لحظه تاریخی برای رکورد جدید بازدهی بورس تهران

گروه بورس- در صورتی که بورس تهران در معاملات امروز بتواند بیش از ۱۰واحد رشد شاخص قیمت را ثبت کند، شاخص بازده نقدی و قیمت به رکورد بیشترین مقدار تاریخی خود دست خواهد یافت. در حقیقت شاخص بازده نقدی و قیمت تنها ۳۶واحد تا ثبت این رکورد فاصله دارد. شاخص بازده نقدی و قیمت بورس تهران در روز ۱۲/۸/۸۶ بیشترین مقدار تاریخی خود را ثبت کرد هر چند در معاملات همان روز، این شاخص در رقم ۳۶هزار و ۴۳۳واحد بسته شد، اما طی معاملات روز مزبور توانست رکورد تاریخی ۳۶هزار و ۷۴۴واحد را نیز برای لحظاتی ثبت کند.

بدون احتساب رقم فوق، شاخص بازده نقدی و قیمت دیروز بالاترین رقم خود طی ۴۱سال فعالیت بورس را ثبت کرد و با ثبت رقم ۳۶هزار و ۷۳۹واحد توانست میانگین بازدهی ۱۹درصدی را برای بورس تهران طی ۱۰ ماه ابتدایی سال‌جاری به ثبت برساند.

یکی از عمده‌ترین عوامل رشد شاخص بازده نقدی و قیمت طی روزهای گذشته، رشد قیمت سهام در گروه فراموش شده خودرو و سیمان بود. دو گروهی که در مجموع یک پنجم (۲۰درصد) ارزش بورس تهران را به خود اختصاص داده‌اند و توانستند هر یک بیش از ۱۰درصد رشد را به طور میانگین به ثبت رسانند. بورس تهران تا پیش از شهریور ماه سال‌جاری نتوانسته بود رکوردهای ثبت شده برای شاخص بازده نقدی و قیمت که در آذر ماه ۸۳ در حدود ۳۵هزار واحد بود را بشکند، اما برای اولین بار در بیستم شهریور ماه سال جاری این شاخص توانست از مقاومت ۳۵هزار واحدی عبور کند.

نکته مهم در این میان اینکه بورس تهران بیش از ۱۴درصد از ۱۹درصد بازدهی خود در سال‌جاری را مرهون بازده نقدی (سود تقسیمی شرکت‌ها در مجامع سالانه) بوده است و سهم رشد قیمت سهام در بازدهی بورس بسیار اندک بوده است.

باید توجه داشت که بازدهی ۱۴درصدی بورس تهران از محل سود نقدی در مقایسه با سایر بورس‌های دنیا رقمی بسیار بالا است و بیانگر این موضوع است که سهامداران شرکت‌ها اعم از حقیقی و حقوقی بدون دقت نظر در مورد آینده شرکت‌ها و توجه به لزوم سرمایه‌گذاری‌ مجدد سودهای تحصیل شده برای افزایش سودآوری آتی، تنها به سود کوتاه مدت و نقدی سهام توجه می‌کنند. موردی که بیش از هر چیز از کمبود اعتماد نسبت به وضعیت آینده شرکت‌ها نشات می‌گیرد.