گروه بورس- ایران پیشنهاد خرید سهام ذوب‌آهن توسط یک سرمایه‌گذار روسی را بررسی می‌کند.

رییس هیات‌مدیره موسسه متالورژی ماگنیتاگورسک روسیه، روز پنج‌شنبه اطلاع داد که این موسسه پیشنهاد خرید بسته سهام شرکت ذوب‌آهن اصفهان (Esfahan Steel) را مطرح کرده است. به گزارش ایسنا به نقل از نووستی، «ویکتور راشنیکوف» گفت: در حال حاضر طرف ایرانی درحال بررسی پیشنهاد ما است. گفتنی است، موسسه متالورژی ماگنیتاگورسک یکی از شرکت‌های عمده و معتبر روسیه در تولید نورد فلزات است. در سال ۲۰۰۷ موسسه مذکور تولیدات خود را نسبت به سال ۲۰۰۶ به میزان ۶/۷درصد افزایش داده و به ۲/۱۲میلیون تن رسانده است. به گزارش ایسنا،‌ پیش‌تر بهرام سبحانی، مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان، در این باره گفته‌ بود که مذاکرات ذوب‌آهن با رییس هیات‌مدیره شرکت ماگنیتاگورسک روسیه صرفا جنبه فنی داشته و مسائلی مانند فروش سهام ذوب‌آهن در حیطه اختیارات ما نیست. وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا موافق حضور شرکت‌های خارجی در بخش معادن و صنایع معدنی کشور هستید؟ توضیح داده بود که باید دید انگیزه شرکت‌های خارجی از سرمایه‌گذاری و حضور در بخش معادن و صنایع معدنی ایران چیست؟ اگر به دنبال منابع و منافع خاصی باشند، قطعا به نفع کشور نخواهد بود، اما اگر حضور آنها کنترل شده باشد، می‌تواند نقش به‌سزایی در رشد صنعت کشورمان داشته باشد.

او با اشاره به این‌که «ویکتور راشنیکوف» برای خرید سهام ذوب‌آهن اعلام آمادگی کرده است، افزوده بود: در هر صورت فروش سهام در حیطه اختیارات ما نیست و وی به سازمان خصوصی‌سازی معرفی شده تا با سیاست‌های مربوط به خصوصی‌سازی و واگذاری و فروش سهام در ایران آشنا شود؛ ضمن این‌که فروش سهام کارخانه‌های دولتی به یک فرد خارجی نیز توسط سازمان خصوصی‌سازی تایید و اجرا می‌شود.

او اضافه کرده بود: در هر صورت این فرد روسی مشتاق است که کل سهام ذوب‌آهن را خریداری کند و اگر چنین نشود، دست‌کم سهام غالب را بخرد. در این زمینه هم قضیه را جدی گرفته و تیم‌هایی را نیز قرار بوده برای ارزیابی به ایران بفرستد، ولی قرار شده است که در ابتدا با سازمان خصوصی‌سازی مذاکراتی داشته باشد.

همچنین احمدعلی هراتی‌نیک، رییس هیات‌عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، چندی پیش درباره حضور راشنیکوف در ایران عنوان کرده بود که وی به تازگی از شرکت‌های فولاد خوزستان، ذوب‌آهن و سنگ‌آهن گل‌گهر بازدید کرده و در ملاقات با ما، از علاقه‌مندی خود برای خرید بالای ۵۰درصد سهام شرکت ذوب‌آهن اصفهان خبر داده است.