دور جدید فعالیت بازارهای موازی

دنیای اقتصاد - براساس گزارش مدیریت بازار شرکت بورس، فردا تا میزان ۵درصد (معادل ۴۷میلیون و ۵۰۰هزار سهم) از سهام یک شرکت نفتی اصل ۴۴ برای اولین بار پس از پذیرش و درج نام شرکت در فهرست شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار عرضه می‌شود. اولین شرکت نفتی اصل ۴۴ فردا وارد بورس می‌شود

۵درصد از سهام «فن‌آوران» در حالی که گزارش عملکرد ۹ماهه و بودجه امسال آن تاکنون منتشر نشده است، فردا عرضه می‌شود

گروه بورس- علیرضا کدیور: براساس گزارش مدیریت بازار شرکت بورس، فردا تا میزان ۵درصد (معادل ۴۷میلیون و ۵۰۰هزار سهم) از سهام شرکت پتروشیمی فن‌آوران برای اولین بار پس از پذیرش و درج نام شرکت در فهرست شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار در نماد «شفن» عرضه می‌شود و در روزهای آتی نیز با توجه به تقاضای بازار تا میزان ۱۱درصد دیگر از سهام این شرکت توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی عرضه خواهد شد.

برپایه این گزارش در سال آینده قیمت خوراک که ماده اولیه شرکت را تشکیل می‌دهد، افزایش خواهد یافت که این افزایش نرخ تاکنون مشخص نشده است و آثار این افزایش نیز در سودآوری شرکت مشخص نیست. آنچه واضح است این که حداکثر افزایش نرخ ماده اولیه مصرفی شرکت (گاز) به میزان نرخ گاز صادراتی خواهد بود. همچنین مواد اولیه در سال ۸۵ حدود ۱۵درصد از بهای تمام شده محصول شرکت را تشکیل می‌دهد.

بورس: بودجه و گزارش ۹ماهه ارائه نشده است

این شرکت عملکرد واقعی ۶ماهه حسابرسی شده را ارائه کرده، ولی تاکنون موفق نشده است، بودجه تعدیل شده براساس عملکرد واقعی ۹ماهه و همچنین بودجه حسابرسی شده برای سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۸۶ را ارائه کند.

بنابراین لازم است که سرمایه‌گذاران محترم در بررسی‌های تحلیلی خود میزان پوشش آخرین بودجه این شرکت را براساس عملکرد واقعی ۶ماهه لحاظ کنند.

همچنین در حال حاضر فعالیت عملیاتی شرکت به علت قطع گاز در شرایط سرما متوقف است و شرکت فعالیت تولیدی ندارد.

انتشارگزارش عملکرد ۹ماهه و بودجه سالانه یک روز قبل از عرضه!

این در حالی است که احمدرضا اشتری، مدیرعامل شرکت، در گفت‌وگو با فارس، در خصوص اطلاعیه شرکت بورس مبنی بر عدم اعلام بودجه تعدیل شده براساس عملکرد ۹ ماهه شرکت گفت: طی تماسی با رییس اداره نظارت بر ناشران بورسی اعلام کردیم که تا روز شنبه عملکرد ۹ ماهه شرکت را ارائه خواهیم کرد. از طرف دیگر افزایش نرخ ۲تومانی گاز دریافتی در سال‌جاری نیز در بودجه ۸۶ اعمال شده است.

وی ادامه داد: ‌با توجه به نامشخص بودن قیمت گاز دریافتی در سال آینده نمی‌توان بودجه سال ۸۷ را ارائه کرد، اما پیش‌بینی می‌شود بودجه سال آینده شرکت وضعیت معقولی داشته باشد.

اشتری در رابطه با قیمت گاز دریافتی برای سال آینده خاطرنشان کرد: در این باره نامه‌ای به شرکت ملی صنایع پتروشیمی ارسال و این موضوع از طریق مدیرعامل این شرکت به وزیر نفت منتقل شده که منتظر اعلام نتایج آن هستیم.

