گروه بورس- پیشنهاد تقسیم سود امسال آلومینیوم ایران به ۸۰درصد افزایش یافت.

براساس گزارش سازمان بورس و اوراق بهادار، هیات‌مدیره در نظر دارد، حداقل ۸۰درصد از سود قابل تقسیم را جهت تقسیم بین سهامداران به مجمع عمومی عادی سالانه پیشنهاد کند. شرکت در اطلاعات ارسالی ۳۰مهرماه اعلام کرده بود که هیات‌مدیره در نظر دارد، تقسیم ۱۰درصد از سود پیش‌بینی شده سال مالی ۸۶ را به مجمع پیشنهاد کند. «فایرا» درآمد هرسهم امسال را با ۱۶۵میلیارد ریال سرمایه به طور خالص مبلغ سه‌هزار و چهارریال پیش‌بینی کرده است.

پیش‌بینی عملکرد آلومینیوم ایران برای سال مالی ۸۶ با عملکرد واقعی سال مالی قبل به ترتیب فروش ۱۹درصد افزایش،‌ بهای تمام شده کالای فروش رفته ۲۴درصد افزایش، سود عملیاتی ۴درصد افزایش و سود خالص پس از کسر مالیات ۲۰درصد افزایش نشان می‌دهد.

شرکت در خردادماه اعلام کرده بود پیش‌بینی نرخ فروش صادراتی شمش خالص در سال مالی ۸۶ براساس میانگین نرخ یک‌ماه گذشته در LME و به نرخ ۲۸۰۸دلار برای هر تن است. همچنین نرخ فروش داخلی شمش خالص، بیلت و آلیاژ با پرمیم و عوارض گمرکی به ترتیب به مبلغ ۲۱۶، ۳۲۰ و ۳۶۷دلار علاوه بر نرخ ۲۸۰۸دلار است.

شرکت اعلام کرده است که طرح تغییر تکنولوژی (خط جدید) را با برآورد هزینه سرمایه‌گذاری به مبلغ ۳هزار و ۳۹۰میلیارد و ۲۴۹میلیون ریال در دست اجرا دارد که با ۹/۶۹درصد پیشرفت کار، برآورد می‌شود که در تیرماه ۸۷ به بهره‌برداری برسد. همچنین طرح مذکور در سه فاز به بهره‌برداری خواهد رسید که فاز اول آن در اواخر اردیبهشت ۱۳۸۶ به بهره‌برداری رسیده است و فاز ۲ و ۳ آن نیز با پیشرفت ۷/۵۹درصد (کارگاه احیا ۶/۷۹درصد و کارگاه آندسازی با ۹/۸درصد) برآورد می‌شود، در تیرماه ۱۳۸۷ به بهره‌برداری برسد. شرکت در اطلاعات ارسالی در ۳۰تیرماه هزینه‌های انجام شده طرح را مبلغ دوهزار و ۴۸میلیارد و ۹۴میلیون ریال و درصد پیشرفت کار را ۵۶/۷۴درصد اعلام کرده بود که دلایل تغییرات را اعلام نکرده است.

مطابق بند ۳ گزارش حسابرس نسبت به صورت‌های مالی سال مالی ۸۵ براساس برگ تشخیص مالیات صادره جهت عملکرد سال مالی ۸۳، مبلغ ۱/۲۶۱میلیارد ریال به عنوان مالیات اندوخته طرح توسعه از محل سود عملکرد سنوات ۱۳۷۸ و ۱۳۷۹ اعلام شده که به دلیل اعتراض شرکت ذخیره‌ای در حساب‌ها منظور نگردیده است. به دلیل فقدان اطلاعات و مدارک کافی، تعیین تعدیلات مورد لزوم از این بابت در‌حال‌حا‌ضر برای این سازمان مشخص نیست. ضمنا سهامدار عمده تعهدی در خصوص پرداخت بدهی مالیاتی شرکت قبل از عرضه ارائه نکرده است و طی مکاتبه شماره ۶۸۵۱ مورخ ۰۶/۰۳/۸۶ اعلام کرده است که در صورت قطعی شدن بدهی، از محل اندوخته تامین خواهد شد. هیات‌وزیران در جلسه ۱۱ شهریور امسال تصویب کرد، وزارت صنایع و معادن تا پایان خردادماه ۸۷ نسبت به اتمام فازهای ۲ و ۳ موضوع طرح جایگزینی خطوط احیای کارخانه آلومینیوم‌سازی اقدام کند و شرکت ایرالکو پس از آن خطوط قدیمی تولید را جمع‌آوری کند.