گروه بورس - مجید اسکندری: انتشار گزارش حسابرسی ۶ماهه شرکت صدرا در ۱۷بند که در نهایت منجر به عدم اظهارنظر از سوی حسابرس مستقل شد، آن دسته از فعالان بازار را که زمانی در «بزرگترین خصوصی‌سازی تاریخ بورس» شرکت کرده بودند، با ابهام مواجه ساخت.

افت شدید قیمت سهام صدرا در بازار سرمایه و واگذار نشدن پروژه به این شرکت، صدرا را با مشکلات فراوانی مواجه ساخت.برخی از این مشکلات که در گزارش حسابرسی به آن اشاره شد، از نظر حسابرس مستقل، تداوم فعالیت صدرا را با ابهام اساسی مواجه ساخته بود و به این دلیل، گزارش حسابرس به شکل عدم اظهارنظر ارائه شد.اما روز گذشته با انتشار گزارش ۱۲ماهه شرکت در سایت بورس اوراق بهادار تهران، شرایط به گونه‌ای دیگر رقم خورد. فعالان بازار این‌بار شاهد تغییر «عدم اظهارنظر» به «اظهارنظر مشروط» در گزارش حسابرس مستقل شدند.

گزارش ۱۲ماهه به گونه‌ای نوشته شده که در آن، همه موارد بندهای مشروط گزارش ۶ماهه عینا تکرار شده و تفاوت آن با گزارش ۶ماهه تنها در توجیهات تداوم فعالیت شرکت است.

حسابرس مستقل در یکی از بندهای گزارش ۱۲ماهه عنوان کرده است که توضیحات لازم و برنامه‌ها و اقدامات مدیریت برای رفع مشکلات به وجود آمده در راستای ایفای تعهدات قراردادی، پرداخت دیون و ایجاد زمینه تداوم فعالیت شرکت در روال عادی عملیات و تفاهم نامه‌های شرکت منجر به تغییر نظر حسابرس شده است.حسابرس مستقل، موارد یاد شده را به یادداشت توضیحی صورت‌های مالی شماره ۳۲ گزارش ۱۲ماهه ارجاع داده است. در یادداشت مورد اشاره، مذاکرات و توافقات صورت گرفته به منظور اخذ پروژه‌های جدید و برنامه‌های بهبود سرمایه در گردش شرکت، شرح داده شده است.در یادداشت ۳۲ عنوان شده که نگرش کارفرمایان در سیاست‌های ارجاع کار و انتخاب پیمانکار در سال ۸۸ به دلیل ورود سهامدار عمده جدید، تغییر یافته و به این دلیل، نتایج مثبتی را به بار خواهد آورد که به این شرح است: «در ادامه تفاهم‌نامه امضاء شده با شرکت پتروپارس در خصوص مشارکت در قرارداد فاز ۱۱ پارس‌جنوبی که به فازهای ۲۷ و ۲۸ تغییر نام پیدا کرد، پیشنهاد صدرا از طریق شرکت پتروپارس به شرکت نفت و گاز پارس ارسال شده است و به تازگی شرکت پتروپارس به عنوان برنده مناقصه کل فازهای ۲۷ و ۲۸ پارس جنوبی اعلام شده، بنابراین صدرا به عنوان پیمانکار اصلی این فازها در بخش دریایی محسوب می‌شود و قرارداد آن به زودی نهایی خواهد شد. همچنین در اوایل خردادماه سال جاری، صورت‌جلسه‌ای فی‌مابین شرکت‌های نفت و گاز پارس، صدرا و کنسرسیوم پیمانکار فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی امضا و براساس آن مقرر شد کلیه عملیات لازم جهت مهندسی، تامین کالا، ساخت، نصب و راه‌اندازی پایه و عرشه‌های ۲۵ و ۲۶ به همراه متعلقات مربوطه و لوله‌گازی خطوط میانی به شرکت صدرا واگذار و صدرا عملیات اجرایی را شروع کند». از سوی دیگر در گزارش یاد شده، برنامه‌های شرکت به منظور بهبود سرمایه در گردش شرکت اعلام شده است. در این برنامه آمده است: «درخصوص تعیین تکلیف بدهی‌های سررسید گذشته و معوق بانکی، پیشنهادی مبنی بر اعطای دوره تنفس دوساله به همراه بازپرداخت اقساط طی سه سال بعد از دوره تنفس تهیه و به بانک‌های طرف مذاکره ارائه شده است. هرچند تاکنون تایید پیشنهاد مذکور از طرف بانک‌ها ارائه نشده است، اما اقدامات اجرایی و حقوقی آنها متوقف شده است. همچنین جدول پیشنهادی پرداخت مطالبات معوق سود سهام سال‌های گذشته سهامداران عمده تهیه شده و مذاکرات با این سهامداران در خصوص جلب موافقت با جدول زمان‌بندی پیشنهادی معمول می‌شود.»

به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، آنچه از موارد مندرج در یادداشت ۳۲، بر می‌آید، بخش عمده‌ای از موارد یاد شده هنوز به نتیجه نرسیده و باید منتظر تحقق آنها بود تا بتوان بار دیگر تداوم فعالیت را برای صدرا متصور شد.