سنا- معاون سازمان خصوصی‌سازی گفت: سهام شرکت پتروشیمی تبریز به صورت مشروط در بورس پذیرفته شده تا قیمت خوراک آن مشخص شود.

اسماعیل غلامی، درخصوص عرضه‌های در راه گفت:‌ در حال تهیه گزارش برای پتروشیمی تبریز هستیم تا بتوانیم مراحل پذیرش آن را تکمیل کنیم، همچنین سهام شرکت‌های پتروشیمی رازی و امیرکبیر هم‌اکنون از طریق مزایده در حال واگذاری هستند. غلامی ادامه داد: پیش از این روند پذیرش شرکت‌ها در بورس با تسهیل بیشتری انجام می‌شد، اما پس از بروز مشکلاتی برای سهامداران شرکت‌هایی مانند مپنا و موسسه مالی و اعتباری سینا، حساسیت بیشتری در مورد پذیرش شرکت‌ها وجود دارد.

وی در پاسخ به این سوال که پس از فن‌آوران چه شرکت‌هایی تا پایان سال به بورس وارد می‌شوند، تصریح کرد: باید منتظر باشیم تا شرکت‌هایی که تقاضای پذیرش ارائه کرده‌اند، اقدامات اولیه لازم را انجام دهند.

معاون سازمان خصوصی‌سازی افزود: در خصوص عرضه سهام پتروشیمی‌ها باید مباحث آزادسازی محصول و قیمت خوراک آنها پس از واگذاری روشن شود. به علاوه شرکت‌ها باید گزارش حسابرسی میان دوره‌های شش‌ماهه، وضعیت خوراک و قیمت محصولاتشان را به صورت شفاف ارائه کنند. زیرا این ارقام به طور قطع بر سود قابل پیش‌بینی (EPS) و قیمت هر سهم شرکت تاثیرگذار خواهند بود.

غلامی تاکید کرد: به همین منظور مقرر شد وزارت نفت فرمولی را برای محاسبه قیمت خوراک شرکت‌های پتروشیمی تهیه و ارائه کند تا بر اساس این فرمول قیمت خوراک حداقل برای یک دوره ۱۰ ساله مشخص باشد.

وی در خصوص عرضه سهام فن‌آوران گفت: مشکلات واگذاری این شرکت بر طرف شده و بر اساس اعلام بورس، سهام این شرکت روز چهاردهم بهمن ماه عرضه خواهد شد. این در حالی است که قیمت محصولات آن تا حدودی آزاد شده و بر اساس قرارداد ۲۰ساله‌ای که با شرکت ملی پتروشیمی دارند پس از واگذاری مشکلی برای خوراک نخواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه فن‌آوران دارای ظرفیت تولید بالایی بوده و محصولاتش دارای بازارهای جهانی است، پیش‌بینی کرد که استقبال خوبی از سهام این شرکت انجام شود.