گروه بورس - شاخص بورس تهران بدترین روز سال ۸۸ را پشت سرگذاشت. به گزارش خبرنگار ما، شاخص بورس تهران دیروز با ۶۲واحد افت بیشترین افت سال ۸۸ را شاهد بود.

طی معاملات روز گذشته، با افت ۶۲واحدی، شاخص به عدد ۹هزارو ۳۵۳واحد رسید. عددی که میانگین بازدهی بورس تهران را از اوایل امسال به ۴/۱۷درصد و ارزش کل بورس را به کمتر از ۵۳میلیارد دلار رساند.شاخص بورس از ابتدای امسال ۱۳۸۷واحد رشد را تجربه کرده است. اما دلیل عمده افت دیروز شاخص مربوط به سه شرکت بزرگ بورس بود. پالایشگاه اصفهان سهم عمده ۴۹واحدی را در افت دیروز شاخص به عهده داشت.

افت ۱۰درصدی قیمت سهام سومین شرکت بزرگ بورس که نمادش پس از یک توقف طولانی و تعدیل منفی سود ۸۷ به تابلو بازگشت، شاخص بورس را با چنین عقبگردی مواجه کرد. پیش از دیروز بیشترین افت شاخص در یک روز مربوط به ۲۴خردادماه امسال با ۵۵واحد افت بود. همچنین بیشترین رشد شاخص نیز به میزان ۸۸ واحد در دوم تیرماه شکل گرفت.

دومین شرکت تاثیرگذار بر افت شاخص طی روز گذشته فولاد مبارکه بود. این شرکت به عنوان چهارمین شرکت بزرگ بورس ۷واحد از افت شاخص را برعهده داشت.افت قیمت‌های جهانی و قوت گرفتن خبر اجرای طرح تحول را می‌توان دو دلیل اصلی تاثیرگذار بر وضعیت کنونی این شرکت و برخی از شرکت‌های بازار دانست.کاهش ۱۳دلاری قیمت نفت، افت ۴۰۰دلاری قیمت مس و دیگر محصولات، تاثیر خود را بر بورس تهران به ویژه شرکت‌های وابسته به قیمت جهانی مواد خام به جای گذاشت.

همچنین قوت گرفتن اجرای طرح تحول نیز شرکت‌های تاثیرپذیر از این طرح را تحت تاثیر خود قرار داد که فولاد را می‌توان جزو این دسته شرکت‌ها قرار داد.از سویی بزرگ‌ترین شرکت بورس مسوول چهار واحد از افت شاخص بود. ارائه صورت‌های حسابرسی نشده شرکت اصلی مخابرات و درنظر نگرفتن سود در صورت‌های شرکت اصلی برای سهامداران که افت قیمت سهام این شرکت را به دنبال داشت، تاثیر خود را برشاخص نیز گذاشت.یادآوری می‌شود پنج شرکت بزرگ مخابرات، ملی مس، پالایش اصفهان، فولاد و کشتیرانی که از شرکت‌های اصل ۴۴ هستند یک سوم ارزش بورس تهران را در اختیار خود دارند.

از سویی دیروز سه شرکت مپنا، بانک کارآفرین و ایران ترانسفو به ترتیب ۵، ۳ و ۲واحد تاثیر مثبت روی شاخص داشتند.