شنیده‌ها حاکی از تشکیل کنسرسیومی به رهبری سرمایه‌گذاری بانک ملی است که متمایل به خرید بلوک چهارم فولاد مبارکه است. گروه بورس- بورس تهران امروز شاهد عرضه چهارمین بلوک ۵درصدی فولاد مبارکه از سوی سازمان خصوصی‌سازی خواهد بود. (این بلوک که با وجود عرضه در روز شنبه هفته قبل بدون خریدار ماند، دوباره توسط کارگزاری بانک ملی ایران روانه تابلوی معاملات خواهد شد.) این در حالی است که سازمان خصوصی‌سازی در هفته آخر بهمن‌ماه، روزهای موفقی را به لحاظ عرضه سهام شرکت‌های دولتی پشت سر گذاشت، چراکه از یک سو سه بلوک ۵درصدی فولاد مبارکه توسط صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد، سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان و سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) خریداری شد و از سوی دیگر بلوک ۴۰درصدی ایرالکو با رقابت دو خریدار و افزایش ۷ریالی نسبت به قیمت پایه در نهایت به کنسرسیوم سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی و مهر اقتصاد ایرانیان فروخته شد.

همچنین در خارج از بورس نیز سازمان خصوصی‌سازی موفق شد ۹۵درصد سهام شرکت پتروشیمی رازی را با چهار میلیارد تومان افزایش نسبت به قیمت پایه به ارزش ۶۳۵میلیارد تومان به فروش برساند.

بر این اساس، مجموع فروش سهام توسط سازمان خصوصی‌سازی در هفته پایانی بهمن به بیش از ۱۶۵۴میلیارد تومان بالغ شد. رقمی که مقایسه آن با سایر سهام فروخته شده طی ۱۱ماه ابتدایی امسال، از رشد چشمگیر فروش سهام در هفته‌های پایانی سال حکایت دارد. اما بلوک پایانی فولاد مبارکه در شرایطی امروز عرضه می‌شود که بورس تهران در بعد سیاسی با انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و گمانه‌هایی درباره احتمال صدور قطعنامه سوم مواجه است. هر چند در نوسانات بورس تهران طی ماه‌های گذشته، مسائل هسته‌ای نقش زیادی نداشته است، اما به نظر می‌رسد تصویب قطعنامه‌ای که پیش‌نویس آن حکایت از محدودیت‌های شدید بانکی دارد، می‌تواند اقتصاد ایران و به تبع آن بورس تهران را به شدت تحت‌تاثیر قرار دهد.

از سوی دیگر بررسی خریداران احتمالی بلوک چهارم نشان می‌دهد کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های سرمایه‌گذاری به رهبری سرمایه‌گذاری بانک ملی تمایل به خرید بلوک مزبور دارند و دلیل عدم انجام معامله در هفته قبل نیز به انصراف برخی از اعضای کنسرسیوم و مشکلات سایرین در تامین نقدینگی مرتبط بوده است.

هرچند امروز احتمال خرید بلوک فولاد دور از ذهن نیست، اما نگرانی اصلی درخصوص معاملات انجام‌شده به نحوه تامین نقدینگی خریداران برای پرداخت ۲۰درصد وجه نقد معاملات بازمی‌گردد. در این میان به نظر می‌رسد توسعه صنعتی، یکی از خریداران بلوک ایرالکو، با فروش بخشی از سهام تحت تملک خود در خارج از بورس درصدد تامین نقدینگی سهام خریداری شده است.

همچنین صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد، شستا و مهر اقتصاد ایرانیان نیز به واسطه ورود نقدینگی (Inflow) مشکلی در پرداخت بخش نقد معاملات ندارند. اما در حال حاضر وضعیت کنسرسیوم خریدار بلوک چهارم از لحاظ تامین نقدینگی مشخص نیست. هرچند تسویه بخش نقد معاملات مزبور در اواخر فروردین‌ماه ۸۷ انجام خواهد شد. اما تعطیلات نوروز در کنار نزدیکی به پایان سال شمسی، می‌تواند تامین نقدنیگی هر یک از خریداران از طریق بورس را با مشکل روبه‌رو کند، چراکه هم بورس می‌تواند از عرضه‌های گسترده به شدت آسیب ببیند و هم خریداران در این حالت نمی‌توانند به مقصود خود در تامین نقدینگی دست یابند.

به هر صورت امروز خریداری بلوک چهارم می‌تواند آمار فروش سهام توسط سازمان خصوصی‌سازی را به میزان ۳۰۸میلیارد تومان دیگر افزایش دهد و «خصوصی‌سازی» را در تحقق ۵۰درصدی پیش‌بینی فروش سهام یاری ساند، اما «خصوصی‌سازی» برای تحقق بودجه فروش سهام دولتی در سال جاری تنها ۱۷روز کاری دیگر فرصت دارد.