فارس- با عرضه سهام پتروشیمی فنآوران به عنوان هشتمین شرکت تازه وارد بورس و پنجمین شرکت مشمول اصل ۴۴، طلسم عرضه سهام شرکت‌های نفتی شکسته شد. سهام پتروشیمی فنآوران در حالی بعد از بدقولی‌های فراوان مسوولان واگذاری و عدم همکاری سهامداران عمده آن در بورس عرضه شد که این شرکت طلسم واگذاری شرکت‌های نفتی را بعد از ماه ها شکست.

براساس این گزارش، از ابتدای ابلاغ اصل۴۴ وزارت صنایع به عنوان تنها عرضه‌کننده سهام شرکت‌های دولتی اقدام به واگذاری چند شرکت در بورس کرده بود؛ اما وزارت نفت که براساس این اصل باید ۱۲۲ شرکت را از طریق بورس و مزایده واگذاری کند تا ماه گذشته هیچ اقدام عملی در تحقق این اصل و واگذاری شرکت‌های نفتی نکرده بود که به باور برخی از کارشناسان و مسوولان این اتفاق برآیند مخالفت مدیران میانی در واگذاری شرکت‌های سودده بود.

این در حالی است که بعد از امروز و فردا شدن‌های مکرر در عرضه سهام پتروشیمی فناوران بالاخره پنجمین شرکت مشمول اصل ۴۴ و اولین شرکت وزارت نفت در ۱۴ بهمن وارد بازار سهام شد.

براساس این گزارش، اکثر کارگزاران در حالی از کشف قیمت این سهم راضی بودند که سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد ۱۱ درصد دیگر از سهام «شفن» در روزهای بعد نیز عرضه خواهد شد که با توجه به عرضه‌های تدریجی تاکنون بیش از ۳۷۲ میلیون سهم این شرکت در بورس معامله شده است.

بررسی‌ها از وضعیت روند قیمتی و بازدهی پتروشیمی فناوران نشان می‌دهد که در طول ۲۸ روز کاری حضور، نرخ سهام این شرکت با رشد همراه بوده و هم‌اکنون دارای میانگین بازدهی ۷ درصدی است.

بالاترین بهای هر سهم این شرکت ۷۴۸ تومان (۴ اسفند) و پایین قیمت نیز ۷۰۰ (۲۱ اسفند) بود و با توجه به عرضه‌های تدریجی از رتبه‌بندی شوندگی کمتر از ۱۰ برخوردار و در اکثر روزها قابل معامله بود.

براساس این گزارش، با حضور این شرکت در بورس تعداد شرکت‌های پتروشیمی در حالی به ۷ شرکت رسید که آخرین وضعیت سهام پتروشیمی فناوران نشان می‌دهد که سود هر سهم به ۱۵۳ تومان افزایش یافته و قیمت آن به ۷۱۶ تومان رسیده که با توجه به این دو متغیر، نسبت P/E این سهم به ۷/۴ مرتبه رسید.