گروه بورس- مجید اسکندری: اعضای هیات‌مدیره کانون سرمایه‌گذاران نهادی، دبیر کل این کانون را انتخاب کردند. به گزارش خبرنگار ما دکتر «علی ثقفی» رییس هیات‌مدیره انجمن حسابداری ایران به عنوان دبیر کل کانون سرمایه‌گذاران نهادی از سوی هیات‌مدیره این کانون انتخاب شد.

بر این اساس، ثقفی به مدت دو سال در این سمت فعالیت خواهد کرد. یک منبع آگاه در این زمینه به خبرنگار ما گفت: این انتخاب پس از دو ماه بحث و بررسی صورت پذیرفت و قرار است این کانون پس از ایجاد امکانات لازم، تا پایان سال، فعالیت خود را آغاز کند.

به گفته وی، به منظور استقرار کانون و معرفی اقامت گاه قانونی آن، تاکنون دو محل در نظر گرفته شده که در نهایت یکی از آنها به عنوان دفتر کانون انتخاب خواهد شد.

این منبع آگاه همچنین از انتخاب دکتر ناصر پرتوی دبیر کل انجمن حسابداری ایران به عنوان دبیر کل کانون لیزینگ ایران خبر داد.

گزارش خبرنگار ما حاکی است، در‌حال‌حاضر هیات‌مدیره کانون سرمایه‌گذاران نهادی عبارتند از: حسین عبده تبریزی رییس هیات‌مدیره، فضل‌ا... معظمی نایب‌رییس هیات‌مدیره، هاشم بت‌شکن، حسین سلیمی، حسین ملاحسین آقا، محمدرضا پور ابراهیمی و حجت‌ا... صیدی.

به نوشته خبرنگار ما تاکنون این کانون دو جلسه برگزار کرده‌ است که طی آن به مسائل مربوط به خرید دفتر کانون و امور مقدماتی از قبیل ثبت‌نام و پذیرش اعضا، ثبت کانون، اختصاص حساب بانکی و ... پرداخته شده است.

کانون سرمایه‌گذاری نهادی طبق قانون جدید بازار اوراق بهادار و با هدف کاهش تصدی‌گری دولت، کاهش هزینه‌های مقررات نویسی و نظارت بر اجرای آن، افزایش کارآیی صنعت سرمایه‌گذاری، رفع نقایص قانونی و تشکیل نهادی خود انتظام برای نهادینه کردن نظارت بر شرکت‌های سرمایه‌گذاری تاسیس شده است.

این کانون شامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری، هلدینگ‌های تخصصی و چند رشته‌ای، شرکت‌های تامین سرمایه، صندوق بازنشستگی و سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری است.

یادآور می‌شود پیش از تشکیل این کانون، موسسه توسعه صنعت سرمایه‌گذاری به عنوان تشکل صنفی شرکت‌های سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کرد.

یک منبع خبری موثق نیز بر این عقیده است که با توجه به این که موسسه یاد شده و کانون دارای اعضای مشترکی هستند، اما برخی از شرکت‌ها تنها عضو کانون و برخی دیگر تنها عضو موسسه هستند، قرار است ساختمانی مجزا از موسسه برای کانون خریداری شود.

تاکنون در جلسات برگزار شده تقسیم وظایف صورت گرفته و پیش‌نویس آیین‌نامه‌های داخلی تهیه شده و برای تصویب در اختیار هیات‌مدیره قرار گرفته است.

همچنین برنامه استفاده از نیروی کارآمد و توانمند نیز در دستور کار کانون قرار گرفته و پس از انجام اقدامات اولیه برای استقرار کانون، براساس اساسنامه، حوزه‌های کاری مشخص خواهند شد.

در حال حاضر تعداد یک‌صد نهاد مالی به عضویت کانون درآمد.