بهره مالکانه معادن وجود خارجی ندارد

گروه بورس - علیرضا باغانی: در پی انتشار برخی اخبار در رابطه با افزایش نرخ بهره مالکانه معادن دولتی، مشاور وزیر صنایع و معادن اعلام کرد:‌ چیزی تحت عنوان بهره مالکانه معادن وجود خارجی ندارد.

دکتر ایرج اکبریه با بیان اینکه در بودجه ۸۷ حقوق دولتی معادن از رقم ۳میلیارد تومان به ۴۰میلیارد تومان افزایش یافته، گفت: حقوق دولتی هیچ ارتباطی به بهره مالکانه ندارد. وی افزود: ۴۰میلیارد تومانی که دولت برای حقوق دولتی معادن پیش‌بینی کرده، مربوط به کل معادن دولتی است و به معدن خاصی مربوط نمی‌شود، بنابراین تاثیری هم در سود این شرکت‌ها نخواهد داشت.

عضو هیات عامل ایمیدرو در پاسخ به این پرسش که اگر پرداخت ۴۰میلیارد تومان حقوق دولتی مربوط به کل معادن کشور است، چرا چادرملو در سال‌جاری، رقمی حدود ۵/۳میلیارد تومان حقوق دولتی پرداخت می‌کند و این رقم برای کل معادن به نظر منطقی نمی‌رسد، گفت:‌ شرکت‌های چادرملو، گل‌گهر و مس از جمله شرکت‌های بزرگی هستند که به تناسب معادنی که در اختیار دارند، حقوق دولتی می‌پردازند، اما با توجه به هزینه‌های استخراج و غیره که از حقوق دولتی کسر می‌شود، پرداخت ۴۰میلیارد تومان به عنوان حقوق دولتی بابت کل معادن کشور است و با توجه به سهم اندک هر شرکت در پرداخت این رقم، هیچ شرکتی از محل پرداخت حقوق دولتی دچار تاثیراتی مثل کاهش سود نمی‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا واردات گسترده فولاد، تاثیراتی در تولید کارخانه‌های فولادسازی خواهد داشت، گفت: هدف دولت از واردات فولاد جبران کمبودها بوده و در این زمینه وزارت بازرگانی با هماهنگی وزارت صنایع عمل کرده و مشکلی از بابت تولید شرکت‌های فولادسازی داخل به وجود نخواهد آمد.

دکتر اکبریه درباره عرضه سهام فولاد مبارکه اصفهان گفت: پیش از این ۲۰درصد سهام «فولاد» به صورت بلوکی عرضه شده بود که با توجه به نبود آمادگی لازم در بازار این عرضه‌ها خریداری نداشت، اما با توجه به شرایط فعلی بازار به نظر می‌رسد بورس تهران ظرفیت پذیرش عرضه‌های بلوکی و غیربلوکی فولاد مبارکه را دارد. عضو هیات عامل ایمیدرو افزود: با عرضه ۴بلوک ۵درصدی فولاد و عرضه تدریجی و خرد ۸درصد سهام این شرکت، میزان مالکیت ایمیدور در این شرکت بزرگ به میزان ۲۰درصد کاهش می‌یابد که این در راستای اجرای سیاست‌های کلی اصل۴۴ قانون اساسی است.

به گفته وی، ایمیدرو امروز وکالت عرضه‌های بلوکی سهام فولاد مبارکه را به سازمان خصوصی‌سازی خواهد داد.

او در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه آیا «ایمیدرو» برای عرضه بلوکی مس برنامه‌ای دارد، گفت: غیر از عرضه ۳۴میلیون سهم این شرکت که قرار است عرضه شود، فعلا برنامه‌ای برای عرضه سهام مس وجود ندارد.

دکتر اکبریه درباره فروش سهام شرکت نورد و لوله اهواز نیز گفت: پیش از این یک بار ۴۵درصد سهام نورد و لوله اهواز عرضه شد که برای آن خریداری پیدا نشد.

وی در پاسخ به این سوال که در ظاهر «ایمیدرو» حاضر به عرضه سهام شرکت مزبور به قیمت هر سهم یک ریال است، گفت: قیمت عرضه سهام «فاهواز» در رقابت خریداران مشخص می‌شود، افزون بر این گرچه نورد و لوله اهواز بدهی‌های زیادی دارد، اما در مقابل، دارایی‌های قابل ملاحظه‌ای در اختیار دارد و خریداران با توجه به پتانسیل‌های موجود باید در شرکت مزبور سرمایه‌گذاری کنند.وی درباره اجرای طرح احیا، ذوب و ریخته‌گری در نورد و لوله اهواز گفت: این شرکت به دلیل عدم نقدینگی لازم از توان اجرای چنین طرحی برخوردار نیست، اما در صورت اجرای این طرح شرکت از زیان‌ رهایی پیدا خواهد کرد و در حال حاضر برای اجرای طرح توسعه «فاهواز» مذاکراتی صورت گرفته، اما هنوز سرمایه‌گذاری پیدا نشده است.