وی ادامه داد: با توجه به مذاکرات به عمل آمده، مقرر شده فرمولی از سوی مقامات مشخص شود تا همگان از تغییر قیمت گاز در آینده مطلع باشند.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی فن‌آوران درباره وضعیت تولیدات شرکت با توجه به قطعی گاز گفت: با توجه به بهبود هوا از روز پنج‌شنبه گذشته تولید متانول از سر گرفته شده است و مشکلی در روند تولیدات شرکت نیست.

اشتری به برنامه تولید ۷۰۰ هزار تن متانول در سال ۸۶ اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به قطعی گاز در عمل تولید متانول شرکت کمتر از رقم اعلامی خواهد بود؛ اما با توجه به قیمت ۳۸۰دلاری CFR شرکت (هزینه‌های مربوط به بیمه و حمل‌ونقل) که هم اکنون به بیش از ۴۲۰دلار رسیده، درآمد شرکت بیشتر شده و با توجه به افزایش نرخ محصولات مشکلی در تامین سود اعلامی وجود ندارد.

اشتری در خاتمه گفت: با این اوصاف سود هر سهم (EPS) تا پایان سال محقق خواهد شد.

لازم به ذکر است، شرکت پتروشیمی فن‌آوران با سرمایه ۹۵۰میلیارد ریال ٍبرای هر سهم هزار و ۲۹۷ریال سود پیش‌بینی کرده که در ۸ ماهه ۱۰۰۹ریال را پوشش داده است.

در همین رابطه ابراهیم قربانی فرید، کارگزار معرف پتروشیمی فن‌آوران، در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: تعیین قیمت خوراک پتروشیمی فن‌آوران از مسائل مهمی است که به بررسی‌های دقیق و مرور زمان احتیاج دارد که پس از عرضه این شرکت در بورس برطرف می شود ولی با قرارداد ۲۰ ساله‌ای که با منطقه ویژه اقتصادی منعقد شده، مشکلی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

وی اظهار داشت: تمامی اطلاعات مورد نیاز به بورس ارائه شده و به نظر من تمامی اقدامات لازمه صورت گرفته است، اما وقوع مشکلات جدید مشخص نیست.

وی در مورد خوراک این شرکت اظهار کرد: طبق قرارداد ۲۰ ساله شرکت فن‌آوران با سازمان منطقه ویژه اقتصادی و نیز قرارداد ۲۵ساله این سازمان با شرکت ملی گاز، مشکلی از این نظر وجود ندارد.

این کارگزار بورس در مورد تعیین قیمت خوراک دولتی این مجتمع اظهار کرد: تعیین قیمت خوراک و مسائلی دیگر مانند خارج کردن قیمت بین‌المللی براساس منطقه و آنالیز کردن آن مسائل مهمی است که به بررسی‌های دقیق و مرور زمان احتیاج دارد که این موارد در حال بررسی است.

قربانی فرید با بیان این‌که این موارد، بعد از عرضه شرکت در بورس برطرف می‌شود، خاطرنشان کرد: زمانی که قرارداد ۲۰ساله‌ای با منطقه ویژه اقتصادی وجود دارد، مشکلی در زمینه گاز ایجاد نمی‌شود، زیرا اگر قیمت افزایش یابد، طبیعتا قیمت خوراک آن افزایش می‌یابد؛ البته شرکت‌ ملی گاز قول مساعد داده تا خوراک این مجتمع را با تخفیف ۳۰درصدی به آن ارائه کند. اما مروری بر اخبار اطلاعیه‌ها و نظرات منتشر شده در خصوص عرضه اولیه پتروشیمی فن‌آوران حکایت از وجود مشکلات عدیده ساختاری در زمینه تحقق عرضه این سهام دارد که برخی از آنها تاکنون و در آستانه عرضه اولیه نیز مرتفع نشده است.

معاون سازمان خصوصی‌سازی: آنها خودداری می‌کنند

در ۱۳آبان‌ماه امسال سیدمهدی عقدایی؛ معاون واگذاری و حقوقی سازمان خصوصی‌سازی گفت: سهامدار عمده پتروشیمی فن‌آوران که بخش خصوصی است از عرضه سهام خود برای کشف قیمت در بورس خودداری می‌کند.

