گروه بورس - دستورالعمل ۶۱ ماده‌ای پذیرش اوراق بهادار در بورس از امروز عملیاتی می‌شود. این دستورالعمل در راستای اجرای ماده ۳۰ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب آذر ماه ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی و ماده ۱۶ آیین‌نامه اجرایی آن مصوب ۳/۴/۸۶ هیات وزیران به پیشنهاد بورس اوراق بهادار تهران در اول دی ماه سال‌جاری توسط هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار بررسی و به تصویب رسید. براساس این دستورالعمل هیات پذیرش مرکب از پنج عضو شامل رییس هیات‌مدیره سازمان یا یک نفر از اعضای هیات‌مدیره سازمان به نمایندگی وی به عنوان رییس هیات پذیرش، رییس هیات‌مدیره شرکت بورس یا یک نفر از اعضای هیات‌مدیره بورس به نمایندگی وی و سه نفر متخصص حسابداری، حسابرسی یا مالی آشنا به صنعت به پیشنهاد هیات‌مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار، هیات‌مدیره سازمان و هیات‌مدیره بورس و مدیرعامل بورس به عنوان دبیر هیات پذیرش و بدون حق رای یا یکی از مدیران بورس به نمایندگی از وی خواهد بود. همچنین با توجه به این که بورس اوراق بهادار تهران دارای دو بازار اول و دوم است، پذیرش سهام عادی در بورس تنها در یکی از تابلوهای اصلی یا فرعی بازار اول یا بازار دوم صورت می‌پذیرد. شرایط عمومی پذیرش شرکت‌ها در بورس شامل ثبت نزد سازمان، عدم وجود محدودیت قانونی موثر برای نقل و انتقال یا اعمال حق رای توسط صاحبان با نام و دارای حق رای بودن و پرداخت کل مبلغ اسمی است.

شرایط خاص پذیرش در تابلوهای اصلی و فرعی بازار اول و بازار دوم بسته به سرمایه ثبت شده، میزان سهام شناور آزاد، تعداد سهامداران، سابقه فعالیت و سودآوری و میزان حقوق صاحبان سهام به کل دارایی‌ها متفاوت است. براساس این دستورالعمل انتقال سهام پذیرفته شده بین بازارها و تابلوها در صورت احراز یا سلب شرایط امکان‌پذیر است.

از دیگر موارد موجود در این دستورالعمل نحوه پذیرش اوراق مشارکت دولت شرکت‌های دولتی و شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان نیز تشریح شده است.

در فصل سوم این دستورالعمل فرآیند پذیرش اوراق بهادار شامل مشاور پذیرش، ارائه مستندات و مدارک جهت بررسی درخواست پذیرش اوراق بهادار بررسی درخواست پذیرش اوراق بهادار و درج و عرضه اوراق بهادار پذیرفته شده به صورت مشروح آورده شده است.

براساس فصل چهارم این دستورالعمل تداوم پذیرش اوراق بهادار منوط به رعایت مقررات و الزامات مصوب سازمان است و در صورت عدم رعایت این الزامات به موجب فصل پنجم مشمول تعلیق یا لغو پذیرش خواهد شد.

یکی از موارد مهم این دستورالعمل الزام ناشر اوراق بهادار پذیرفته شده در بورس به انجام کلیه اقدامات شرکتی از جمله توزیع سود حسب قبول شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار تسویه وجوه است.

همچنین شرکت بورس موظف است نسبت به طبقه بندی شرکت‌های پذیرفته شده موجود براساس مفاد دستورالعمل تا پایان اردیبهشت ماه ۸۷ اقدام کند.

در این دستورالعمل پذیرش سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر بانکی شرکت‌های بیمه، شرکت‌های لیزینگ، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ و شرکت‌های دولتی علاوه بر مفاد دستورالعمل شامل شرایط اختصاصی پذیرش نیز می‌شود.

اصلاح این دستورالعمل نیز می‌تواند به پیشنهاد هیات‌مدیره بورس یا هیات پذیرش و تصویب هیات‌مدیره سازمان یا به پیشنهاد رییس سازمان و تصویب هیات‌مدیره سازمان انجام شود.

در نهایت این که این دستورالعمل از تاریخ لازم‌الاجرا شدن برای کلیه شرکت‌هایی که قبل از اجرای این دستورالعمل در بورس پذیرفته شده‌اند به جز میزان سرمایه مجری است.

به بیان دیگر شرط حداقل سرمایه ثبت شده تا اطلاع ثانوی در مورد شرکت‌های فعلی حاضر در بورس اعمال نمی‌شود.