دنیای اقتصاد - نخستین بلوک پنج‌درصدی شرکت فولاد مبارکه اصفهان امروز در بورس اوراق بهادار تهران عرضه می‌شود. همچنین سه بلوک پنج‌درصدی این شرکت نیز به ترتیب در روزهای۲۷، ۲۸و ۲۹بهمن ماه جاری در بورس عرضه خواهد شد. رقابت نهادهای مالی بازار برای خرید ۲۰درصد از سهام «فولاد»

گروه بورس: نخستین بلوک پنج‌درصدی شرکت فولاد مبارکه اصفهان امروز در بورس اوراق بهادار تهران عرضه می‌شود.

شرکت مادر تخصصی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی به صورت یک‌جا و نقد‌ و اقساط (۲۰درصد نقد و ۸۰درصد اقساط) این عرضه را انجام خواهد داد.

براساس این گزارش، ۵درصد معادل ۷۹۰میلیون سهم شرکت فولاد مبارکه اصفهان با قیمت پایه ۳۹۰۰ریال در بورس اوراق بهادار تهران عرضه می‌شود.

البته در صورتی که قیمت تابلو در آخرین روز قبل از عرضه سهام از قیمت مبنای ارزش پایه تعیین شده، بیشتر باشد، آن قیمت به عنوان قیمت پایه ملاک عمل خواهد بود.

همچنین سه بلوک پنج‌درصدی این شرکت نیز به ترتیب در روزهای۲۷، ۲۸و ۲۹بهمن ماه جاری در بورس عرضه خواهد شد.

کارگزاران خریدار در صورتی مجاز به ورود سفارش خرید در سامانه معاملاتی خواهند بود که سه‌درصد ارزش سهام مورد معامله براساس قیمت پایه را به صورت نقدی یا ضمانت‌نامه بانکی بدون قید و شرط از مشتری دریافت کرده و حسب مورد به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه واریز یا ارائه کنند.

در صورت انصراف خریدار از ایفای تعهدات خود به هر دلیل، این مبلغ جهت جبران خسارات وارده ضبط شده و مسترد نخواهد شد. همچنین سپرده سایر متقاضیان حداکثر ظرف دو روز کاری پس از اعلام برنده مسترد خواهد شد. مهلت پرداخت نقدی معامله ۳۰روز کاری از تاریخ مشخص شدن خریدار در رقابت خواهد بود. بر اساس این گزارش، شرکت کارگزاری بانک ملت (سهامی خاص) مسوولیت این عرضه را بر‌عهده خواهد داشت. عرضه چهار بلوک پنج‌درصدی سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان اوایل آذر‌ماه گذشته به علت نبود خریدار انجام نشد.سهام فولاد مبارکه اصفهان در شرایطی امروز با شرایط جدید و به صورت بلوکی در بازار عرضه می‌شود که ظاهرا تعدادی از شرکت‌ها و نهادهای مالی سرشناس بازار برای خرید این بلوک‌ها ابراز تمایل کرده‌اند.خبرگزاری فارس در این رابطه گزارش داده که از قرار معلوم تاکنون چند خریدار جدی برای خرید سهام این دو شرکت تحرکاتی را آغاز کرده‌اند.

همزمان با عرضه اولین بلوک ۵‌درصدی از سهام فولاد مبارکه که طی آن سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) اقدام به فروش ۷۹۰‌میلیون سهم خواهد کرد، برخی از خریداران حقوقی و جدی سهام این شرکت تحرکاتی را آغاز کرده‌اند.

تمایل صبا تامین برای خرید بلوک‌های فولاد

براساس این گزارش، اخبار غیررسمی حکایت از آن دارد، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین (وابسته به سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) برای خرید یک و حداکثر دو بلوک ۵درصدی فولاد مبارکه بررسی‌هایی را انجام داده، اما هنوز به نتیحه قطعی نرسیده اما احتمالا یک بلوک ۵درصدی فولاد مبارکه توسط این شرکت خریداری خواهد شد که در این صورت با توجه به مالکیت ۵‌درصدی سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در فولاد مبارکه، این مجموعه یک عضو هیات مدیره در این شرکت خواهد داشت.

۴شرکت دیگر هم آماده‌انداز طرف دیگر شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه ملی، توسعه معادن و فلزات، صندوق کارکنان فولاد به همراه آستان قدس رضوی نیز از خریداران سه بلوک دیگر فولاد مبارکه به شمار می‌آیند. این در حالی است که با توجه به قیمت پایه ۳۹۰ تومانی هر سهم فولاد مبارکه و ارزش ۳۰۸‌میلیارد و ۱۰۰‌میلیون تومانی ۷۹۰‌میلیون سهم و همچنین قیمت تابلوی ۳۱۸ تومانی فولاد مبارکه، برخی از این خریداران بر این باورند که قیمت ۳۹۰ تومانی پایه باید کاهش یابد، ولی با توجه به پرداخت ۶/۶۱‌میلیارد تومان از ۳۰۸‌میلیارد و ۱۰۰‌میلیون تومان هر بلوک در اوایل سال آینده و با توجه به امکان پرداخت اقساط ۵ ساله از محل سود سالیانه فولاد مبارکه، خریداران بلوک‌های ۵درصدی فولاد مبارکه انگیزه‌های بیشتری دارند.

