گروه بورس - مدیرعامل شرکت حفاری شمال گفت: ماجرای صدرا برای حفاری تکرار نمی‌شود و دولت به ما نیاز دارد. هدایت‌اله خادمی‌‌‌در جلسه معارفه سهام این شرکت قبل از عرضه اولیه در پاسخ به سوال یکی از سهامداران که از احتمال تکرار ماجرای صدرا برای حفاری پرسیده بود، گفت: در قراردادهایی که با دولت داریم، فسخ یک طرفه حذف شده است. از طرفی براساس اصل ۴۴ دولت نمی‌تواند این کار را با حفاری شمال بکند، چرا که به حفاری شمال نیاز دارد. از جانب دیگر اگر دولت دست حفاری شمال را باز بگذارد، می‌تواند به تقاضای موجود از سوی کشورهای عمان، عراق و چند کشور آفریقایی پاسخ بدهد که حاضر به پرداخت روزانه ۶۰هزار دلار هستند، اما نیاز بازار داخلی این اجازه را نمی‌دهد.

درآمدها زیاد می‌شود

درادامه جلسه یکی دیگر از سهامداران حاضر در جلسه معارفه سوالی در رابطه با سودآوری حفاری شمال در سال ۸۸ پرسید که پاسخ شنید: در حالی که تاکنون ۵ دکل در حال حاضر مشغول عملیات هستند که بر اساس پیش‌بینی‌ها ۲ دکل دیگر از مرداد و ۲ دکل دیگر از آبان ماه اضافه خواهند شد و بودجه پیش‌بینی شده محقق خواهد شد. به گفته مدیران این شرکت نسبت درآمد به هزینه ۷۰ به ۳۰ است و روزانه بیش از ۱۵۰ هزار دلار از دکل ایران البرز و ۱۷۰ هزار دلار از دکل ترکمنستان درآمد کسب می‌شود. این در حالی است که طبق قانون مالیات، دکل‌ها هر ۶ سال یکبار مستهلک می‌شوند. یکی از مدیران در حالی ارقامی ‌‌‌را برای درآمد و هزینه‌های سه ماهه اول حفاری شمال اعلام کرد که یک سهامدار اعداد اعلامی‌‌‌را مغایر با اعداد درج شده در کتابچه معرفی حفاری شمال دانست.

قرارداد‌‌های حفاری شمال

از سوی دیگر رییس هیات‌مدیره حفاری در سخنانی به چند و چون شرکت حفاری شمال پرداخت و گفت: این شرکت در حالی از عمر ۱۰ ساله برخوردار است که با ۷ دکل خشکی، قرارداد ۱۰ ساله‌ای با شرکت نفت مناطق مرکزی دارد. ضیغمی‌‌‌با بیان اینکه ۵/۱ سال از قرارداد ۱۰سال حفاری شمال سپری شده ادامه داد: علاوه بر قرارداد با شرکت نفت فلات قاره با ۲ دکل، این شرکت در دکل ایران و البرز که پیشرفته‌ترین دکل نیمه شناور کشور برای حفاری دریای خزر به شمار می‌‌‌رود، حضور دارد.

خرید ۳ دکل جدید

به گفته ضیغمی‌‌‌، شرکت ملی حفاری ایران در حالی از ناوگان ۷۰ - ۶۰ دکلی برخوردار است که شرکت حفاری شمال دارای ۹ دکل و یک دکل خزر با ارزش ۴۰۰ تا ۵۰۰‌‌میلیون دلار بوده و در صدد خرید ۳ دکل برای خلیج فارس است که یک دکل از این سه دکل خریداری شده است. رییس هیات مدیره شرکت حفاری شمال از خریداران سهم این شرکت تقاضا کرد که حفاری شمال را با دیگر شرکت‌ها مقایسه نکنند و ادامه داد: قیمت حفاری در خشکی بین ۷ تا ۱۰‌‌میلیون دلار، در منطقه خلیج فارس ۳۰ - ۲۵‌‌میلیون دلار برای هر چاه و در دریای خزر ۱۰۰ تا ۱۵۰‌‌میلیون دلار است.

جابه‌جایی دکل‌‌های خشکی با چشم بسته

ضیغمی ‌‌‌با بیان اینکه ظرف دو سه ماه آینده دکل ایران و البرز برای حفاری در عمق ۸۰متری دریای خزر به آب انداخته خواهد شد، اظهار داشت: میانگین حفاری هر چاه با عمق سه چهار هزار متری ۵۰ روز است. کارکنان حفاری شمال نیز در حالی چشم بسته در خشکی دکل جابه‌جا می‌کنند که اگر این شرکت دقت و سرعت و کیفیت نداشته باشد، شرکت نفت مناطق مرکزی به سراغ دیگر شرکت‌های حفاری خواهد رفت.

به ۲۰۰ دکل دیگر نیاز داریم

وی با اشاره به اینکه سالی ۲۰۰ تا ۳۰۰ چاه حفاری می‌شود، ادامه داد: در حالی هم اکنون حدود ۷۰ دکل وجود دارد که به ۱۵۰ تا ۲۰۰ دکل دیگر نیاز داریم. با این اوصاف متولیان حفاری شمال باید مواظب نیروی متخصص باشند تا جای دیگری نروند.