امروز در حالی مصادف با پایان عمر ۴۰ ساله و ورود به حیات۴۱ ساله بورس ایران بود که این رویداد تاریخی به مانند مهجوریت بازار سهام در اقتصاد نادیده گرفته شد و به مانند گذشته کسی شمعی برای جشن تولد بورس روشن نکرد. درست ۴۰ سال پیش بود که در ساعت ۱۱ صبح ۱۵ بهمن ۱۳۴۶ با عرضه و معامله سهام بانک توسعه معدنی و صنعتی، بورس ایران متولد شد و از آن زمان تاکنون هر چند بازار سهام با فراز و فرودهای متعدد و تعطیلی چند ساله همراه شده، اما به هر حال توانسته به صورت کودکی نوپا به تازگی‌ حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد. محوریت بورس در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و فرآیند واگذاری‌ها موجب مورد توجه قرار گرفتن بازار سهام در یکسال اخیر شده و ادامه اجرای این اصل مهم می‌تواند در آینده به تقویت هر چه بیشتر بورس بیانجامد.

کشورهای دیگر در شرایطی با توجه به اهمیت بازار سهام در تامین منابع مالی و کنترل تورم جامعه همواره جایگاه ویژه‌ای برای بورس خود قایل و به هر بهانه‌ای سعی در تثبیت این بازار در حوزه‌های اقتصادی و افکار عمومی جوامع خود دارند، اما متاسفانه به مانند مهجوریت بورس ایران در مناسبات اقتصادی ، جشن تولد۴۱ سالگی آن نیز نادیده گرفته شده و مسوولان مربوطه هیچ اقدام و تحرکی در این رابطه انجام ندادند تا تنهایی چندین ساله بورس و حضور فقط ۲/۳‌میلیون نفر از جمعیت ۷۵‌میلیون نفر کشور همچنان ادامه یابد.

این در حالی است که موضوع در نظر گرفتن خبرگزاری روز ملی برای بورس که از طریق فارس مدت‌ها پیش به مسوولان بورس پیشنهاد شده متاسفانه در راهروهای هزار توی نهادهای مربوطه پیچ و تاب می‌خورد و هنوز نتیجه‌ای نداشته است.

به نظر می‌رسد تا زمانی که به مواردی چون سالگرد حیات بورس بی‌توجهی شود نمی‌توان انتظار داشت که مردم با این بازار‌ آشنا شوند و پس‌اندازهای خود را وارد بورس کنند؛ نمی‌توان انتظار داشت که عمق این بازار سالانه ۱۰‌درصد هم افزایش یابد؛ نمی‌توان انتظار داشت که اجرای اصل ۴۴ موجب حضور توانمند بخش خصوصی شود؛ نمی‌توان انتظار داشت که قضایایی چون افزایش بهره مالکانه ۵۰۰‌میلیارد تومانی دیگر تکرار نشود ؛ نمی‌توان انتظار داشت که کودکان و نوجوانان امروز قلک‌های خود را به بورس بیاورند؛ و نمی‌توان انتظار ....

علی رضایی‌زاده