شرکت بورس بازار فرابورس ایجاد می‌کند

گروه بورس- پیگیری ایجاد OTC در دستور کار شرکت بورس اوراق بهادار است. مصطفی امید قائمی، عضو هیات‌مدیره شرکت بورس با بیان این مطلب گفت: ما به دنبال تشکیل و ایجاد یک بازار فرابورس (OTC) هستیم، حتی اگر در این بازار سهم مدیریتی نداشته باشیم.

وی افزود: به منظور ایجاد این بازار با تعدادی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری و OTCهای موجود مذاکراتی انجام شد و پیگیری‌های اولیه برای تشکیل این بازار صورت گرفته است.

امید قائمی درباره ویژگی این بازار گفت: پس از انحلال تابلوی چهارم و انتقال شرکت‌های مندرج در این تابلو به بازار دوم، در صورتی که شرکت‌های یاد شده از بازار دوم نیز اخراج شوند، می‌توانند سهام خود را در OTC ایجاد شده با شرایط آسان‌تر عرضه کنند.

عضو هیات‌مدیره شرکت بورس درباره ایجاد ابزارهای جدید مالی در بورس گفت: ابزارهای جدید مالی برای استفاده در بازار با مشکل عدم وجود بستر قانونی مواجهند که بخشی از آن حل شده، اما به دلیل کوچک بودن بازار سرمایه ایران، به‌رغم تلاش‌های صورت گرفته، این ابزارها با استقبال خوبی روبه‌رو نشده است.

وی افزود: در حال حاضر کمتر از یک درصد جمعیت ایران در بازار سرمایه فعالیت می‌کنند بنابراین ما شاهدیم که سازمان بورس با تلاش فراوان صندوق مشاع ایجاد و اوراق مشارکت عرضه کرد، اما استقبال چندانی از آنها نشد و تاکنون غیر از اوراق مشارکت ایران‌خودرو اوراق دیگری در بازار عرضه نشده است.

امید قائمی ادامه داد: در اواخر سال ۸۳ در کارگزاری‌ها صندوق‌های مشاع ایجاد شده، اما مجموع دادوستد آنها به ۷میلیارد تومان هم نرسید.

به تازگی نیز سازمان بورس، صندوق مشاع معرفی کرد که به تدریج از آن استقبال می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بورس ما کوچک‌تر از آن است که این ابزار را پوشش دهد. امید قائمی عملکرد شرکت بورس از زمان تاسیس تاکنون را توام با موفقیت توصیف کرد و گفت: دو سال قبل، عملا معامله‌ای در بازار رخ نمی‌داد و ۸۰درصد سهم‌ها قابلیت نقدشوندگی نداشتند، اما در حال حاضر ۸۰درصد سهم‌ها از این ویژگی‌ برخوردار شده‌اند. وی افزود: قیمت سهام بسیاری از شرکت‌های سرمایه‌گذاری که روند منفی داشتند، تعدیل شده و به نقطه خوبی رسیده است و من معتقدم نسبت به سال گذشته، بازار تخصصی‌تر شده و فعالان بازار از دید کارشناسانه‌تری برخوردار شده‌اند.

امید قائمی عملکرد شرکت بورس در جهت شفافیت بازار را مثبت ارزیابی کرده و گفت: بازار امروز در مقایسه با ۵سال قبل یک روند تکاملی را دنبال کرد و صرف‌نظر از مدیران و جایگاه آنها ما امروز بازاری با شرایطی بهتر از گذشته داریم.

در این دو سال قوی‌ترین نظارت اعمال شده و با ایجاد دامنه نوسان، بسیاری از قیمت‌ها تعدیل شده است.

وی تاکید کرد: نوسان، ذات بورس است و افزایش و کاهش قیمت‌ها نباید خللی در بازار ایجاد کند، حتی در بورس نیویورک قیمت‌ها گاهی هزار برابر می‌شود.

امید قائمی درباره برنامه‌های آینده شرکت بورس گفت: افزایش ضریب نقدینگی بازار، فعال‌سازی نهادهای بازار سرمایه، کارشناسی شدن تصمیم‌ها، جذب منابع مالی بیشتر، ایجاد صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری متعدد و افزایش تعدد و تکثر در عرضه و تقاضای بازار مهم‌ترین برنامه‌های شرکت خواهد بود.

عضو هیات‌مدیره شرکت بورس درباره آینده بازار سرمایه گفت: با توجه به ورود شرکت‌های بزرگ به بورس مانند کشتیرانی، حجم بازار حدود ۵ تا ۶درصد افزایش خواهد یافت که این افزایش، متاثر از شاخص نیست.