صکوک اجاره چیست؟

دنیای اقتصاد- در دیدار مقامات اقتصادی بورس تهران با همتایان خود در هنگ‌کنگ، دوطرف در خصوص همکاری در زمینه تبادل اطلاعات بین بورس‌ها و نهادهای ناظر دوطرف، پذیرش متقابل اوراق بهادار و همکاری در زمینه بازارهای مالی اسلامی گفت‌وگو کردند و تفاهماتی به عمل آوردند. تهران به یک بورس ۲۵۰۰میلیارد دلاری نزدیک می‌شود

تهران تفاهمنامه پیشنهادی همکاری متقابل را به طرف هنگ‌کنگی ارائه کرد

گروه بورس - گزارش دیدار مقامات اقتصادی بورس تهران با همتایان خود در هنگ‌کنگ از روز گذشته از سوی منابع اقتصادی مختلف منتشر شد.

به گزارش رسمی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران، هیات ایرانی در مالزی که سرپرستی آن را دکتر علی صالح‌آبادی برعهده دارد، با مسوولان کمیسیون اوراق بهادار و آتی هنگ‌کنگ (SFC) و بورس هنگ کنگ (HKEX) ملاقات کرده‌اند. بنا به گزارش «عبدا... نکونام» سرکنسول ایران، در این ملاقات دو طرف در خصوص همکاری در زمینه تبادل کارشناس و برگزاری دوره‌های آموزشی تبادل اطلاعات بین بورس‌ها و نهادهای ناظر دو طرف، پذیرش متقابل اوراق بهادار و همکاری در زمینه بازارهای مالی اسلامی گفت‌وگو و تبادل نظر کرده‌اند.

برپایه این گزارش، در این ملاقات‌ها طرف ایرانی برنامه‌های گسترده خصوصی‌سازی کشورمان و واگذاری شرکت‌های دولتی از طریق بورس را برای طرف هنگ‌کنگی تشریح نمود و نسبت به استفاده از تجربیات بورس هنگ‌کنگ به عنوان یک بورس معتبر بین‌المللی با گردش مالی ۲۵۰۰میلیارد دلار آمریکا ابراز علاقه کردند که مورد استقبال طرف هنگ‌کنگی قرار گرفت و مقرر شد دو طرف ضمن ادامه ارتباط نزدیک با یکدیگر، همکاری‌های خود را در زمینه‌های مورد علاقه از جمله اجلاس‌های تخصصی بین‌المللی گسترش دهند. در دیدارهای انجام شده متن مقدماتی یادداشت تفاهم همکاری‌ها از سوی طرف ایرانی ارائه و قرار شد پس از بررسی از سوی طرف هنگ‌کنگی به امضا برسد.

خاطر نشان می‌سازد بورس هنگ‌کنگ با گردش مالی ۲۵۰۰میلیارد دلاری خود در رده دومین بورس آسیا پس از توکیو قرار دارد.

این گزارش می‌افزاید: هیات اعزامی از سازمان بورس و اوراق بهادار ایران که جهت ملاقات با مسوولان کمیسیون اوراق بهادار (SFC) و بورس هنگ‌کنگ (HKEX) در هنگ‌کنگ به سر می‌برد با آقای جان جانگ وزیر امور مالی هنگ‌کنگ ملاقات کرد. در این ملاقات در خصوص توسعه همکاری بین بورس‌های دو طرف امکان فهرست شدن شرکت‌های ایرانی در بورس هنگ‌کنگ و نیز همکاری در زمینه توسعه ابزارهای مالی اسلامی گفت‌وگو شد و آمادگی کشورمان جهت مساعدت در این زمینه به طرف هنگ‌کنگی اعلام شد.

وزیر امور مالی هنگ‌کنگ ضمن استقبال از سفر هیات ایرانی بر همکاری بورس‌های دو طرف تاکید و از مساعدت کشورمان در زمینه توسعه بازار مالی اسلامی در هنگ‌کنگ استقبال کرد.

به گزارش سنا، وزیر دارایی هنگ‌کنگ در این دیدار با بیان اینکه مسوولان این کشور قصد دارند به مرکز اوراق قرضه اسلامی (صکوک) در جهان تبدیل شوند بر توسعه ابزارهای مالی اسلامی با همکاری ایران تاکید کرد.

علی صالح‌آبادی، سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در مورد نشست مدیران بازار سرمایه ایران با مقامات کمیسیون اوراق بهادار و آتی هنگ‌کنگ (SFC) و بورس هنگ‌کنگ (HKEX) گفت: در پایان این جلسه مقرر شد دو طرف همکاری‌های خود را در زمینه‌های مختلف افزایش دهند.

وی تبادل کارشناس و برگزاری دوره‌های آموزشی، تبادل اطلاعات بین بورس‌ها و مقام‌های ناظر، پذیرش متقابل اوراق بهادار، همکاری در زمینه بازارهای مالی اسلامی و توسعه ابزارهای اسلامی (مانند صکوک) و همکاری در مورد زیر ساخت‌های بازار به منظور توسعه بازار شفاف، کارآ و منصفانه اوراق بهادار را از همکاری‌های آتی بازارهای سرمایه ایران و هنگ‌کنگ اعلام کرد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطر نشان کرد: به طور حتم تجربیات بورس هنگ‌کنگ در موضوع بین‌المللی کردن بازار اوراق بهادار می‌تواند مورد استفاده ایران قرار گیرد.

این بازار تجربه بسیار زیادی در زمینه پذیرش شرکت‌های خارجی در بورس دارد به گونه‌ای که هم‌اکنون ۶۰درصد ارزش بورس هنگ‌کنگ را شرکت‌های خارجی به ویژه شرکت‌های چینی تشکیل می‌دهند.

براساس آخرین گزارش‌ها، عمده معاملات بورس بین‌المللی هنگ‌کنگ از طریق سرمایه‌گذاران خارجی انجام می‌شود. این بورس یکی از آزادترین بورس‌های دنیا به شمار می‌رود.