بورس نیوز- سهامداران بهترین عامل برای کشف تخلفات هستند و تنها کافی است، با دقت بیشتر گزارش‌های مالی شرکت‌ها را مطالعه کنند و اگر مشکلی در آنها یافت شد، به سازمان بورس اطلاع دهند تا پیگیری لازم صورت گیرد.

دکتر علی رحمانی، مدیر عامل شرکت بورس با بیان این مطلب اظهار داشت: در حال حاضر ما در نقاط مشخصی خلاء استانداردهای حسابرسی مشاهده می‌کنیم و باید برای آن راهکار مناسب به‌کار بریم تا شرایط برای متخلفان فراهم نباشد. وی افزود: به عنوان مثال ما در بخش شناسایی کارمزد و سود بانک‌ها و شرکت‌های لیزینگ، استاندارد مشخص حسابرسی نداریم یا در بخش اکتشافات و استخراج معادن هم خلاء حسابرس باعث ایجاد مشکلات می‌شود، به‌طور مثال پروانه بهره‌برداری و ارزش آن در سودآوری شرکت‌ها مشاهده نمی‌شود و امروز ارزش پروانه بهره‌برداری جزو دارایی‌های نامشهود هم محاسبه نشده است، در حالی‌که اگر پروانه بهره‌برداری از یک معدن از شرکتی گرفته شود آن شرکت زیان‌ده می‌شود.

مدیر عامل شرکت بورس با اشاره به یکی از معضل‌های جدید شرکت‌ها خاطرنشان کرد: در حال حاضر پرداخت مزایای بازنشستگی کارکنان شرکت‌هایی که خودشان طرح بازنشستگی دارند، به یکی از معضل‌های مهم بورس تبدیل شده است، به‌طوری‌که به عنوان مثال بانک صادرات با ۱۶۰۰میلیارد تومان سرمایه، بدهی بازنشستگی نزدیک به ۱۸۰۰میلیارد تومان به کارکنانش دارد و اگر این مبلغ در حساب‌های بانک صادرات اعمال شود، بانک صادرات ورشکسته می‌شود، چون از قبل برای این میزان ذخیره در حساب‌ها نگه داشته نشده است.

وی تصریح کرد: از عمده اقدامات و اهداف در دست شرکت بورس بررسی کیفیت کار حسابرسان و برخورد با حسابرسان متخلف است، به‌طوری‌که از این پس قصد داریم شدت بیشتری در برخورد با حسابرسان متخلف داشته باشیم.

ایشان در خصوص تخلفات رخ داده در صورت‌های مالی شرکت آذرآب اظهار داشت: پرونده تخلفات مدیران شرکت آذرآب در محاکم قضایی در حال پیگیری است و تا حصول نتیجه مفتوح است و سازمان بورس برای جلوگیری از تضییع حقوق سهامداران این پرونده را تا انتها پیگیری می‌کند.

وی در خاتمه گفت: برای اینکه بحث دستکاری در قیمت‌ها از بین رود، از این پس هر تغییری در ترکیب سهامداران و هیات‌مدیره باید بلافاصله به بازار منعکس شود تا این گونه تغییرات باعث سوء استفاده نگردد.