/۳میلیارد ریال ذخیره در حساب‌ها منظور شده است.
لیکن گزارش‌های حسابرسی مالیاتی شرکت اصلی و 19شرکت از 31شرکت گروه (12شرکت فاقد گزارش حسابرسی مالیاتی هستند) حاکی از وجود بدهی مالیاتی از بابت مالیات بر درآمد عملکرد سال مذکور به مبلغ 479میلیارد ریال می‌باشد. همچنین مالیات عملکرد سال مورد گزارش بدون درنظر گرفتن هزینه‌های غیرقابل قبول، برمبنای سود ابرازی در حساب‌ها منظور گردیده است. ضمنا 40درصد سود ابرازی (سهم دولت و سهامداران اقلیت) عملکرد سال 1386 شرکت اصلی بدون درنظر گرفتن سود سهام دریافتی از شرکت‌های سرمایه‌پذیر (سال مورد گزارش نیز به همین نحو عمل شده است)، مبلغ 69میلیارد ریال کمتر محاسبه گردیده است. با توجه به مراتب فوق، هر چند تعدیل حساب‌ها از بابت موارد مزبور ضروری است، لیکن تعیین مبلغ قطعی تعهدات شرکت از بابت موارد فوق، منوط به رسیدگی و اعلام‌نظر مقامات ذیربط و مشخص شدن اثرات ناشی از مورد مندرج در بند 4 این گزارش می‌باشد.»
تاییدهایی که نرسیدند!
حسابرس مخابرات در بند ششم گزارش خود به حساب‌های پرداختنی و دریافتنی مخابرات و شرکت‌های تابعه اشاره کرده و به مغایرت‌هایی هم در این حساب‌ها پرداخته است. در متن کامل این بند آمده که: «پاسخ تاییدیه‌های درخواستی گروه و شرکت اصلی در خصوص حساب‌های دریافتنی (تجاری و سایر)، پیش‌پرداخت‌ها (جاری و سرمایه‌ای)، حساب‌های پرداختنی (تجاری و سایر) به ترتیب به مبالغ 598، 063/1، 984/1میلیارد ریال واصل نگردیده است. همچنین پاسخ برخی تاییدیه‌های واصله حاکی از وجود مبالغ 32، 378/1 و 107میلیارد ریال مغایرت نامساعد نسبت به مانده طبق دفاتر شرکت‌های گروه و شرکت اصلی می‌باشد. مضافا مبلغ 101/1میلیارد ریال مغایرت نامساعد در خصوص مطالبات بلندمدت از شرکت ارتباطات زیرساخت (موضوع یادداشت توضیحی همراه صورت‌های مالی) توجیه نگردیده است، ضمنا مانده سایر حساب‌ها و اسناد دریافتنی و حساب‌ها و اسناد پرداختنی تجاری (یادداشت‌های همراه صورت‌های مالی) شامل مبالغ 192 و 211میلیارد ریال مغایرت‌های رفع نشده فی‌مابین حساب‌های دریافتنی و پرداختنی شرکت‌های گروه (حاصل تهاتر به ترتیب مبالغ 432 و 240میلیارد ریال) و صورتحساب دریافتی از شرکت ایرانسل در رابطه با ارتباطات متقابل مشترکین می‌باشد. با توجه به مراتب فوق، اثرات احتمالی ناشی از موارد مذکور بر صورت‌های مالی مورد گزارش، برای این سازمان مشخص نمی‌باشد.»
وقتی «تنظیم مقررات» سهمی نمی‌گیرد
سهم 8درصدی «سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی» موضوع بند شماره 9 صورت‌های مالی است. در این بند آمده است:
«بابت ۸درصد حق‌السهم درآمد تلفن ثابت و ۱/۲۸درصد درآمد تلفن همراه متعلق به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هزینه‌ای جهت سال مورد گزارش شناسایی نشده که این موضوع به تایید سازمان فوق‌الذکر نیز رسیده است. ضمنا توجه مجمع عمومی صاحبان سهام را به توافقات انجام شده در خصوص هزینه اجاره استفاده از کانال‌های ارتباطی متعلق به شرکت ارتباطات زیرساخت و نیز تعهدات مربوط به دوره قبل از تاریخ پذیرش سهام شرکت مخابرات ایران (سهامی عام) در سازمان بورس و اوراق بهادار تهران به ترتیب به یادداشت‌های توضیحی همراه صورت‌های مالی جلب می‌نماید.»
اطلاع‌نرسانی حتی در وقت اضافه!
اطلاع‌رسانی و گزارش‌دهی پراکنده و نامنظم مخابرات ایران به سازمان بورس و سهامداران از جمله موضوعاتی است که در بند ۱۲صورت‌های مالی به آن پرداخته شده است. در این بند آمده است: «اطلاعات کامل مربوط به بودجه و پیش‌بینی درآمد هر سهم برای سال مالی ۱۳۸۸ به این سازمان ارائه نشده، لذا گزارش نهایی مربوط تا تاریخ این گزارش تهیه و ارسال نگردیده است.
همچنین شواهدی حاکی از ارائه اطلاعات مربوط به پیش‌بینی و عملکرد واقعی دوره‌های 3، 6 و 9ماهه در موعد مقرر به سازمان بورس و اوراق بهادار تهران، به این سازمان ارائه نشده است.»