اختتامیه‌ای که در خود بازار نبود

گروه بورس- مراسم پایانی چهارمین نمایشگاه بورس، بانک و خصوصی‌سازی در حالی به پایان رسید که نقایص زیادی در برگزاری این مراسم به چشم می‌خورد. در وهله نخست، مراسمی که برای فعالان و مسوولان بازار سرمایه کشور برپا شده بود، با ۴۵ دقیقه تاخیر کار خود را آغاز کرد. تاخیری که در خور افرادی که مشغله اصلی آنها مسائل اقتصادی و زمان است، نبود. همچنین این مراسم در شرایطی به پایان رسید که مسوول بالاترین مقام نظارتی بازار سرمایه ایران به دلیل آنچه جلسه اضطراری مطرح شد، در جلسه حاضر نشد و دکتر حسینی، عضو هیات‌مدیره سازمان بورس به نمایندگی وی به ایراد سخنرانی پرداخت.

اما مهم‌ترین ایراد برگزاری مراسم اختتامیه، نه تاخیر و نه غیبت عالی‌ترین مقام بازار سرمایه بود، بلکه نتیجه اصلی این مراسم، نحوه تقدیر و تشکر از برترین‌ها بود. جایی که به دلیل قدردانی از فعالان بازار سرمایه از جمله نفرات برتر آزمون‌های سازمان بورس، شرکت‌های برتر به لحاظ اطلاع‌رسانی و کارگزاران نمونه، مراسم پایانی نمایشگاه بورس را به اختتامیه جشنواره بورس تبدیل کرد.

رسم معمول در مراسم پایانی نمایشگاه تقدیر از برگزارکنندگان نمایشگاه و تقدیر از شرکت‌کنندگان برتر در زمینه بهترین غرفه‌آرایی، بهترین رسانه پوشش‌دهنده اخبار نمایشگاه، برترین شرکت‌کنندگان به لحاظ ارتباط با بازدیدکنندگان بهترین محصول کالای عرضه شده، بهترین خدمات مالی و ... است در حالی که در مراسم دیروز، به هیچ عنوان یادی از عوامل حاضر در نمایشگاه نشد. این موضوع می‌تواند انگیزه شرکت‌کنندگان را برای حضور در نمایشگاه‌های آتی از بین ببرد. از سوی دیگر، یکی از موارد جالب توجه که در صحبت‌های مجری برنامه و سخنرانان مراسم به ویژه عضو هیات‌مدیره شرکت‌ بورس خالی بود، تقدیر جمعی از مطبوعات به عنوان یکی از بالاترین ارکان اطلاع‌رسانی بازار سرمایه بود. جایی که عضو هیات‌مدیره سازمان بورس با تقدیر چندباره از شرکت‌های بورس و اوراق بهادار و کالا، سازمان خصوصی‌سازی و کارگزاران، آنها را تنها ارکان شفافیت و اطلاع‌رسانی در بازار خواند، در حالی که رسانه‌های اقتصادی اعم از نشریات و سایت‌های خبری بخشی از دو غرفه نمایشگاه سال جاری را به خود اختصاص داده‌اند، قطعا در اطلاع‌رسانی و ایجاد شفافیت برای فعالان بازار نقش زیادی ایفاکرده‌اندیک باردیگر اثبات شد که کارکرد رسانه‌ها برای سیاستگذاران بازار سرمایه چه اهمیتی دارد و رسانه‌ها چگونه بایدمناسبات و توقعات حرفه‌ای خود را با «سازمان» تنظیم کنند!