رشد چهار برابری درآمد «نیس یورونکست» بعد از ادغام

گروه بورس- درآمد خالص بورس «نیس یورونکست» در سه ماه چهارم سال گذشته میلادی از سطح ۴۵میلیون دلار به ۱۵۶میلیون دلار رسید که چهار برابر افزایش یافته است. به گزارش سایت رسمی شرکت بورس، به نقل از «بلومبرگ» سود بورس نیس یورونکست که چندین بورس را در دو سوی اقیانوس اطلس در اختیار دارد، بدلیل افزایش بی سابقه حجم معاملات و پذیرش شرکت‌های جدید در سه ماه چهارم سال ۲۰۰۷، نسبت به مدت مشابه سال قبل، سه برابر شد.

درآمد خالص این شرکت در مدت مزبور به ۱۵۶‌میلیون دلار یا ۵۹سنت برای هر سهم رسید که این میزان برای مدت مشابه سال قبل برابر با ۴۵‌میلیون دلار یا ۲۹ سنت برای هر سهم بوده است. بدون احتساب هزینه‌های ادغام و هزینه‌های اولیه، خالص درآمد شرکت به ۱۷۵‌میلیون دلار یا ۶۶ سنت برای هر سهم بالغ خواهد شد. این میزان برای مدت مشابه سال قبل برابر با ۱۲۶‌میلیون دلار یا ۴۷ سنت برای هر سهم بود.

معاملات بورس نیس یورونکست، که شامل معاملات چهار بورس اروپایی و بورس نیویورک است، همزمان با کاهش قیمت‌های اوراق بهادار در سطح دنیا افزایش چشم گیری داشته است. از جولای ۲۰۰۷، که ناتوانی گیرندگان وام‌های رهنی در بازپرداخت این نوع وام‌ها منجر به سقوط اوراق قرضه‌های رهنی با درجه AAA (بالاترین درجه اعتبار) و سرایت آن به بازارهای جهانی شد، پرکارترین هفته‌ها را در تاریخ خود شاهد بود.

درآمد ناشی از معاملات سهام در سه ماه چهارم تا ۴۷۵ دلار افزایش یافت که دو برابر مدت مشابه سال قبل است. فروش ناشی از معاملات اوراق مشتقه ۲۴ برابر شده و به ۲۲۰‌میلیون دلار رسید و درآمد ناشی از پذیرش شرکت‌های جدید در بازار به ۹۹‌میلیون دلار بالغ شد که ۱۰‌درصد رشد را نشان می‌دهد.

آخرین گزارش بورس حاکی است در سه ماهه چهارم سال ۲۰۰۷ حدود ۲۴‌درصد از کل درآمدها از محل معاملات اوراق مشتقه، ۱۹‌درصد از محل معاملات سهام اروپایی و ده‌درصد نیز از محل معاملات سهام آمریکایی است. همچنین درآمد حاصل از فروش اطلاعات و پذیرش شرکت‌ها، و فروش نرم افزار و فناوری به ترتیب ۱۳ و ۱۴‌درصد از کل درآمد را تشکیل می‌دهد.

بر اساس این گزارش، بعضی از صرفه‌جویی‌ها در هزینه‌های فناوری بورس نیویورک، ناشی از ادغام آن با بورس یورونکست که در سال قبل انجام شد، خواهد بود. در این زمینه، مدیر اجرایی بورس نیویورک اظهار داشت: صرفه‌جویی در هزینه، بالغ بر ۲۷۵‌میلیون دلار است که ۲۵۰‌میلیون دلار آن مربوط به حوزه فناوری و ۲۵‌میلیون دلار آن نیز ناشی از سایر عوامل است.

از ژوئن ۲۰۰۶ که بورس نیویورک پیشنهاد ۱۴‌میلیارد دلاری برای خرید یورونکست ارائه داد، این بورس‌ها تبدیل شش سامانه معاملاتی خود به دو سیستم جهانی را برنامه‌ریزی کرده و انتظار دارند با کاهش پست‌های مدیریتی تا سال ۲۰۱۰ سالانه مبلغ ۲۷۵‌میلیون دلار در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند.

درآمد خالص نیس یورونکست برای کل سال ۲۰۰۷ بالغ بر ۶۴۳‌میلیون دلار در مجموع یا ۷/۲ دلار برای هر سهم است. این میزان برای سال ۲۰۰۶ به ترتیب برابر با ۲۰۵‌میلیون دلار در مجموع و ۳۶/۱ دلار برای هر سهم بود.