ایسنا- عضو هیات‌مدیره سازمان بورس گفت: در‌ سال 86 صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق‌ بهادار، شرکت‌های تامین سرمایه کانون کارگزاران و کانون نهادهای سرمایه‌گذاری تشکیل شد و در سال جدید نیز تکمیل مقررات شرکت‌های مشاوره و سبدگردان، پیش‌نویس اساسنامه صندوق سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات و اوراق رهن ثانویه مسکن انجام می‌شود.

دکتر قاسم محسنی دمنه، با تشریح عملکرد سازمان بورس در سال ۸۶ گفت: صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار و اوراق مشارکت در نیمه سال ۸۶ راه‌اندازی شد که در‌حال‌حاضر چارچوب آن آماده بوده و در صورت ارائه درخواست، مجوز آن اعطا می‌شود. وی به تاسیس شرکت‌های تامین سرمایه پرداخت و افزود: تاکنون سه مجوز تاسیس شرکت تامین سرمایه صادر شده است که دو شرکت ثبت و یک شرکت در حال ثبت است که فعالیت آنها تا پایان سال آغاز می‌شود. وی ادامه داد: پیش‌نویس مقررات مربوط به شرکت‌های مشاوره و سبدگردان آماده شده و مقررات آن اوایل سال ۸۷ تکمیل می‌شود که در این صورت مجوز شرکت‌های سبدگردان و مشاوره بدون هیچ‌گونه محدودیت و با توجه به تقاضا صادر شده و این صندوق‌ها می‌توانند مشاوره و مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری را بر عهده بگیرند.
محسنی خاطرنشان کرد: با تاسیس شرکت‌های مشاوره و سبد‌گردان، هر فردی می‌تواند شرکت‌های سبد‌گردان و مشاوره را راه‌اندازی کرده و صندوق تشکیل دهد.
معاونت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس اظهار کرد: در سال ۸۶ کانون کارگزاران و کانون نهادهای سرمایه‌گذاری تشکیل شد و با تاسیس این کانون نهادهای سرمایه‌گذاری، شرکت‌های سرمایه‌گذاری، صندوق‌ها و شرکت‌های تامین سرمایه به صورت نهادی و به عنوان سرمایه‌گذار در بازار فعالیت می‌کنند. وی به تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات اشاره و اضافه کرد: پیش‌نویس اساسنامه این صندوق‌ها تا پایان سال یا حداکثر تا ۱۵ فروردین‌ماه تهیه می‌شود که طبق برنامه مقرر است تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه جلساتی با صاحب‌نظران برگزار شده و ظرف یک‌ماه نهایی شود. محسنی ساختار این صندوق‌ها را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: در این صندوق‌ها یک مدیر به عنوان نهاد مالی و یک مدیر ساخت و ناظر حضور دارند که مدیر ساخت باید در ساختار ساختمان از تجربه کافی برخوردار باشد و سایر ارکان این صندوق‌ها نیز در حال طراحی است.
عضو هیات‌مدیره سازمان بورس هدف از تشکیل این صندوق‌ها را تامین منابع مالی در تولید ساختمان دانست و عنوان کرد: این صندوق‌ها قرار است تولید را افزایش دهند که در این صورت احتمال افزایش قیمت مسکن کاهش ‌می‌یابد. وی یادآور شد: شرکت‌های تامین سرمایه و شرکت‌های مخصوص برای مدیریت صندوق‌های زمین ساختمان مجوز دریافت می‌کنند و با تدوین مقررات شرکت‌های سبد گردان و مشاوره در فروردین ماه این شرکت‌ها نیز می‌توانند مجوز مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری را دریافت کنند. محسنی دمنه بازار رهن ثانویه را مد نظر قرار داد و گفت: خریدار اوراق رهن ثانویه دیون و مطالبات بانک را از بابت تسهیلاتی که برای مسکن داده است خریداری می‌کند و دیون و تسهیلات بانکی که بابت خرید مسکن ارائه شده از ترازنامه آنها خارج و مجددا اصلاح می‌شود که در این صورت بانک‌ها مطابق سیستم بانکی توانایی پرداخت تسهیلات جدید را پیدا می‌کنند. عضو هیات‌مدیره سازمان بورس تاکید کرد: طراحی اوراق رهن ثانویه مسکن کار دشواری است و باید تمام جنبه‌های مالیاتی و حقوقی آن مورد توجه قرار گرفته و صلاحیت افراد تایید شود که برای این منظور طراحی دقیقی مورد‌نیاز است.