ایرالکو هم خریدار دارد

از سوی دیگر در رابطه با عرضه بلوک ۴۰ درصدی ایرالکو که طی آن سازمان خصوصی‌سازی بعد از اتمام عرضه‌های فولاد مبارکه در ۲۸ بهمن در روز سه‌شنبه آینده ۳۰ بهمن اقدام به عرضه ۶۶‌میلیون سهم ایرالکو خواهد کرد، خبر می‌رسد که یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری حاضر در بورس خریدار جدی این بلوک است و از مدت‌ها پیش مطالعات و بررسی‌های ویژه‌ای را در این خصوص انجام داده است.

با این همه و با توجه به عدم قطعیت مناسبات در بازار سهام ، تا انجام قطعی معاملات بلوکی سهام شرکت‌های فولاد مبارکه و ایرالکو نمی‌توان اظهار نظر دقیق و کاملی کرد و به مانند همیشه باید باز هم منتظر زمان بود.

برگزاری جلسه ویژه برای ایرالکو

در همین حال، مشاور وزیر صنایع از ارائه تمام مدارک برای عرضه بلوک‌های فولاد مبارکه و ایرالکو به سازمان خصوصی‌سازی و برگزاری جلسه ویژه برای فروش ۶۶‌میلیون سهم ایرالکو خبر داد. ایرج اکبریه در گفت‌و‌گو با فارس، با اشاره به عرضه اولین بلوک ۵‌درصدی فولاد مبارکه در روز جاری گفت: تمام مدارک مربوط به عرضه ۴ بلوک ۵درصدی فولاد مبارکه و بلوک ۴۰درصدی ایرالکو به سازمان خصوصی‌سازی ارائه شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا به مانند جلسه ویژه فولاد مبارکه چنین جلسه‌ای برای ایرالکو نیز برگزار خواهد شد یا خیر، اظهار داشت: باتوجه به قیمت‌گذاری سهام ایرالکو و ارزشمندی این شرکت مطرح در صنعت آلومینیوم، تا قبل از عرضه بلوک ۴۰‌درصدی در روز سه شنبه ۳۰ بهمن، جلسه‌ای با حضور سرمایه‌گذاران و کارگزاران برگزار خواهد شد.

خوش‌بینی سازمان خصوصی‌سازی

رییس سازمان خصوصی‌سازی نیز در این رابطه گفت: به انجام معامله و فروش قطعی بلوک ‌۵درصدی سهام فولاد مبارکه و بلوک‌۴۰‌درصدی ایرالکو خوش‌بین هستم.

غلامرضا حیدری کرد زنگنه در رابطه با عرضه ۴ بلوک ۵‌درصدی از سهام فولاد مبارکه و بلوک ۴۰‌درصدی ایرالکو اظهار داشت: شرایط انجام معامله این بلوک‌ها نسبت به گذشته تغییر و برای خریداران تسهیلات مطلوبی از جمله فرصت یک ماهه برای پرداخت ۲۰درصدی نقد و اقساط ۵ ساله در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: باتوجه به این تسهیلات و همچنین ارزش شرکت‌های فولاد مبارکه و ایرالکو به انجام معامله و فروش قطعی این بلوک‌ها خوش‌بین هستم و به احتمال زیاد این عرضه‌ها با موفقیت همراه خواهد بود.

در همین حال کارشناسان ارزیابی و پیش‌بینی‌های متفاوتی از فرجام عرضه‌های جدید دارند. هادی بیدختی، مدیرعامل یک کارگزاری، در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: سازمان خصوصی‌سازی ابتدا باید از وجود حداقل یک مشتری بالقوه اطمینان حاصل کرده و سپس نسبت به عرضه سهم اقدام کند، زیرا اگر قرار باشد منابع مورد نیاز خارج از بازار تامین شود، بازار دچار مشکل می‌شود.

وی اظهار کرد: با توجه به شرایط خاص عرضه‌های عمده بهتر است ابتدا از وجود یک مشتری مطمئن بوده و سپس نسبت به آگهی آن اقدام شود، در این صورت با وارد شدن مشتری جدید در روز عرضه رقابت ایجاد شده یا سهم به قیمت پایه معامله می‌شود.