وی در خصوص آخرین وضعیت شرکت پتروشیمی فن‌آوران برای واگذاری در بورس اظهار داشت: سهام این شرکت آماده عرضه است، اما بخش خصوصی که بیش از ۵۰درصد سهام این شرکت را در اختیار دارد، از عرضه آن جهت کشف قیمت خودداری کرده است.

عقدایی گفت: براساس قانون بورس باید ۲۰درصد سهام شرکت به صورت شناور باشد و سهامداران عمده تعهد کنند که این میزان سهام را در روز اول عرضه کنند.

به گفته وی، اگر بورس بپذیرد، به‌رغم عرضه سهام این شرکت توسط سهامداران بخش خصوصی، با ۵درصد کشف قیمت خواهیم کرد. معاون واگذاری و حقوقی سازمان خصوصی‌سازی در ادامه یادآور شد: اگر سهامداران بخش خصوصی این شرکت بپذیرند، کشف قیمت با عرضه ۱۵درصد نیز قابل‌انجام است.

پس از این اظهارنظر، مقرر شد سهام پتروشیمی فن‌آوران روز ۱۶آبان‌ماه در بورس عرضه شود که این اتفاق نیفتاد و بار دیگر گفته شد که حداکثر تا ۲۵ آبان اولین شرکت وزارت نفت در بورس واگذار خواهد شد، اما باز هم در این زمان خبری از عرضه سهام شرکت پتروشیمی فن‌آوران نشد.

عدم‌تحقق وعده مسوولان بار دیگر در جدیدترین اظهارنظر غلامحسین نجابت مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تکرار شد.

وی در حالی گفته بود که سهام پتروشیمی فن‌آوران روز شنبه ۲۶ آبان‌ماه در بورس عرضه خواهد شد که این مقام مسوول خبر نداشت و ندارد که تا آن زمان مقدماتی چون درج و پذیرش شرکت در بورس و برگزاری جلسه معارفه و سایر جلسات طی نشده تا وزارت نفت در اجرای اصل ۴۴ بعد از ماه‌ها اقدامی کرده و کارنامه‌ای داشته باشد.

مدیرعامل شرکت بورس چه گفت؟

همچنین علی رحمانی، مدیرعامل بورس در تاریخ ۲۵/۸/۸۶ در رابطه با عرضه سهام پتروشیمی فن آوران گفت: هفته جاری به منظور عرضه ۱۰درصد سهام این شرکت با مسوولان سازمان خصوصی‌سازی و سهامداران عمده، جلسه هماهنگی برگزار خواهد شد تا ظرف هفته جاری یا هفته آینده این عرضه نیز در تابلوی فرعی بورس انجام شود.

وی گفت: هفته گذشته سهامداران عمده توافق کردند تا نسبت به اجرای تعهد و واگذاری سهام پنجمین شرکت اصل ۴۴ قابل واگذاری در بورس اقدام کنند که به همین منظور جلسه هماهنگی این شرکت برگزار و نهایتا تا ده روز آینده سهام این شرکت عرضه خواهد شد.

غلامرضا حیدری کردزنگنه رییس سازمان خصوصی‌سازی نیز در رابطه با زمان عرضه اولین شرکت مشمول اصل ۴۴ از مجموعه وزارت نفت گفت: حداکثر تا ۱۰روز آینده این تصمیم عملی خواهد شد و ۱۰درصد از سهام پتروشیمی فن‌آوران در بورس به فروش خواهد رفت.

مدیرعامل شرکت بورس با اشاره به وضعیت مبهم محصولات پتروشیمی ابراز داشت: هفته گذشته نامه‌ای به وزیر اقتصاد ارسال شد تا در رابطه با این موضوع و همچنین تعیین و تکلیف سیاست دولت در خصوص صنایع گوناگون اقداماتی صورت گیرد که در این راستا احتمال دارد با حضور رییس‌جمهوری و اعضای هیات‌دولت جلسه‌ای برگزار شود.

ادامه در صفحه۱۰