گروه بورس- به دنبال چاپ خبری درباره رسیدگی کیفیت کار حسابرسان شرکت‌های در حال ورود به بازار از سوی شرکت بورس، بانک صادرات جوابیه‌ای به گروه بورس ارسال کرده است.

به نوشته خبرنگار ما، مدیرعامل شرکت بورس اول بهمن‌ماه امسال در گفت‌وگو با سایت خبری «بورس‌نیوز» با اشاره به مشکلات حسابداری و حسابرسی درباره بانک صادرات گفت: در‌حال‌حاضر پرداخت مزایای بازنشستگی کارکنان شرکت‌هایی که خودشان طرح بازنشستگی دارند، به یکی از معضل‌های مهم بورس تبدیل شده است، به‌طوری‌که به عنوان مثال بانک صادرات با ۱۶۰۰میلیارد تومان سرمایه، بدهی بازنشستگی نزدیک به ۱۸۰۰میلیارد تومان به کارکنانش دارد و اگر این مبلغ در حساب‌های بانک صادرات اعمال شود، بانک صادرات ورشکسته می‌شود، چون از قبل برای این میزان ذخیره در حساب‌ها نگهداشته نشده است.

علی رحمانی تصریح کرده بود که از عمده اقدامات و اهداف در دست شرکت بورس بررسی کیفیت کار حسابرسان و برخورد با حسابرسان متخلف است، به‌ طوری‌ که از این پس قصد داریم شدت بیشتری در برخورد با حسابرسان متخلف داشته باشیم.

به دنبال چاپ این مصاحبه، بانک صادرات دیروز با ارسال نمابری به روزنامه اعلام داشت: ذخیره مزایای پایان خدمت کارکنان بانک بعنوان تعهد بانک همواره در حساب‌ها و صورت‌های مالی براساس رویه‌ها و موازین مقرر محاسبه و منظور شده است و از بابت کسورات بازنشستگی کارکنان نیز سهم کارمند و بانک در حساب‌ها ثبت و به صندوق پرداخت شده است، مبلغ ۱۸۰۰میلیارد ریال تومان اعلام شده در گزارش موصوف، بدهی قطعی نبوده بلکه حاصل تعهدات برآوردی برای بانک و سایر بانک‌ها براساس مبانی مورد نظر مانند سن امید زندگی و نرخ بازده سرمایه‌گذاری‌ها و ... در محاسبات کارشناسان ذی‌ربط(اکچواری) برای تامین رفاه و پرداخت حقوق بازنشستگان است که بدهی قطعی نبوده و به لحاظ ایراد در مبانی و محاسبات تاکنون مورد تاکید هیات امنا صندوق بازنشستگی بانک‌ها نیز قرار نگرفته است.

بانک صادرات می‌افزاید: در این راستا با توجه به اهمیت موضوع، مراتب به وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام و برای برآورد صحیح و اعمال مبانی مورد تایید دولت محترم و شفافیت صورت‌های مالی بانک درخواست رسیدگی و اعلام‌ نظر شده که در دست پیگیری است.

این نمابر خاطرنشان می‌سازد: به‌رغم شبهه اساسی در مبانی و رقم برآوردی که هنوز مورد تایید صندوق نیز است در جهت رعایت موازین و اصول و برای اطلاع کلیه ذی‌نفعان بانک به لحاظ اهمیت، موضوع در صورت‌های مالی بانک پایان سال ۸۵ و میاندوره‌ای سال ۸۶ افشا شده است. توضیح اینکه کسری حاصله ناشی از تصمیمات کلان برای افزایش رفاه و تامین‌اجتماعی بازنشستگان بوده که صندوق را با کمبود منابع مواجه ساخته است.