بیدختی تاکید کرد: منابع معامله عمده باید از محل سهامداران عمده و امکانات ویژه تامین شده و پول جدیدی وارد بازار شود، زیرا منابع بازار برای گردش خود بازار است، ولی اینکه تصور شود از منابعی که به صورت خرد وارد بازار می‌شود، امکان معامله عمده وجود دارد اشتباه است.

این کارگزار بورس احتمال داد: در صورت اطمینان نداشتن از وجود مشتری، عرضه بلوکی فولاد مبارکه و آلومینیوم با شکست مواجه می‌شود، بنابراین امید است برای عرضه جدید حداقل بعد از اطمینان از وجود مشتری نسبت به عرضه آن اقدام شود.

وی اضافه کرد: تصور تشکیل کنسرسیوم در روز عرضه به سایر بازار ضربه وارد می‌کند، زیرا ممکن است سرمایه‌گذاران با توجه به ارزندگی سهم و برای تامین منبع مورد نیاز اقدام به فروش سایر سهم‌های خود کنند که در این صورت به سایر سهام‌های موجود در بازار فشار وارد می‌شود.

این کارگزار بورس تاثیر افزایش بهره مالکانه را بر تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران موثر دانست و گفت: موضوع افزایش بهره مالکانه باعث شد تا سرمایه‌گذاران احساس کنند پس از وارد شدن در بازار برخی قواعد آن تغییر می‌کند که این تغییر به ضرر سرمایه‌گذاران بوده و ریسک‌های جدیدی برای آنها ایجاد می‌کند. وی با اشاره به اینکه افزایش بهره مالکانه در خریداری سهام فولاد مبارکه موثراست ادامه داد: در صورتی‌که برای این موضوع برنامه و منطق خاصی وجود داشته باشد، این ابهام برای سرمایه‌گذاران باقی خواهد ماند، زیرا نمی‌توان به آنها اطمینان داد که افزایش بهره مالکانه در سال‌های آینده، دوباره مطرح نمی‌شود.

وی تاکید کرد: باید قبل از عرضه سهم قیمت و فرمول ثابت آن و نیز چارچوب تغییرات به صورت شفاف و مشخص اعلام شود تا خریداران براساس آن تصمیم‌گیری کنند، زیرا در پیام مقام معظم رهبری نیز به صراحت اعلام شده است که باید ورودی و خروجی شرکت‌ها و نیز وضعیت گذشته و آینده آنها به صورت مشخص اعلام شده و براساس قانون تجارت فعالیت شود.

امتیازی برای سرمایه‌گذاران

همچنین در این مورد نصرا... برزنی، عضو هیات‌مدیره شرکت بورس، معتقد است: شرایط عرضه چهار بلوک پنج درصدی به صورت ۲۰‌درصد نقد طی ۳۰ روز کاری و پرداخت مابقی آن در اقساط پنج ساله امتیاز خوبی برای سرمایه‌گذاران است.

وی با اشاره به کشش مورد نیاز بازار برای عرضه این سهم ادامه داد: فولاد مبارکه سهام شناخته شده و دارای بازدهی مناسب و طرح توسعه است، بنابراین برای سرمایه‌گذاران مناسب است.

عضو هیات‌مدیره شرکت بورس اظهار کرد: به دلیل عرضه این سهم در چهار بلوک پنج درصدی می‌توان این رقم را به صورت سندیکایی معامله کرد، بنابراین موفقیت آن بسیار زیاد است.

به اعتقاد وی موضوع افزایش بهره مالکانه به صورت جدی بر تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران اثرگذار نیست، ضمن اینکه این میزان به پیشنهاد ارائه شده از سوی دولت بازگشته است، بنابراین روش شرایط عرضه بسیار مناسب و حساب شده است. این کارگزار بورس توصیه کرد: درحال حاضر چون بازار ازنظر شرایط قیمتی در پایین‌ترین حالت خود وجود داشته و چشم‌انداز روشنی از آینده بازار مشاهده می‌شود، فرصتی که برای سرمایه‌گذاری در سال ۷۸ ایجاد شد همان فرصت در حال تکرار است، یعنی در حال حاضر موقعیت بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد.

برزنی تاکید کرد: حداقل تا شش ماهه آینده فرصت برای سرمایه‌گذاری مناسب است، زیرا قیمت سهم بسیار مناسب بوده و قیمت سهم در مقایسه با ارزش جایگزینی آن بسیار پایین است، مخصوصا در سیمان مواردی وجود دارد که ارزش جایگزینی آن چهار برابر قیمت تابلو سهم است، بنابراین فرصت بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد.

حال باید دید به‌رغم ارزندگی سهم و با وجود مطرح شدن موضوع افزایش بهره مالکانه و در میان تردید سرمایه‌گذاران علاقه‌ای به خرید این سهم وجود دارد و آیا امروز طلسم عرضه بلوکی فولاد شکسته خواهد ‌شد؟