ایسنا- یک عضو هیات‌مدیره شرکت بورس پیش‌بینی کرد در نیمه دوم سال‌جاری به دلیل رشد بی‌رویه سرمایه‌گذاری در بخش مسکن، سرمایه‌ها از این بخش به بازار سرمایه هدایت شود.

نصرا... برزنی، نایب رییس هیات مدیره شرکت بورس، در مورد بازار سال ۸۷ با بیان اینکه زمینه‌ها و بسترهای لازم جهت رشد بازار در سال گذشته فراهم شد، گفت:‌ با اتفاقاتی که در سال ۸۶ در زمینه کلان اقتصادی و در خود بازار رخ داد شرایطی فراهم شد که در سال جدید رشد پاینده‌ای برای کل سال پیش‌بینی شود. وی در ادامه گفت:‌ اشکالاتی که در طول واگذاری در سال ۸۶ رخ داد و نیز موانعی که بر سر راه خصوصی‌سازی ایجاد شد باعث شد تا آسیب‌شناسی کاملی در این زمینه صورت گیرد بنابراین تصور این است که این مشکلات در سال جدید برطرف شده و شاهد رشد بازار در سال ۸۷ باشیم.
این کارگزار بورس رشد اقتصادی در سال 86 را مدنظر قرار داد و اظهار کرد: در این سال تولید ناخالص داخلی بیش از 5/6‌درصد رشد داشت که این امر زمینه‌ساز رشد بازار سرمایه در سال 87 خواهد بود همچنین با توجه به رشد درآمد ارزی در سال 86 پیش‌بینی می‌شد این رقم در سال 87 به بیش از 100 میلیارد دلار برسد که این امر عامل موثر دیگری جهت رونق اقتصادی در سال 87 خواهد بود.
برزنی در ادامه اضافه کرد: همچنین اصلاح قیمت‌ها طی سه سال گذشته و افزایش سودآوری شرکت‌ها طی این دوره و در نتیجه بازدهی بهتر آنها از دلایلی است که می‌تواند به نفع بازار سرمایه در سال ۸۷ باشد.
وی تاکید کرد: رشد بی‌رویه بخش ساختمان و مسکن طی 15 ماه گذشته بیش از صد در صد بوده است که تناسبی با رشد اقتصادی و نیز رشد تولید ناخالص داخلی و قیمت‌ها در سایر بخش‌های اقتصادی ندارد، بنابراین به دلیل افزایش تولید ساختمان و مسکن در سال گذشته که عرضه آن از نیمه دوم امسال آغاز می‌شود، پیش‌بینی می‌شود که بخش ساختمان از نیمه دوم امسال با رکود ملایمی مواجه شده و در نتیجه میل به سرمایه‌گذاری در بخش مسکن و ساختمان کاهش و بخشی از منابع آزاد شده به بازار سهام هدایت شود که این امر تقاضای اضافی در بازار ایجاد کرده و به دلیل اجرای مناسب‌تر اصل 44 می‌توانیم عرضه‌های کافی را انتظار داشته باشیم.
وی کاهش تنش‌ها و فشارهای بین‌المللی را عامل دیگری جهت رونق بازار در سال ۸۷ دانست و عنوان کرد: در سال گذشته فشارهای زیادی در مورد پرونده هسته‌ای ایران تجربه شد که پیش‌بینی می‌شود که در سال ۸۷ این فشارها به حداقل برسد.
برزنی به افزایش جاذبه سرمایه‌گذاری در بازار سهام تاکید و اشاره کرد: دولت باید جاذبه‌های سرمایه‌گذاری در بازار سهام را افزایش داده و بازدهی عرضه‌های اولیه ناشی از اصل 44 و سودآوری آن را برای سرمایه‌گذاران افزایش دهد به همین منظور نباید سهام را با قیمت‌های بالا در روز اول به مردم بفروشد. همچنین ثبات تصمیم‌گیری و آزادسازی قیمت‌ها از مواردی است که دولت می‌تواند در راستای آن به شکوفایی بازار کمک کند.
وی فعالیت شرکت بورس در این زمینه را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: شرکت بورس با تنوع‌بخشی به ابزارهای معاملاتی و اوراق بهادار و معرفی اوراق بهادار جدید، ایجاد بازدهی متفاوت در سطوح ریسک‌های مختلف و جذب سرمایه‌گذاری‌های مختلف به بازار می‌تواند خودش را همگام کرده و در سال ۸۷ شاهد معرفی و عرضه اوراق جدید بهادار بورس باشیم.
نایب رییس شرکت بورس توضیح داد: به روز شدن تکنولوژی و فن‌آوری معاملات، شفاف‌سازی و به هنگام کردن اطلاعاتی که در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد، افزایش احساس امنیت در سرمایه‌گذاری و افزایش قابلیت نقدشوندگی سهام از برنامه‌های شرکت بورس در سال جدید است که برای تحقق آن‌ مانعی وجود نداشته و معتقدم این اهداف تا میزان بسیار زیادی محقق می‌شود.