موج - برای گذار از شرکت داری دولتی به سوی بنگاهداری بخش خصوصی، نقش حسابداران رسمی بسیار برجسته است.

دکتر شایانی حسابدار، در خصوص جایگاه حسابرسان و حسابداران رسمی در جهت اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: اگر تاکنون جایگاه مشخصی برای حسابداران دیده نشده، شاید به دلیل عدم‌ایجاد احساس ضرورت آن بوده است.
وی افزود: برای مسائل مربوط به اصل 44 حسابداران رسمی می‌توانند در مرحله قبل از ورود و قیمت‌گذاری شرکت‌های دولتی برای عرضه عمومی نقش داشته باشند، به این معنی که از یک شرکت دولتی که در قالب قوانین دولتی و بودجه خاص اداره می‌شدند یک شرکت بخش خصوصی که در قالب قوانین موضوعه بخش خصوصی که قانون تجارت یکی از آنها است، تبدیل کنند.
دکتر شایانی تصریح کرد: هم ساختار حقوقی، اساسنامه، نحوه اداره، نمودار عملیاتی و سازمانی، سیستم‌های اطلاعاتی لازمه در زمینه‌های اطلاعاتی حسابداری و مالی و غیره برای تشکیل یک شرکت چابک که اصطلاحا به شرکت‌های بخش خصوصی موفق گفته می‌شود، نقش داشته باشند.
وی گفت: پیش از عرضه شدن اصلح آن است که یک اصلاح ساختاری گذار از سیستم اقتصادی دولتی و شرکت‌داری دولتی به سوی بنگاهداری بخش خصوصی بروند که در این محل نقش برجسته‌ای حسابداران رسمی در تمام این حوزه‌ها دارند.این حسابدار همچنین افزود: بخش دوم از خدمات آنها برای ارزشگذاری سهامی شرکت‌ها است؛ به‌طوری‌که شرکت‌ها برای عرضه به عموم باید ارزشگذاری برای سهام داشته باشند؛ اما ارزش منصفانه بازارشان باید مشخص شود که مبنای انتقال آن ارزش قرار گیرد.
وی تاکید کرد: این کار تخصصی در اختیار حسابداران رسمی باید قرار گیرد و اعضای جامعه قبل از ورود برای اینکه ارزش پایه مشخص شود به روش‌های متعدد می‌توانند در ارزشگذاری ارزش بازار سهام شرکت‌ها نقش داشته باشند؛ تا بعد از انتقال ابهامی نباشد که مبانی ارزشگذاری مشخص نشود.
دکتر شایانی در ادامه خاطرنشان ساخت: بعد از این مرحله در عرضه می‌توانند نقش داشته باشند به‌طوری‌که شرکت‌هایی که می‌خواهند عرضه شوند چند سال قبل از عرضه باید حسابرسی مستقل شده باشند تا اطلاعات مالی‌شان در غالب بنگاه‌های بخش خصوصی تهیه و گواهی شده باشد و قابل اعتماد در بازار سرمایه باشد.
وی گفت: در مرحله انتقال نیز باید صورت‌های مالی در بازار منتشر شود که چند سال آن را یک حسابدار رسمی پیش از عرضه گواهی و اعتبار بخشی و شهادت‌دهی کرده باشند.
این حسابدار همچنین اظهارداشت: بعد از عرضه نیز می‌توانند دو نقش داشته باشند یک نقش گواهی کننده یا اعتبار بخشی و شهادت دهی به عملیات شرکت بعداز عرضه در بازار به عنوان یک شرکت خصوصی عام و هم اهداف بعد از آن را می‌توانند هم برای دولت به عنوان یک عامل نظارتی شهادت دهد و هم به عنوان یک حسابدار مستقل که برای بازار سرمایه گزارش می‌دهد.