گروه بورس - زهرا مجتهد: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته تحت تاثیر گشایش نمادهای فولاد مبارکه و گل‌گهر ۸۸ پله صعود کرد.

به گزارش خبرنگار ما، صعود ۸۸واحدی شاخص کل در روز پیش، این شاخص را به‌رقم ۹هزارو ۳۴۰واحد رساند. رشد روز گذشته منجر شد بازدهی بورس تهران معادل ۲/۱۷درصد شود. اما با این حال شاخص کل هنوز به بالاترین رقم خود در سال جاری نرسیده است.

بالاترین رقم شاخص در این مدت معادل ۹هزارو ۳۶۵واحد است که در حال حاضر تا این رقم ۲۵واحد فاصله دارد. البته از ۸۸واحد رشد ثبت شده برای شاخص کل در معاملات دیروز، ۷۶واحد آن در تصاحب دو نماد معاملاتی بود. این دو نماد که فولاد مبارکه و گل‌گهر بودند، پس از بازگشایی شاخص را بالا کشیدند. فولاد مبارکه که تا قبل از این رویداد، دومین شرکت برتر بورس تهران بود، پس از برگزاری مجمع سالانه با قیمت یک هزارو ۶۹۵ریال بازگشایی شد و به جایگاه چهارم جدول رتبه‌بندی ۱۰شرکت با ارزش بورس تهران سقوط کرد.

این درحالی است که قیمت تعادلی فولاد مبارکه بعد از برگزاری مجمع در روز بازگشایی مبلغ یک هزارو ۵۲۲ریال برآورد شده بود. با این حال نماد فولاد مبارکه به دلیل تقسیم سود ۶۰ تومانی در مجمع به تنهایی معادل ۴۷واحد برشاخص کل اثر گذاشت. دیگر نمادی که باعث رشد شاخص بورس تهران شد، نماد معاملاتی گل‌گهر بود که ۲۹واحد شاخص را بالا کشید. قیمت تعادلی برای بازگشایی نماد گل‌گهر نیز معادل ۸هزارو ۱۸۵ریال بود که پس از رفتن به مجمع سالانه و تقسیم سود ۲۰۵تومانی از سوی این شرکت میان سهامداران، این نماد در قیمت ۱۰هزارو ۱۰۵ریال بازگشایی شد. از این‌رو گل‌گهر ۲۹واحد مثبت بر شاخص کل اثر گذاشت.

اگرچه این دو نماد بیشترین تاثیر را بر شاخص کل داشتند اما بقیه نمادهای بازار نیز نسبت به روزهای قبل از وضعیت مناسب‌تری برخوردار بودند. به نظر می‌رسد که افت قیمت سهام در روزهای گذشته جذابیت تازه‌ای در بازار ایجاد کرده است که دیروز منجر شد تا حقوقی‌ها نیز وارد بازار شوند.با تحولات روز گذشته در بازار جابه‌جایی میان بزرگان بازار صورت گرفت. تا قبل از مجمع سالانه، فولاد مبارکه دومین شرکت بورسی تلقی می‌شد اما اکنون چهارمین شرکت بورس از نظر ارزش بازار شده است.ارزش روز بازار فولاد مبارکه قبل از این تغییرات معادل ۳هزارو ۳۵۳میلیارد تومان بود که پس از آن به ۲هزارو ۶۷۸میلیارد تومان رسید.

در حال حاضر بزرگ‌ترین شرکت بورس تهران، مخابرات ایران است که ارزشی بالغ بر ۶هزارو ۶۳۳میلیارد تومان دارد و ۱/۱۲درصد از ارزش بورس را دارا است. پس از آن ملی مس و پالایشگاه نفت اصفهان هر یک دارای ارزش بازاری معادل دو هزارو ۹۷۰میلیارد تومان و دو هزارو ۷۸۰میلیارد تومان هستند. سهم ملی مس از بورس معادل ۴/۵ درصد و پالایش نفت اصفهان معادل ۱/۵است.

پس از این دو نماد، فولاد مبارکه چهارمین شرکت و در رتبه‌های بعدی کشتیرانی، بانک صادرات، سایپا، سرمایه‌گذاری امید، بانک ملت و بانک پارسیان قرار دارند.در مجموع نمادهای معاملاتی یاد شده ۴۶درصد از ارزش بورس تهران را در تصاحب دارند. همچنین از ۱۰شرکت برتر بورس تهران، ۷شرکت آن از شرکت‌های صدر اصل ۴۴ است. در پایان معاملات دیروز ارزش بازار بورس تهران به ۵۴هزارو ۸۰۰میلیارد تومان (معادل ۵۵میلیارد دلار) رسید.