موج - ناتوانی برخی شرکت‌‌ها در پرداخت سود سهام به سهامداران خود منجر به ارائه شکایت و اعتراض به وزارت اقتصاد و دارایی شده است.

پرویز شیری زاده مدیر پیگیری امور تخلفات سازمان بورس واوراق بهادار با اشاره به رسیدگی سازمان بورس به تخلفات ناشران بورسی از اواخر سال ۸۴، اظهارداشت: از آن زمان تا کنون موارد متعددی وجود داشته است که شرکتی به رغم وجود نقدینگی، تمام سود شناسایی شده خود را در مجمع تقسیم کرده است.

وی به ارسال شکایات متعدد به وزارت اقتصاد و بورس در پی ناتوانی این شرکت‌‌ها در تقسیم سود یاد شده در مهلت قانونی تعیین شده در قانون تجارت اشاره کرد.

شیری زاده با اشاره به نبود الزام و مقررات موجود در تعیین میزان تقسیم سود شرکت‌ها، گفت: سازمان بورس نمی‌تواند شرکت‌‌ها را به لحاظ مقررات و قانونی برای تقسیم و توزیع سود تحت فشار قرار دهد.

وی اضافه کرد: این مساله یک موضوع داخلی مربوط به خود شرکت‌ها است.

شیری‌زاد همچنین به محدودیت‌‌های موجود در قانون تجارت اشاره کرد و عنوان کرد: بر اساس آن شرکت‌‌ها باید حداقل ۱۰‌درصد از سود شناسایی شده را میان سهامداران خود توزیع کنند. وی به اصلاحیه قانون تجارت اشاره کرد که بر این اساس سازمان بورس نیز پیشنهادهای خود را ارائه کرده است.