فارس- رییس‌سازمان خصوصی‌سازی از عرضه بلوکی سهام فولاد مبارکه و ایرالکو با شرایط جدید و آغاز عرضه‌های خرد چند شرکت از یکشنبه آینده خبر داد. غلامرضا کرد‌زنگنه آخرین برنامه‌های مربوط به عرضه‌های بلوکی و خرد سهام فولاد مبارکه و ایرالکو و چند شرکت دیگر را اعلام کرد.

عرضه بلوکی با شرایط جدید

وی در رابطه با زمان شرایط عرضه‌های بلوکی دو شرکت فولاد مبارکه و ایرالکو اظهار داشت: بر‌اساس تصمیمات اتخاذ‌شده ۴ بلوک ۵درصدی فولاد‌مبارکه به قیمت پایه ۳۹۰‌تومان در روزهای ۲۴، ۲۷، ۲۸، ۲۹ بهمن در تابلوی فرعی بورس عرضه خواهد شد.

کرد‌زنگنه در خصوص شرایط این عرضه‌های بلوکی گفت: بر‌اساس شرایط جدید ۲۰‌درصد مبلغ معامله به صورت نقد و ۸۰‌درصد دیگر به صورت اقساط ۵‌ساله و در سر رسیدهای ۶ ماهه واگذار خواهد شد.

معاون وزیر اقتصاد در رابطه با شرایط واگذاری بلوکی ایرالکو اظهار داشت: واگذاری ۴۰‌درصد از این شرکت نیز به صورت ۲۰‌درصد نقد و ۸۰‌درصد اقساط خواهد بود که در تاریخ ۳۰ بهمن در تابلوی فرعی بورس عرضه خواهد شد. وی به کاهش قیمت ۱۵‌درصدی عرضه سهام این شرکت نسبت به گذشته اشاره کرد و گفت: قیمت پایه این عرضه هزار و ۴۳۶ تومان تعیین شده است.

رییس‌سازمان خصوصی‌سازی ادامه داد:‌ سازمان توسعه و نوسازی صنایع و معادن ایران (‌ایمیدرو‌) وکالتنامه‌های عرضه بلوکی سهام این دو شرکت را ارائه کرده است.

عرضه‌های خرد چند شرکت

کرد‌زنگنه در واکنش به گزارش فارس در رابطه با استفاده‌سازمان خصوصی‌سازی از فرصت ۶۵ روزه گفت: مطالب عنوان شده درست است اما مطمئن باشید در صورت دریافت مجوزهای لازم و آمادگی شرکت‌ها،‌ سازمان‌ خصوصی‌سازی حتی یک ثانیه هم در واگذاری شرکت‌ها درنگ نخواهد کرد.

وی در خصوص پاسخگویی به نیازهای سهامداران و عرضه‌های خرد سهام اظهار داشت: از روز یکشنبه آینده عرضه خرد و تدریجی سهام فولاد مبارکه در بورس آغاز خواهد شد و براساس نیازهای موجود و کشش بازار ۵/۸‌درصد از سهام این شرکت واگذار به مرور عرضه خواهد شد. رییس‌ سازمان خصوصی‌سازی ادامه داد: همچنین روز یکشنبه نیز ۲‌درصد از سهام سیمان هرمزگان به صورت خرد و تدریجی عرضه می‌شود. کرد‌زنگنه به عرضه خرد سهام ملی مس نیز اشاره کرد و به فارس گفت: بعد از ارائه گزارش‌های جدید و اعمال تعدیل مثبت ملی مس و بازگشایی نماد تا ۳۴میلیون سهم این شرکت نیز به صورت تدریجی عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: عرضه خرد و تدریجی سهام فولاد خراسان نیز بعد از دریافت وکالتنامه از ایمیدرو انجام خواهد شد.

عرضه چند‌درصد از سهام کشتیرانی در دهه فجر

رییس هیات‌عامل ‌سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به پذیرش مشروط بانک صادرات در بورس در رابطه با وضعیت واگذاری سهام کشتیرانی ایران گفت: این شرکت نیز آماده واگذاری است و در دهه فجر ۲ تا ۳‌درصد از سهام آن در بورس عرضه خواهد شد.

عرضه سهام با تکیه بر تاکید رییس‌جمهوری

در رابطه با عرضه‌های بلوکی و خرد سهام شرکت‌های یاد‌شده، علی رحمانی، مدیرعامل شرکت بورس نیز با استقبال از این اقدام گفت: این عرضه‌ها بر اساس تاکید رییس‌جمهوری مبنی بر پاسخگویی به تقاضاهای مردم و استفاده از سود معقول حاصل از سرمایه‌گذاری انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در این واگذاری‌ها وزارت صنایع و «ایمیدرو» همکاری مطلوبی با بورس و‌سازمان خصوصی‌سازی داشته اند.

رحمانی در خاتمه گفت: عرضه سهام جدید در بورس موجب رفع نیازهای سرمایه‌گذاری و جلوگیری از تقاضاهای انبوه و کاذب شده و به بهبود معاملات می‌انجامد.

اقدامات بزرگ

در مدت یک‌سال گذشته اقدامات بزرگی برای ورود شرکت مخابرات به بورس، از لحاظ اصلاح اساسنامه و ساختار و از نظر اقداماتی که شرکت مخابرات باید از نظر شفاف‌سازی و ودایعش انجام دهد، صورت گرفته است و در سیاست‌های اصل ۴۴ هم مخابرات باید به عنوان شرکتی که فقط ۲۰‌درصد آن دولتی باقی‌مانده و ۸۰‌درصد مابقی آن به بخش‌های غیردولتی واگذار شود، شناخته شود.

رییس‌سازمان خصوصی‌سازی درباره دلایل خصوصی‌سازی مخابرات تصریح کرد: این سیستم در‌حال‌حاضر ناکارآمد بوده و نمی‌تواند سرویس‌دهی مناسبی را برای مصرف‌کنندگان و مشتریان داشته باشد و قیمت تمام شده بالایی در یک بازار انحصاری دولتی و غیررقابتی وجود دارد که در دو سال اخیر اقداماتی برای فضای مخابراتی از نظر سرویس‌دهی و خدمات‌دهی انجام شده که خوشبختانه شاهد آن هستیم.

به گفته او، بر همین اساس اپراتور اول آماده‌سازی شده و به زودی شاهد ورود آن به بازار بورس کشور هستیم و از همه سرمایه‌گذاران دعوت شده در این بازار رقابتی و خرید سهام این اپراتور که به صورت بلوکی است، شرکت کنند.