گروه بورس: عضو هیات‌‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار از تدوین اساسنامه وامید نامه صندوق‌های زمین و ساختمان در اواخر اردیبهشت ماه خبر داد. دکتر قاسم محسنی دمنه، معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس در گفت‌و گو با «ایسنا» گفت: هدف از تشکیل این صندوق‌ها تامین منابع مالی جهت تولید ساختمان است که در حال حاضر مقررات، اساسنامه و امیدنامه آنها در حال تدوین بوده و دراواخر اردیبهشت ماه نهایی می‌شود.

امکان سرمایه‌گذاری‌های نامحدود با سرمایه محدود

وی ادامه داد: با تشکیل این صندوق‌ها افراد می‌توانند با سرمایه محدود در تولید ساختمان مشارکت کرده و سرمایه خود را در این صنعت به کار گیرند و از رشد صنعت نیز بهره‌برداری کنند، ضمن اینکه تولید افزایش یافته و با افزایش عرضه ساختمان، قیمت‌ها متعادل‌تر می‌شود.

وی توضیح داد: شرکت‌های دارای تجربه ساخت و نیز پروانه اشتغال به اجرای ساختمان، طبق قانون نظام مهندسی می‌توانند مدیریت ساخت را عهده‌دار شده و فعالیت ساخت و ساز را مطابق مقررات ملی ساختمان انجام دهند.

وی به وجود ناظر صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین اشاره کرد و گفت: شرکت‌های مهندسی دارای پرونده اشتغال به کار نظارت، به عنوان ناظر صندوق انتخاب می‌شوند همچنین مدیرعامل سرمایه‌گذاری، مدیریت صندوق را به لحاظ مالی به عهده داشته و صدور واحدهای سرمایه‌گذاری را انجام می‌دهد.

محسنی در ادامه اضافه کرد: مدیر ساخت، ناظر و مدیر سرمایه‌گذری طبق خدمات ارائه شده کار مزد دریافت می‌کنند.

وی افزود: براساس تقاضای مطرح شده و در صورت معرفی و هماهنگی بین‌ ارکان صندوق‌ مجوز تاسیس این صندوق‌ها صادر شده و صدور مجوز هیچ‌گونه محدودیتی برای سازمان بورس ندارد.

مشارکت با وزارت مسکن

عضو هیات مدیره سازمان بورس به همکاری وزارت مسکن جهت تاسیس این صندوق‌ها اشاره و تصریح کرد: وزارت مسکن می‌تواند از طریق اختصاص زمین و تامین‌ مالی آنها توسط صندوق‌های زمین و ساختمان مشارکت کرده و زمین را در اختیار این صندوق‌ها قراردهد.

وی یادآور شد: صندوق‌های زمین و ساختمان تنها برای مسکن پیش‌بینی شده و ساختمان اداری و تجاری و هر نوع ساختمانی را می‌تواند شامل شود و بعد عرضه را تقویت کرده تا جمع‌آوری سرمایه در جهت تولید استفاده شود.

وی اظهار کرد: با توجه به انطباق کامل صندوق‌ با نیازهای داخلی و نیز نمونه انگشت شمار این صندوق‌ها در سطح جهان تاسیس این صندوق‌ها در سطح جهان می‌تواند اقدامی نوآورانه تلقی شود.

کمک صندوق‌ها به توزیع ریسک سهام

در این خصوص رضا بختیاری، مدیر سرمایه‌گذاری‌های شرکت سرمایه‌گذاری ایرانیان ضمن استقبال از طرح صندوق‌های مسکن و ساختمان به خبرنگار ما گفت: یکی از اثرات بسیار مهم و اثر بخش این صندوق‌ها، توزیع ‌ریسک سرمایه‌گذاران است، چرا که وقتی سرمایه‌گذاران سرمایه‌ خود را در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند از ریسک سرمایه‌گذاری فردی و جداگانه مصون می‌مانند.

وی تاکید کرد: سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها این مزیت را دارد که دارایی‌ افراد از قدرت نقد شوندگی بالایی برخوردار می‌شود و از راکد شدن به دور می‌ماند.

پیش‌بینی استقبال چشمگیر از صندوق‌های «زمین و مسکن»

وی در مورد پیش‌بینی خود از چگونگی استقبال بازار از این صندوق‌ها گفت: با توجه به رونق بازار زمین و مسکن در شرایط فعلی کشور، پیش‌بینی می‌شود که این صندوق‌ها با استقبال بالایی از سوی سرمایه‌گذاران مواجه شوند. وی یادآور شد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار زمین و مسکن در بورس‌های دنیا به «Real Fund» معروفند که با جذب منابع و سرمایه‌های کوچک امکان سرمایه‌گذاری را در طرح‌های بزرگ فراهم می‌کنند.

پیشنهاد راه‌‌اندازی صندوق توسط ساختمان‌های «بورس»

بختیاری اضافه کرد: شرکت‌های ساختمانی حاضر در بورس همچون «بین‌المللی توسعه ساختمان»، «توس‌گستر» و... می‌توانند با تشکیل و راه‌اندازی این قبیل سرمایه‌گذاری‌ها علاوه بر مشارکت سهامداران در طرح‌ها و پروژه‌های خود از سودآوری و دسترسی خوبی به منابع نیز برخوردار شوند.