بورس تهران به کدام سمت می‌رود؟
کارگزاران بورس توکیو در کمین زمان مناسبی برای خرید سهام مورد نظر خود نشسته اند
منبع:بلومبرگ

گروه بورس- علیرضا کدیور:هر چند بورس تهران یکی از معدود بورس‌های جهان است که فارغ از نوسانات بازارهای مالی جهان به حرکت خود ادامه می‌‌دهد و در اکثر موارد در خلاف جهت تغییرات بورس عمده جهان نوسان می کند،اما حضور چندین شرکت تولیدکننده مواد پتروشیمی و فلزات غیرآهنی در بورس تهران سبب شده است، نوسان قیمت مواد اولیه مزبور، سودآوری شرکت‌های مرتبط با این صنایع را تحت تاثیر قرار دهد.
دلار قوی شد؟
یکی از مهم‌ترین خبرهایی که طی دو روز گذشته بازارهای مواد اولیه را با افت چشمگیر مواجه ساخته، تقویت دلار آمریکا در مقابل سبد سایر ارزهای عمده جهان است. انتشار گزارش نرخ بیکاری آمریکا در ماه مارس که نسبت به پیش‌بینی‌های اولیه، شرایط بهتری را به لحاظ آمار بیکاری منعکس کرد، در کنار انتظار توقف کاهش مداوم نرخ ارز از سوی بانک مرکزی آمریکا سبب شد، قیمت نفت 5دلار در هر بشکه افت کند. افت قیمت جهانی نفت پس از ثبت رکورد 120دلار در هر بشکه و تقویت ارزش دلار، بازار سایر کالاها از جمله طلا و فلزات غیرآهنی را متاثر سازد، به گونه‌ای که قیمت طلا 50دلار در هر اونس افت کرد و قیمت جهانی مس نیز بیش از 3درصد افت کرد و به حدود 8500دلار در هر تن رسید.
پایان طلا؟
مهم‌ترین تاثیر افت قیمت جهانی کالاها بر بورس تهران به کاهش قیمت جهانی طلا بازمی‌گردد، جایی که رقیب اصلی بورس در جذب نقدینگی طی هفته‌های گذشته از گردونه رقابت حذف می‌شود. رشد قیمت جهانی طلا در هفته‌های پیش از عید نوروز، در کنار افزایش تقاضای فصلی برای این فلز گرانبها در آستانه سال نو، بخش عظیمی
از نقدینگی تشنه کسب سود را به سمت خود جذب کرده بود و افت یا ثبات قیمت جهانی این فلز می‌تواند تقاضای
سوداگرانه برای طلا را کاهش داده و بخشی از نقدینگی آزاد شده از این بخش را به سمت بورس هدایت کند.
سرنوشت‌ گروه‌های پیشرو
اما در نقطه مقابل، افت قیمت جهانی نفت و به تبع آن قیمت اکثر محصولات پتروشیمی به همراه کاهش قیمت جهانی فلزات غیرآهنی سبب خواهد شد، سودآوری شرکت‌های تولیدکننده این محصولات کاهش یابد.
شمشیر دو لبه
درحقیقت تقویت یا تضعیف برابری دلار آمریکا در مقابل سایر ارزهای عمده طی ماه‌های آینده همانند یک تیغ دولبه برای بورس تهران عمل خواهد کرد. هر چند نوسان قیمت جهانی کالاها غیر از نرخ برابری دلار به سایر پارامترهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بستگی دارد، اما نرخ دلار به عنوان اصلی‌‌ترین پارامتر تاثیرگذار در این بازارها محسوب می‌شود.
در شرایط فعلی به نظر می‌رسد تداوم افت قیمت جهانی کالاها در میان‌مدت می‌تواند به عنوان یک تهدید اساسی برای بورس تهران تلقی شود، چرا که اصلی‌ترین عامل رشد شاخص‌های بورس تهران در سال ۸۶، رشد قیمت جهانی فلزات غیرآهنی و محصولات پتروشیمیایی بوده است و حضور شرکت‌های با ارزش بازار بالا در این گروه می‌تواند شاخص‌های بورس را تحت‌تاثیر قرار دهد.
باید توجه داشت که در کنار انتشار آمار بیکاری در آمریکا و انتظار توقف روند کاهش نرخ بهره، وزارت بازرگانی آمریکا آمار نگران‌کننده‌ای از فروش خانه‌‌های نوساز منتشر کرده است که نشان می‌دهد بحران بخش مسکن در این کشور همچنان ادامه دارد و فروش خانه‌های نوساز طی ماه مارس با 5/ 8درصد کاهش نسبت به ماه قبل از آن روبه‌رو بوده است.
برآیند بازارها؛متاثر از سیاست
برآیند موارد فوق نشان می‌دهد در حال حاضر به طور قطع نمی‌توان نسبت به تقویت یا تضعیف ارزش دلار اظهار نظر کرد و باید منتظر انتشار اطلاعات و آمار اقتصادی آمریکا طی ماه‌های آینده بود. در کنار این مورد، نزدیکی زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور نیز می‌تواند به عنوان یک عامل مهم و تاثیرگذار، بازارهای جهانی را با نوسانات شدیدی مواجه سازد که اظهارنظر در این خصوص به مشخص شدن رییس‌جمهور آینده و اعلام سیاست‌های اقتصادی و سیاسی وی بستگی دارد.